Vyše 30 rokov sme si museli počkať na malú renesanciu v oblasti elektromobilov, ktorú odštartovala Tesla. Vzhľad či vlastnosti elektromobilov sú už na úplne inej úrovni, hlavne vďaka pokročilým technológiám. Stále sa však nájdu ľudia, ktorí majú zafixovanú predstavu o elektromobiloch z čias minulých a šíria ju ďalej.

Aj lietadlá či automobily ako také mali kedysi svojich odporcov, ale dnes sú súčasťou každodenného života. Elektromobily môžeme považovať za relatívne nový spôsob dopravy, pričom sa nájdu ľudia, ktorí sa nevedia dočkať kúpy prvého modelu, no väčšina ľudí je skeptická.

Rovnako ako iné odvetvia, aj elektromobilita sa neustále vyvíja, pričom sa čoraz častejšie používajú vo výrobe nové technológie. Tie majú za úlohu zlepšiť vlastnosti elektromobilov, aby vyhovovali čoraz širšej skupine zákazníkov. Na základe rôznych presvedčení a dezinformácií potom vznikajú mýty, ktoré môžu ovplyvniť potenciálnych majiteľov elektrických automobilov.

Malý dojazd elektromobilov

Za jeden z najčastejších mýtov môžeme označiť malý dojazd elektromobilov. Áno, ešte prednedávnom bol dojazd elektrických vozidiel pomerne malý, no dnes je už bežné, že elektromobily nižšej strednej triedy majú reálny dojazd aj nad 200 km. Takýto dojazd by mal pohodlne vystačiť na bežnú cestu do práce, na nákup či odvoz detí do školy.

Zobraziť celú galériu (0)
Tesla Model 3 / Zdroj: Tesla

Na dlhšie cesty je potrebné využiť nabíjacie stanice, ktorých je vzhľadom na počet elektromobilov na slovenských cestách dostatočné množstvo. Ak sa rozhoduješ medzi drahšími elektrickými vozidlami, voľba môže padnúť napríklad na Teslu. Reálny dojazd týchto vozidiel sa pohybuje na úrovni 380 až 540 km v závislosti od modelu a verzie.

Takýto dojazd postačí okrem bežných činností počas pracovného týždňa aj na krátky výlet. Výhodou však je, že postupne sa bude dojazd zvyšovať aj pri lacnejších vozidlách v strednej triede, nakoľko technológie idú vpred závratnou rýchlosťou.

Nabíjacia infraštruktúra je na slabej úrovni

A si natrafil na názory, že elektromobil sa neoplatí kúpiť, lebo je slabá nabíjacia infraštruktúra, tak aj toto tvrdenie môžeme považovať za mýtus. Počet nabíjacích staníc na Slovensku či v Európe je na dostatočnej úrovni. Našu nabíjaciu infraštruktúru nám závidia dokonca aj v Nemecku. Cestovanie naprieč Slovenskom preto nie je žiadny problém. Rýchlonabíjacie stanice sú dostupné približne každých 60 km, pričom podobné vzdialenosti sú aj v okolitých krajinách.

Sieť nabíjacích staníc na Slovensku budujú spoločnosti ako GreenWay či Tesla, no svoje nabíjacie stanice prevádzkujú aj elektrárne, obchodné centrá, hotely, biznis centrá a reštaurácie. O nabíjacích staniciach na Slovensku sme dokonca informovali aj v samostatnom článku.

Elektromobil sa príliš dlho nabíja

Čas nabíjania je ďalšia téma, ktorá v sebe ukrýva množstvo mýtov. Čoraz častejšie sa stretávame s nabíjačkami, ktoré vedia dobiť elektromobil skutočne za pár minút a tento čas sa bude ešte znižovať, aby sa dostal na úroveň času tankovania spaľovacieho vozidla.

Zobraziť celú galériu (0)
Dostupných je viacero druhov konektorov a spôsobov nabíjania, Twitter

Áno, doma si svoj elektromobil nabiješ za 7 hodín, no pokiaľ si na cestách, môžeš využiť rýchlu nabíjačku od Tesly, ktorá ti dobije auto za 20 minút a získaš dojazd 270 km. Bežnejšie nabíjačky typu CHAdeMO vedia predĺžiť dojazd za necelú pol hodinu na 120 km a nabíjacie stanice ChargePoint Express Plus dokážu nabíjať dokonca rýchlosťou až 11 km za minútu.

Elektromobil má zlú dynamiku a jazdné vlastnosti

Často sa hovorí aj o zlej jazdnej dynamike elektromobilov, no opak je pravdou. Vďaka krútiacemu momentu majú elektromobily lepšiu akceleráciu oproti porovnateľným vozidlám so spaľovacím motorom. Akceleráciu využiješ predovšetkým pri predbiehaní.

Zobraziť celú galériu (0)
Tesla Model 3 / Zdroj: Tesla

K dynamike a lepšiemu ovládaniu elektrického vozidla prispieva aj fakt, že celá konštrukcia je jednoduchšia v porovnaní s bežným vozidlom a elektromotor je uložený na podlahe.

Batérie sú drahé, ale…

Je všeobecne známe, že práve batérie sú najnákladnejšou časťou vozidla pri servisovaní a svoju úlohu zohrávajú aj pri obstarávacej cene vozidla. Batérie sú nákladné, čo by sa vďaka technológiám malo tiež v blízkej budúcnosti meniť k lepšiemu.

Nová batéria stojí v závislosti od typu a kapacity približne od 2000 eur vyššie. Výhodou však je, že podstatná časť automobiliek ponúka na batérie minimálne 8-ročnú záruku, alebo dojazd od 160-tisíc km vyššie. Rôzne testy ukázali, že po najazdení prvých 100-tisíc km stratí batéria svoju kapacitu o 5 %, no potom je to však už len zanedbateľné 1 %.

Ekológia musí byť na prvom mieste

Aktuálne žijeme v dobe, kedy sa čoraz častejšie prihliada na životné prostredie, pričom aj veľké firmy chcú byť čo najekologickejšie. Hovorí sa, že výroba elektromobilov je pre životné prostredie väčšou záťažou, ako výroba bežných vozidiel. Áno, tieto tvrdenia sú na jednej strane pravdivé, no na strane druhej aj zavádzajúce.

Elektrické batérie sú do značnej miery recyklovateľné a existuje mnoho spoločností, ktoré sa špecializujú práve na ich recykláciu, prípadne na ich opätovné použitie. Ich výroba je síce poznačená väčšou ekologickou stopou, no aj výrobné technológie v prípade batérií sa neustále vyvíjajú a je veľký predpoklad, že aj v tomto smere sa veci pohnú k lepšiemu.

Zobraziť celú galériu (0)
Súčasným štandardom používaným v elektromobiloch, či smartfónoch sú Lítium-Iónové batérie, pričom ich výroba zaťažuje životné prostredie, Printscreen/YouTube

Elektrická energia nepochádza len z elektrární na fosílne palivá a existujú aj ďalšie, akými sú veterné, vodné či solárne. V každom prípade na základne mnohých testov sa dokázalo, že elektromobil začína byť ekologickejší oproti bežnému spaľovaciemu autu už po prejdení 3 000 km aj s ohľadom na jeho produkciu či výrobu elektriny.

Ceny elektromobilov sú vysoké, no aj tak ušetríš

Ďalším mýtom, ktorý je sčasti pravdivý, je, že cena za elektromobil je vysoká. Obstarávacia cena nového elektromobilu je naozaj vo všeobecnosti vyššia oproti porovnateľnému vozidlu so spaľovacím motorom. No netreba zabúdať na servisné a prevádzkové náklady, ktoré sú v prípade elektromobilu dramaticky nižšie.

Elektromobil má oveľa jednoduchšiu pohonnú jednotku, pričom viacero súčiastok ani nie je potrebné meniť. Napríklad, absentuje výmena palivového či olejového filtra, chladiacej kvapaliny, sviečok či oleja v prevodovke. Menej zabrať dostanú aj brzdy vďaka rekuperácii, ktorá je jednou z výhod elektromobilov.

Zobraziť celú galériu (0)
Servisné stredisko spoločnosti Tesla, Tesla

Majiteľ elektrického auta ušetrí aj na ďalších nákladoch, akými sú poistky, prihlasovanie vozidla, pričom môže využívať aj mnoho ďalších výhod. Jednou z nich je napríklad aj dotácia na kúpu elektrického vozidla, ktorú poskytuje štát a takto podporuje ich predaj.

Elektrická sieť (ne)dostane zabrať

Za nepravdivý môžeme označiť aj mýtus o nepripravenosti elektrickej siete na nápor elektromobilov. Štúdia v Nórsku zistila, že do roku 2030 bude v krajine jazdiť približne 1,5 milióna elektrických vozidiel, pričom dopyt po elektrine sa zvýši len o 3 %. Ďalšia štúdia hovorí, že pokiaľ by sa zo dňa na deň pretransformovali všetky automobily v Európe na elektrický pohon, spotreba elektriny by stúpla o 30 %.

Táto transformácia však podľa viacerých odborníkov bude trvať približne 25 až 33 rokov, uvádza portál Teslamagazin.sk. Elektromobily sa nabíjajú väčšinou v noci, kedy je odber energie minimálny. Navyše, aj výroba energie je stále efektívnejšia, pričom aj oblasť energetiky sa vyvíja, a preto nie je vopred jasné, ako budeme fungovať o 30 rokov.

Zobraziť celú galériu (0)
Slovenské Elektrárne

Môžeme skonštatovať, že každá ľudská činnosť zasahuje negatívne do životného prostredia a prispieva k celosvetovým emisiám. Postupne však bude energia zelenšia a aj výrobné postupy budú čistejšie. Vyriešiť sa musia predovšetkým výrobné postupy batérií a ich ekologická recyklácia, takže aj vplyv elektromobilov na životné prostredie sa bude stále znižovať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú