O ekologickej stránke automobilov sa toho popísalo už mnoho a viaceré štúdie ponúkajú na túto problematiku odlišné pohľady. Pravdou však naďalej ostáva, že ako výroba klasických áut so spaľovacím motorom, tak ani produkcia elektromobilov nie je úplne čistá. Hoci majú elektromobily na cestách povesť „bezemisných“ áut, vo svojej podstate môžu byť aj podľa tejto automobilky škodlivé voči prírode. VW v štúdii porovnal elektromobil s dieselom, aby ukázal, aké emisie za sebou nechávajú autá od začiatku výroby, až po nájazd niekoľko stotisíc kilometrov.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

Dieselové motory si v uplynulých rokoch získali nelichotivú povesť škodlivých motorov, ktoré chcú mnohí odstrániť z ciest. Napriek tomu sa aj dnes stretávame v ponukách automobiliek s naftovými motorizáciami, ktoré sú popri benzínových motoroch stále dostupné. Mnohé spoločnosti sa však podriadili trendom, s dieselom skoncovali a vstupujú do sveta elektromobilov. Elektrické autá počas svojej jazdy po cestách nevyprodukujú ani gram emisií.

Zobraziť celú galériu (4)
Vďaka kombinovanému dojazdu (WLTP)* prejdete s modelom e-Golf maximálne 231 kilometrov. Nastavenie jazdného režimu alebo optimalizované nastavenie vozidla vzhľadom na športový charakter a komfort vás môže podporiť pri mimoriadne úspornom štýle jazdy. Zdroj: VW

Považovať ich za úplne ekologické a neškodné rozhodne nie je správne. To potvrdzuje aj štúdia nemeckého Volkswagenu, ktorý poukázal na rozdiely v životnom cykle medzi klasickým dieselovým Golfom a elektrikou verziou e-Golf. Do výskumu pritom výrobca zahrnul každý aspekt, od výroby áut, až po čas, kedy ich odometer ukáže nájazd niekoľko stotisíc kilometrov. Ktorý z týchto pohonov je teda ekologickejší?

Elektrický e-Golf je ekologickejší ako jeho dieselová verzia. Je v tom ale háčik

Produkcia emisií začína v oboch prípadoch už pri ťažbe materiálov a surovín potrebných na výrobu oboch typov áut. VW pritom rozdelil svoju štúdiu do 3 fáz, a to na produkčnú, užívateľskú a recyklačnú. Do úvahy treba pritom zobrať detailnú analýzu každého vyrobeného komponentu, ktorý tieto autá obsahujú. Pri pohľade na výrobnú fázu je jasné, že emisie produkujú obe verzie Golfu. V tomto prípade je však pre prírodu škodlivejšia práve elektrická verzia, ktorá je pri svojej produkcii zodpovedná za vyššie množstvo CO2.

Nenechaj si ujsť
Vyspelé ázijské krajiny prekvapili. Prečo nechcú ísť smerom elektromobilov?

Dieselový Golf tak na začiatku svojho života ťahá za dlhší koniec, no elektrický e-Golf sa mu dokáže vyrovnať po nájazde 125 000 km, kedy sa aj podľa grafu stáva „čistejším“ a jeho uhlíková stopa sa znižuje. Zaujímavejšou časťou života oboch áut je nájazd 200 000 km. Po prekročení tejto hranice sa podľa VW stáva e-Golf definitívne menej škodlivým ako jeho dieselová verzia. Čo sa však stane, ak elektromobil skončí skôr ako prejde vyššie spomínanú vzdialenosť? Do 125 000 km bude jednoducho zanechávať vyššiu uhlíkovú stopu.

Za jeho neekologickou stránkou stojí práve výroba batérií, ktorá nesmierne zaťažuje životné prostredie. Z toho dôvodu má elektromobil počas výrobného cyklu vyššiu uhlíkovú stopu, no do úvahy treba počas jeho životnosti brať aj samotné nabíjanie batérií. Získaná elektrická energia pochádza z elektrární, ktoré taktiež nie sú voči prírode príliš neškodné. Pokiaľ teda chce byť elektromobil podľa grafov VW ekologickejší ako diesel, musí za svoj život prejsť minimálne 125 000 km.

Výrobcov sa snaží „motivovať“ Európska únia

Automobilka však pokročila aj v oblasti recyklácie lítiových batérií. Proces sa snaží neustále inovovať a využiť aj použité suroviny pre výrobu ďalších článkov, aby tak znížila uhlíkovú stopu. Víziou VW je stať sa CO2-neutrálnym výrobcom automobilov do roku 2050. Už do roku 2025 však chce predať až 1 milión elektromobilov. Tento cieľ si mohla automobilka stanoviť aj na základe novej emisnej normy, ktorú EÚ zavedie v budúcom roku.

Podľa nových pravidiel musí flotila automobilov jedného výrobcu spĺňať emisný priemer 95 g CO2 na 1 km. Pri aktuálnej produkcii áut so spaľovacími motormi je aj VW od tohto cieľa ešte ďaleko, no práve vyššie predaje elektrických modelov mu môžu dopomôcť zmestiť sa do tohto limitu. V prípade prekročenia normy hrozia automobilkám vysoké pokuty, čoho si je vedomá aj koncernová Škoda. Tá sa im snaží vyhnúť taktiež výrobou elektromobilov, hoci na najlacnejšom modeli Citigo iV prerába tisícky eur pri každom vyrobenom kuse.