Štúdia vyvracia mýty o škodlivosti elektromobilov. Vo väčšine sveta sú ekologickejšie ako spaľováky
Elektromobilita je vo svete motorizmu čoraz častejšie vnímaná ako budúcnosť osobnej dopravy, v ktorej majú elektricky poháňané autá nahradiť doterajšie vozidlá so spaľovacími motormi. Hoci má tento nový segment automobilov aj svojich zásadných odporcov, z pohľadu na životné prostredie je elektromobil počas životného cyklu výrazne menej škodlivý k prírode ako bežné autá, tvrdí nová štúdia univerzít v Holandsku a Cambridge.
Výsledky výskumu boli založené na zisteniach, že počas celej životnosti vyprodukujú elektromobily od výroby až po recykláciu o 70 % menej emisií ako autá so spaľovacími motormi, informuje Teslarati.
Mnohí odporcovia elektromobilov sa oháňajú tým, že najväčšie znečistenie prostredia spôsobí práve výroba takýchto áut a najmä produkcia batérií, ktoré sú základným zdrojom energie pre elektromotory a zvyšnú elektroniku.
Ťaženie ťažkých kovov zaiste nesmierne vplýva na životné prostredie a mnohé spoločnosti sa preto nielen pri výrobe akumulátorov do elektrických áut začali obzerať po menej invazívnych a šetrnejších alternatívach.
Je pravdou, že elektrické autá počas svojej jazdy po cestách nevyprodukujú ani gram emisií. Do úvahy však treba brať aj samotné nabíjanie batérií, ktoré čerpá elektrinu zo siete, kde je dodávaná z rôznych zdrojov.
Ekologickejšie nabíjanie môžu využiť vodiči v krajinách, kde sa elektrická energia získava prevažne aj z obnoviteľných zdrojov. Na druhej strane sa však mnoho krajín stále spolieha na jadrové a tepelné elektrárne, ktoré nie sú pri výrobe elektriny práve najekologickejšie.
Elektromobily sú v drvivej väčšine krajín menej škodlivé ako bežné autá
Jednou z nich je aj Poľsko, kde je elektrina vo veľkom vyrábaná najmä v tepelných elektrárňach. Celkovú produkciu emisií pri výrobe a prevádzke elektromobilov ovplyvňuje viacero zásadných faktorov. Automobilky však jednoznačne prechádzajú na novú, elektrickú vlnu motorizmu, do ktorej ich z veľkej časti núti aj EÚ so svojimi prísnymi nariadeniami. Mnohé krajiny si pritom dali za cieľ zbaviť sa áut so spaľovacími motormi, ktoré by z ciest mali podľa plánov vymiznúť už do roku 2050.
Nahradiť ich majú práve elektromobily, na ktoré sa stále mnohí pozerajú s veľkou kritikou. Nová štúdia však tvrdí, že pri súčasnom emisnom zaťažení pri výrobe elektrickej energie sú elektromobily stále menej škodlivé ako autá jazdiace na fosílne palivá až v 53 krajinách sveta, čo predstavuje 95 % celosvetového trhu v doprave. V drvivej väčšine sveta je tak používanie a výroba elektrických áut výrazne ekologicky šetrnejšia.
Nenechaj si ujsť
Ako sa rokmi degraduje batéria v elektromobiloch? Veľké porovnanie odhalilo detaily
Štúdia taktiež tvrdí, že do polovice tohto storočia by malo byť každé druhé auto na ulici elektrické. Takáto zásadná zmena by dokázala zredukovať po celom svete produkciu CO2 o 1,5 gigatony ročne, čo aktuálne predstavuje celkovú produkciu emisií v Rusku. Dokonca by boli elektromobily efektívnejšie a menej škodlivé aj v krajinách, kde sa elektrina vyrába z obnoviteľných zdrojov, a to o celých 30 %.
Medzi takéto krajiny patrí napríklad Švédsko ši Francúzsko. Dosiahnuť terajšie plány však môže byť náročné. Prechod od klasických áut k elektromobilom nebude vôbec jednoduchý, avšak bude podľa expertov nevyhnutný.
Najkritickejšou kategóriou medzi automobilmi sú dieselové autá, ktoré sa stali veľkým terčom kritiky a mnohé automobilky už upustili alebo plánujú upustiť od výroby tohto druhu pohonu vo svojich vozidlách.
Ekologickú stránku elektromobilu testoval aj VW
Svoj dieselový Golf porovnal s elektrickou verziou e-Golf aj VW, ktorý poukázal na to, ako škodlivý je naftový pohon voči tomu elektrickému za celú životnosť auta. Dieselový Golf tak na začiatku svojho života ťahá za dlhší koniec, no elektrický e-Golf sa mu dokáže vyrovnať po nájazde 125 000 km, kedy sa aj podľa grafu stáva „čistejším“ a jeho uhlíková stopa sa znižuje. Zaujímavejšou časťou života oboch áut je nájazd 200 000 km.
Po prekročení tejto hranice sa podľa VW stáva e-Golf definitívne menej škodlivým ako jeho dieselová verzia. Čo sa však stane, ak elektromobil skončí skôr ako prejde vyššie spomínanú vzdialenosť? Do 125 000 km bude jednoducho zanechávať vyššiu uhlíkovú stopu.
Za jeho neekologickou stránkou stojí práve výroba batérií, ktorá nesmierne zaťažuje životné prostredie. Pokiaľ teda chce byť elektromobil podľa grafov VW ekologickejší ako diesel, musí za svoj život prejsť minimálne 125 000 km.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Odborník: Tridsiatnici majú v rukách niečo, o čom sa ich rodičom ani nesnívalo – totálnu slobodu a dostupnosť investovania (ROZHOVOR)
Infostat dal výhru Smeru: Výsledky štátneho prieskumu sa líšia od ostatných agentúr
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
13-ročný Marko prepísal históriu: Stal sa najmladším Slovákom, ktorý preplával kanál La Manche
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP