Ako sa rokmi degraduje batéria v elektromobiloch? Veľké porovnanie odhalilo detaily
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Elektromobily mnohí vnímajú ako lepšiu náhradu za autá so spaľovacím motorom práve vďaka ich elektrickému pohonu. To aj napriek tomu, že v určitých fázach výroby a životného cyklu môžu vyprodukovať viac škodlivín. Každý, kto plánuje kúpu takéhoto auta sa zaujíma aj o kapacitu batérie, ktorá je kľúčová pre ďalšie každodenné používanie. Batéria v elektromobiloch má podobne ako akumulátory v iných zariadeniach svoju životnosť a jej vlastnosti sa môžu vplyvom viacerých faktorov časom meniť. Téme sa venoval portál Electrek.
Batéria, podobne ako iné komponenty, podlieha procesu degradácie, kedy vplyvom času, používania, opätovného nabíjania, okolitých teplôt a ďalších faktorov mení postupne svoje vlastnosti. Budúceho majiteľa elektromobilu rozhodne zaujíma nielen výbava či výkon auta, ale aj samotný akumulátor, ktorý je „srdcom“ každého takéhoto vozidla.
Ako sa však menia jeho vlastnosti? Ako veľmi klesne po rokoch používania kapacita? To a mnohé ďalšie odpovede na otázky odhalili zozbierané dáta zo 6 300 elektromobilov, ktoré analyzuje spoločnosť Geotab.
Degradácia batérie je prirodzený proces
Výkon batérie a jej kapacita sú z hľadiska životnosti a prevádzkyschopnosti kľúčovými aspektmi, ktoré ovplyvňujú používanie každého elektromobilu. Čím väčšia je jej kapacita, tým väčší dojazd môže elektromobil ponúknuť.
Ako dlho trvá, kým dôjde k zmene kapacity? V prvom rade treba spomenúť, že životnosť batérií pokrývajú výrobcovia elektromobilov zárukou alebo garantovaným nájazdom kilometrov, podľa toho čo bude skôr. Koniec koncov, batéria je najdrahší komponent celého tohto vozidla.
Ceny sa však naďalej vyvíjajú a od roku 2010 bol zaznamenaný výrazný pokles. Akumulátory pre elektromobily sú odvtedy lacnejšie až o 80 % v porovnaní s pôvodnými cenami, informuje Bloomberg.
Každým rokom a častejším používaním strácajú kapacitu, čo sa následne odráža najmä na dojazde na jedno nabitie. Neraz sme už počuli o prípadoch, kedy po rokoch klesla kapacita natoľko, že vodič elektromobilu nemohol na plné nabitie prejsť ani 100 km. Degradácia je však prirodzený proces, ktorý ovplyvňujú aj ďalšie udalosti a okolité prostredie.
Nenechaj si ujsť
Použité batérie z elektromobilov budú poháňať fabriku japonskej automobilky
Životnosť, kapacita a výkon batérie sa teda odvíja aj od doby jej používania. Čím staršia je batéria, tým viac jej kapacita klesá. Navyše tomu dopomáha aj jazdenie v prostredí s vysokými teplotami, ktoré môžu urýchliť pokles degradácie.
Napríklad batéria elektromobilu používanom v Arizone stratí viac kapacity počas používania ako batéria vozidla v Nórsku. Tieto a ďalšie faktory odhaľuje aj Geotab, ktorý dokáže zobraziť analyzované dáta tisícok elektromobilov od rôznych výrobcov.
Nie je batéria ako batéria
Podľa priemerných výsledkov z týchto dát klesne kapacita batérie za 1 rok o 2 %, avšak hoci graf zobrazuje zväčša lineárny pokles kapacity, v skutočnosti môže byť priebeh degradácie u konkrétnej batérie odlišný. Veľa pritom závisí od zloženia lítium-iónovej batérie a samotného chladenia. Taká Tesla Model S z roku 2015 s vodným chladením stratila za 4 roky podľa priemerných údajov 8,2 % kapacity batérie, zatiaľ čo vzduchom chladený Nissan Leaf prišiel za rovnaký čas priemerne o 14,3 % kapacity akumulátora.
Vplyv na životnosť tohto komponentu má pritom aj spôsob nabíjania. Využívanie rýchlych nabíjacích staníc s jednosmerným prúdom môže proces degradácie urýchliť.
Platí však, že častejšie používanie elektromobilu sa nemusí spájať s rýchlejšou stratou kapacity batérie. Majitelia elektromobilov môžu výdrž a životnosť akumulátora zlepšiť niekoľkými krokmi, pričom niektoré poznáme aj z používania iných zariadení napájaných batériou.
Zopár tipov na záver
Pokiaľ teda elektromobil momentálne nevyužívajú, nemali byť ho nechať stáť s plnou batériou nabitou na 100 % alebo s úplne vybitou. Ideálne je nabiť ju medzi 20 – 80 % a doplna ju nabíjať iba pred dlhými cestami.
Taktiež tu pripadá do úvahy aj obmedzenie rýchleho nabíjania. Hoci ide o skvelý spôsob ako rýchlejšie doplniť energiu batérie, rýchle nabíjanie o vysokom výkone jej neprospieva. V prípade klimatických podmienok nemá vodič príliš na výber, no pokiaľ je to možné, nemal byť elektromobil vystavovať vysokým teplotám.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Toto Tesla prepískla. Každý majiteľ Cybertrucku ho musí vrátiť, inak riskuje smrť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
-
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Blížime sa k tragédii. Nadnormálne teploty spôsobili skoré nástupy životných fáz rastlín
TikTok reaguje na ultimátum EÚ, zabránila možnej pokute
Zvitky z Herkulanea pomohli nájsť miesto pochovania Platóna
Slovnaft čaká vo svojej rafinérii odstávky, opätovný nábeh potrvá
Právo na opravu v novej smernici slovenskí europoslanci privítali
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené