Francúzsky parlamet najnovšie prijal zákon, ktorým od budúceho roka výrazne zvýši daň za nadmerné emisie CO2. Sankcie dosiahnu závratnú sumu 20 000 € a sú zamerané najmä na majiteľov SUV, píše Bloomberg.

Sankcie šplhajú do astronomických výšok

Francúzsko pokračuje v boji za znižovanie emisií a od roku 2020 výrazne zvyšuje daň za nadmerné emisie oxidu uhličitého. Podľa zákona, ktorý v krajine prijal parlament, budú vozidlá podliehať sankcii, ktorá sa zo súčasných 12 500 € pri emisiách oxidu uhličitého na úrovni 173 g/km zvýši až na 20 000 € pri 185 g/km . Opatrenie je zamerané hlavne na majiteľov vysokoemisných modelov SUV a ak sa pozrieme na niektoré modely zo slovenského trhu, malo by to vážny vplyv aj na ne.

Zobraziť celú galériu (3)
Kia Sorento / Zdroj: Kia

Hranicu totiž prekračuje napríklad model Kia Sorento s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá ťa momentálne vyjde na 39 890 €, pričom jej emisie CO2 sú na úrovni 182 – 198 g/km. Sankcii by sa nevyhol ani obľúbený Hyundai Tucson 1.6 T-GDi so 6-stupňovou manuálnou, alebo 7-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorého emisie CO2 predstavujú 195 – 204 g/km a 188 – 203 g/km, pričom jeho cena začína na 22 190 €. Inak by to však bolo v prípade populárnej Škody Karoq, ktorá vo verzii 2,0 TDI/140 kW najvyššie emisie CO2 na úrovni 155 – 185 g/km.

Zobraziť celú galériu (3)
Hyundai Tucson / Zdroj: Hyundai

Práve tieto vozidlá patria medzi najviac znečisťujúce, najmä kvôli ich vyššej hmotnosti a nižšej efektivite. Podľa francúzskej agentúry Inovev však z doterajších tohtoročných predajov v krajine tvoria až 30 % a napriek tomu, že predaje elektromobilov rýchlo rastú, stále tvoria iba malú časť trhu.

Francúzske ministerstvo financií odhaduje, že nové sankcie by mohli štátnej kase priniesť až 50 miliónov € ročne, ktoré plánujú použiť na pomoc automobilkám pri prechode na čistejšie vozidlá. Minister financií, Bruno Le Maire, tiež kritizoval aj reklamy na SUV, a tvrdí, že by mali upozorňovať spotrebiteľov aj na škodlivé účinky týchto automobilov pre životné prostredie.

Prečítaj si aj
Základná výbava Škoda Suberb stojí v Holandsku toľko, čo u nás tie najvyššie. Na vine sú elektromobily

Paradoxom však je, že vláda krajiny plánuje v nasledujúcich rokoch znížiť dotácie na elektrické a vodíkové autá za predpokladu, že ich ceny klesnú. V roku 2020 poskytne Francúzsko na nákup elektromobilu do 45 000 € maximálne 6 000 €, čo sa bude v nasledujúcich rokoch ďalej znižovať. Za tieto opatrenia spojené so zvyšujúcimi sankciami si vláda vyslúžila obrovskú kritiku, ktorá je aj napriek snahe o posun k čistejším automobilom opodstatnená.

„Je to dvojitý trest pre spotrebiteľov.“, uviedol šéf francúzskej obistickej skupiny PFA, Luc Chatel, ktorý označil politiku za nesúdržnú. Dotácie na elektromobily však predstavujú pre štát obrovské náklady, pričom vo Francúzsku spolu údajne minulý rok dosiahli až 550 miliónov €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú