Otestovali sme bratislavské zdieľané e-kolobežky od Boltu. Konečne máme dôvod na radosť
Spoločnosť Bolt mnohí poznajú vďaka ich taxislužbe. Málokto však vie, že v niektorých krajinách prevádzkuje službu zdieľaných e-kolobežiek. Konečne sa dočkalo aj Slovensko a v Bratislave si tak oddnes dňa budeš môcť zajazdiť.
Bratislava sa s elektrickými kolobežkami prvýkrát zoznámila ešte minulý rok v lete, kedy ich do mesta priniesla spoločnosť Mint. Bratislavčania si kolobežky okamžite obľúbili a aj napriek vyššej cene ich využívali predovšetkým v centre mesta.
Mint sa však nezaobišiel bez mnohých problémov, ktoré spôsobovali hlavne vandali a zlodeji a svoju testovaciu prevádzku na jeseň ukončil, zdá sa, že do Bratislavy sa už nevráti.
Kolobežky nájdeš hlavne v centre
Ak využívaš aplikáciu Bolt, výhodou je, že pre jazdu na e-kolobežke si nemusíš sťahovať žiadnu dodatočnú aplikáciu. Ak ju nevyužívaš, aplikáciu si jednoducho stiahneš cez Obchod Play alebo App Store. Po otvorení aplikácie sa v pravom hornom rohu objaví ikona kolobežky. Následne budeš musieť zadať dátum narodenia, kolobežky môžu totiž využívať len osoby staršie ako 18 rokov.
Kolobežky sú rozmiestnené v centre Bratislavy, v blízkosti prestupných staníc MHD a na ďalších frekventovaných miestach, ako napríklad pri Starej Tržnici, na Trnavskom mýte, Šafárikovom námestí, Rázusovom nábreží, v Ružinove či na Mlynských Nivách.
Okrem toho sa v aplikácii zobrazujú zóny v ktorých musíš znížiť rýchlosť a aj tie, kde je zakázané parkovanie. Ak zaparkuješ kolobežku v zóne, ktorá na to nie je určená, Bolt ti naúčtuje pokutu vo výške 30 €. Okrem tejto sumy však žiadne iné sankcie nie sú. Výnimkou je samozrejme poškodenie kolobežky, nakoľko pri jej využívaní je za jej stav zodpovedný samotný používateľ. Bolt ti tak v prípade jej poškodenia bude účtovať poplatok, ktorý sa rovná nákladom na opravu alebo výmenu kolobežky.
Veľmi jednoduchý proces požičania
Na to, aby si mohol kolobežku spojazdniť, potrebuješ mať v aplikácii nahrané platobné údaje. Platba za jazdu sa po ukončení automaticky strhne z pridanej karty. Následne stačí prísť k voľnej kolobežke, naskenovať QR kód, ktorý nájdeš na riadidlách a jazda sa môže začať. V aplikácii nájdeš aj zopár odporúčaní, ktoré informujú, ako sa na kolobežke správať.
Začiatočníci si môžu zvoliť pomalšiu jazdu, kedy kolobežka automaticky obmedzí maximálnu rýchlosť, ktorá je v tomto prípade až 25 km/h. Začiatočník tak bude mať k dispozícii rýchlosť 15 km/h pokým sa s kolobežkou nezoznámi.
Všeobecne sa však odporúča jazdiť v pruhu pre cyklistov, dávať pozor na okoloidúcich a nosiť vlastnú prilbu. V aplikácii nájdeš aj sekciu, v ktorej môžeš hlásiť prípadné poškodenia, nesprávne parkovanie či iné problémy, ktoré spozoruješ.
V súčasnej situácii je taktiež vhodné dezinfikovanie rúk antibakteriálnym gélom, prípadne si so sebou zobrať cyklistické rukavice. Bolt však informoval, že všetky kolobežky budú pravidelne dezinfikované.
Po skončení jazdy je potrebné kolobežku odparkovať na vhodné miesto, v aplikácii zakliknúť „koniec jazdy“ a kolobežku aj odfotiť. Následne bude jazda ukončená a na email ti príde potvrdenie o platbe.
Chýba len digitálny displej
Bolt si nechal kolobežky vyrobiť na mieru. Ako už bolo spomenuté, ich maximálna rýchlosť je v tomto prípade limitovaná na 25 km/h. Na pravej strane zvyšuješ rýchlosť a na ľavej strane nájdeš klasickú brzdu z bicyklov a zvonček.
Zamrzí absencia digitálneho displeja, na ktorom by sa zobrazovala aktuálna rýchlosť a čas jazdy. Čas si tak budeš musieť kontrolovať len v aplikácii.
Celkovo sú kolobežky kvalitné a veľmi dobre zvládajú aj menšie nerovnosti. V prípade, že si budeš chcieť spraviť krátku prestávku, nechýba ani praktický stojan. Samozrejmosťou je aj predné LED svetlo či zadné brzdové svetlo.
Ceny sú zatiaľ prijateľné
Za odomknutie sa zaúčtuje poplatok vo výške 50 centov. Každá minúta vyjde na 15 centov, pričom ak sa rozhodneš kolobežku využívať celý deň, nikdy nezaplatíš viac ako 15 €.
My sme na kolobežke jazdili necelých 20 minút a za tento čas sme zaplatili 3,41 €. Celý priebeh od odomknutia kolobežky až po skončenie jazdy prebehol bez akýchkoľvek problémov.
Možno si niekto povie, že elektrické kolobežky od spoločnosti Bolt sú drahé. Je potrebné si však uvedomiť, že do ceny musí byť zarátaných množstvo nákladov ako nabíjanie, dezinfekcia, servis, preprava a samozrejme aj personál. Oproti kolobežkám Mint, ktoré sme spomínali vyššie, sú však tie od Boltu výrazne lacnejšie.
Minúta jazdy v prípade nefunkčnej služby Mint taktiež stála 15 centov, no poplatok za odomknutie bol 1 € a navyše sa účtovali 4 centy za každú minútu prestávky. Okrem toho bol pri registrácii platobnej karty zúčtovaný poplatok vo výške 4 €.
Netreba zabudnúť na nový zákon
Od 1. januára 2020 je v platnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá bola schválená ešte v októbri 2019. Minulá podoba zákona totiž nerozlišovala používateľov klasických kolobežiek, ktoré je treba tlačiť ľudskou silou, a tých, ktorí jazdili na kolobežkách s elektrickým pohonom.
Upravuje sa pritom zákon 106/2018 Z. z. § 4 – Kategórie vozidiel ods. 8, kde sú po novom definované elektrické kolobežky ako „kolobežky s pomocným motorčekom“, pri ktorých slúži na pohon okrem ľudskej sily aj elektromotor. Používateľ takéhoto dopravného prostriedku sa tak stáva vodičom nemotorového vozidla. Zákon však nerozlišuje výbavu, výkon, či iné vlastnosti, teda sa týka všetkých kolobežiek s motorčekom.
Používateľom týchto prostriedkov pribudli povinnosti ako cyklistom a sú považovaní za účastníkov cestnej premávky. Jazdiť musia po ceste vyhradenej pre cyklistov a taktiež sa zakazuje jazda bez držania riadidiel alebo spôsobom, ktorý ohrozuje zvyšných účastníkov premávky.
Netreba zabúdať ani na povinné reflexné prvky, ktoré sú potrebné za zníženej viditeľnosti a počas noci. Samotné elektrické kolobežky sú už vybavené svietidlami a odrazovými sklíčkami, no reflexné prvky musí mať na sebe aj jej používateľ a mimo obce je do 15 rokov povinný nosiť aj ochrannú prilbu. Pre vodičov elektrickej kolobežky platí aj tolerancia na alkohol v krvi a pri cestnej kontrole môže nafúkať maximálne 0,5 promile.
Elektrické kolobežky sa do Bratislavy vrátili takmer po roku. Počasie je čoraz lepšie, a preto ti nič nebráni, aby si nové kolobežky vyskúšal aj ty.
Navyše kolobežky môžu slúžiť okrem iného aj ako ekologický dopravný prostriedok do a z práce. Tento rok sa podľa všetkého letná turistická sezóna neuskutoční, čiže aj takto na kolobežkách môžeš spoznávať krásy hlavného mesta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zlá správa pre fanúšikov legendárneho modelu. BMW stoplo dôležitý projekt, nemá na to kapacitu
Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
Rozpoznal chodca, aj tak ho zrazil. Systém Tesly opäť zlyhal, Musk je optimista (VIDEO)
VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Na Slovensko sa ženie silný búrkový systém. Hrozí čierny scenár a vietor nad 100 km/h
Cítiš po večeroch hlad a ľahko priberáš? Jednoduchá zmena v tvojej rutine to môže zvrátiť
Prezidentské voľby v Poľsku vyhral opozičný kandidát Karol Nawrocki. Hlásia rekordnú účasť
„Prekročil červenú čiaru,“ reaguje Zdechovský na vyjadrenia Fica. Pellegrini kritizuje slovník premiéra (REAKCIE)
Detské traumy matiek sa prenášajú na ich deti: Vedci odhalili, ako cyklus prerušiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
Rusko znovu útočilo v noci. Charkov a Záporožie hlásia obete
Samsung a Apple odstupujú od ruských surovín. Dôvodom sú sankcie
Ropný kartel OPEC+ zvyšuje ťažbu. Svet čaká na cenové dopady
Berlín láka firmy na elektroautá. Štát preplatí až 75 % nákladov
Ekologické palivo bude drahé. Lietanie nás môže stáť miliardy, varuje IATA
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Na Slovensko sa ženie silný búrkový systém. Hrozí čierny scenár a vietor nad 100 km/h
Cítiš po večeroch hlad a ľahko priberáš? Jednoduchá zmena v tvojej rutine to môže zvrátiť
Prezidentské voľby v Poľsku vyhral opozičný kandidát Karol Nawrocki. Hlásia rekordnú účasť
„Prekročil červenú čiaru,“ reaguje Zdechovský na vyjadrenia Fica. Pellegrini kritizuje slovník premiéra (REAKCIE)
Detské traumy matiek sa prenášajú na ich deti: Vedci odhalili, ako cyklus prerušiť
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené