Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

O bezpečnosti na internete sa vedú siahodlhé debaty a zaoberajú sa ňou viaceré technologické firmy po celom svete. Ľudí a ich počítače pritom chráni v online svete napríklad aj slovenský ESET či český Avast, ktorý sa však stal v uplynulých rokoch stredobodom pozornosti kvôli sledovaniu používateľov. Avast má naďalej sledovať a zbierať dáta o pohybe používateľov na webe, ktoré následne ďalej predáva svojim klientom. Týmto spôsobom zarobí aj 20 miliónov dolárov ročne, informoval český Forbes.

Ľudia sú čoraz citlivejší na svoje online súkromie. Udalosti posledných rokov ukázali, že žiaľ je tento pojem pre mnohé spoločnosti neznámy. Dokonalým príkladom je najväčšia sociálna sieť Facebook a jej škandál s Cambridge Analytica. Mnohé prípady úniku osobných údajov a sledovanie používateľov na internete nás však neubezpečuje v tom, že by sa situácia zlepšovala. Naopak, ľudia sa pri používaní internetu stávajú produktom, z ktorého dokážu ťažiť mnohí giganti.

Údaje o používateľoch na webe zbiera aj Avast

Jedným z nich má byť práve spoločnosť Avast, ktorá zbiera údaje o pohybe používateľov jeho produktov na webe minimálne od roku 2013. Na tento problém upozorňovali viacerí, vrátane zakladateľa blogu Palant, ktorý odhalil, že firma zbiera viac dát ako by mala. Prakticky tak môže Avast prostredníctvom rozšírení pre webové prehliadače zistiť množstvo informácií o pohybe používateľa, čo preferuje, čo nakupuje, ako dlho zostal na konkrétnej stránke a ďalšie množstvo dát.

Pre mnohých by takéto chovanie znamenalo porušenie súkromia, avšak Avast tvrdí, že všetko je anonymné a získané informácie sa nedajú vystopovať späť ku konkrétnej osobe. Napriek tomu jeho nástroje pre prehliadače boli odstránené z niekoľkých aplikácií. Po informovaní spoločností boli jeho doplnky vymazané z obchodu pre prehliadač Firefox a Opera, informoval Wladimir Palant na svojom blogu.

Nenechaj si ujsť
Slovensko stále ignoruje kybernetickú bezpečnosť. Niektorí zaplatia etickým hackerom len 20 €

Takýto spôsob sledovania používateľa je porušením zásad, ktoré museli pri vývoji doplnkov pre prehliadače podpísať aj samotní vývojári. Zatiaľ čo Mozilla a Opera problémové rozšírenia od Avastu odstránili, Google sa k tomu stavia odlišne, informuje Gizmodo. Práve Avast totiž vo veľkom propaguje jeho Chrome, z čoho získava províziu, pokiaľ si prehliadač používatelia stiahnu a použijú. Zrejme aj z toho dôvodu sú rozšírenia Avastu pre túto aplikáciu v obchode s doplnkami stále dostupné.

Na sledovanie používateľov Avastom pritom upozorňovali mnohé média už aj v minulosti. Spoločnosť však tvrdí, že dôvod na obavy nie je. Všetky získané dáta totiž prejdú procesom, ktorý má zabezpečiť anonymitu používateľov. Údaje pritom od roku 2013 analyzuje spoločnosť Jumpshot, v ktorej má Avast väčšinový podiel. Spracované údaje môžu poslúžiť klientom spoločnosti, ktorí získajú dostatočný prehľad a informácie o chovaní ľudí na internete.

Aktualizácia 13.12.2019:

K danej téme sa vyjadril aj Avast, ktorý nám zaslal nasledovné vyjadrenie:

„Bezpečnosť a súkromie našich užívateľov sú pre Avast absolútnou prioritou, a preto máme funkčný a komplexný proces na ochranu ich dát. V posledných dňoch sa objavili správy o tom, že predávame osobné údaje tretím stranám, čo nie je pravda. Aby naše rozšírenia prehliadačov mohli plniť svoju úlohu, teda detekovať a blokovať hrozby, potrebujeme, aby bolo možné zhromažďovať informácie o adresách URL. Týmto spôsobom fungujú naše, ale aj ďalšie antivírusové riešenia na trhu. 

Pre túto činnosť ale nepotrebujeme žiadne osobne údaje. Aby sme ochránili súkromie našich užívateľov, sú dáta, ktoré zhromažďujeme, zabavené všetkých osobne identifikovateľných informácií (PII), čo znamená, že sú uložené v neidentifikovateľnom formáte. Tieto agregované štatistické dáta taktiež zdieľame s našou vlastnou marketingovou analytickou spoločnosťou Jumpshot a v tomto sme boli k našim zákazníkom transparentní od chvíle jej štartu: https://blog.avast.com/2015/05/29/avast-data-drives-new-analytics-engine/.

Vnímame obavy verejnosti a taktiež veríme v prijímanie nových postupov v prípade potreby, a preto pracujeme na prijatí zmien v našich rozšíreniach v súlade s novými zásadami ochrany osobných údajov spoločnosti Mozilla. V Avaste sa snažíme zhromažďovať iba dáta potrebné pre poskytovanie našich služieb.

Pracujeme v súlade s GDPR a s ďalšími osvedčenými postupmi v našom obore, ktoré sú popísané v Zásadách ochrany osobných údajov. Máme taktiež Portál ochrany osobných údajov, na ktorom sa môžu naši zákazníci prihlásiť a overiť, aké osobné údaje o nich máme,“ vyjadrila sa pre FonTech.sk Barbora Petrová z Avastu.

Daň za bezplatný softvér?

Takéto analýzy a metriky sú užitočné pre množstvo spoločností, ktoré sledujú a vyhodnocujú napríklad úspech konkrétneho produktu na trhu či záujem ľudí o rôzne značky. Raz darmo, ani bezplatné služby a softvér nie je tak úplne bezplatný. Hoci zaň používateľ nezaplatí peniazmi, daňou za používanie takýchto produktov býva čoraz častejšie práve odovzdávanie časti svojho súkromia do rúk technologických gigantov, ktorí už vedia, ako s nim naložiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú