Ďalšia fatálna nehoda Tesly Model X s aktívnym autopilotom. O život prišiel inžinier Applu
Moderné technológie nám majú pomáhať vysporiadať sa s každodennou rutinou, ktorou môže byť aj obyčajná cesta po diaľnici. Tesla je priekopníkom vo svete elektromobilov a autonómneho riadenia, ktoré však opäť potvrdilo svoju nedokonalosť. Pri nehode Tesla Model X vrazila do bezpečnostnej bariéry na diaľnici, pričom sa o riadenie vozidla staral autopilot.
Nehoda s tragickými následkami pre šoféra Modelu X a pracovníka Applu, ktorým bol Wei “Walter” Huang, sa udiala ešte 23. marca, teda len pár dní po tom, čo autonómne auto spoločnosti Uber zrazilo na ceste chodkyňu. Počas jazdy po diaľnici smerom na juh Kalifornie mal vodič zapnutú funkciu autopilota.
Ďalšia tragická nehoda Tesly
Sledovanie vzdialenosti pred vozidlom však bolo podľa zistení nastavené na minimum. Autonómne riadenie v elektromobiloch Tesly už vyžaduje aj prítomnosť rúk vodiča na volante. Huang však na vizuálne a zvukové výzvy autopilota pred nehodou nereagoval. Nárazu do bariéry tak predchádzal ešte 150 m dlhý úsek a niekoľko sekúnd na to, aby šofér prevzal kontrolu nad svojim elektromobilom, než ten narazí do betónovej bariéry s tlmičom nárazu, ktorý bol mimochodom poškodený po predošlej nehode. Podľa vyjadrení Tesly boli následky nehody fatálne práve z dôvodu, že tlmič nárazu v tomto mieste bariéry nebol vymenený.
Nenechaj si ujsť
Tesla mala ďalšiu nehodu, ktorú pripisovali Autopilotovi. Niečo tu ale nesedí
Predná časť elektromobilu tak priamo vpálila do betónu, pričom ju táto bariéra roztrhla na polovicu a vozidlo sa vznietilo. Do zadnej časti Modelu X navyše nabúrali ešte ďalšie dve za ním idúce autá, ktorých vodiči nedokázali nárazu zabrániť. Po nehode bol vodič Tesly prevezený do nemocnice, kde však svojim ťažkým zraneniam podľahol. Do vyšetrovania nehody sa zapojila aj Národná rada pre bezpečnosť premávky v USA, ktorá doteraz riešila už niekoľko nehôd elektromobilov, kedy mal byť na vine práve autopilot.
Každá technológia môže mať svoje „muchy“
Tesla ale nepopiera, že technológia autonómneho riadenia v jej modeloch nie je bezchybná a k nehode vydala pred pár dňami aj oficiálne vyhlásenie. Je však natoľko vyspelá, aby dokázala až 10-násobne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a ochrániť nielen posádku, ale aj okoloidúcich chodcov či cyklistov. Autopilot teda nie je dokonalou funkciou, no spomedzi všetkých obdobných možností patrí k tým najprepracovanejším. Ani on však nedokáže predvídať všetky okolnosti, ktoré môžu predchádzať nečakanej kolízii. Podľa štatistík každoročne na celom svete zomrie pri dopravných nehodách až 1,25 milióna ľudí. Tesla pritom tvrdí, že s využitím bezpečnostných prvkov jej elektromobilov by mohlo byť na cestách až o 900 000 obetí menej.
Táto nehoda je tak ďalším dôkazom toho, že ani vyspelý systém autonómneho riadenia nedokáže za všetkých okolností zabrániť havárii. Presvedčiť sme sa o tom mohli aj pri januárovej nehode, keď Tesla Model S vrazila do hasičského auta. Stále je tak aj pri funkcii autopilota potrebný vodič, ktorý má v prípade potreby prevziať kontrolu nad riadením.
Tragické udalosti posledných týždňov ale vyvolávajú čoraz väčšie pochybnosti o spoľahlivosti a bezpečnosti autonómnych vozidiel. Mnohokrát sú však na vine samotní vodiči, ktorí ani po niekoľkonásobnom upozornení neprevezmú volant do svojich rúk. Funkcia autopilota totiž dáva šoférom viac možností venovať sa iným aktivitám, než riadeniu vozidla, pričom to môže v krízových situáciách skončiť takto tragicky.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Pád vetroňa v Martine podľa záchranárov neprežil zhruba 60-ročný muž
Leteckú nehodu v Martine vyšetruje polícia, začala trestné stíhanie
O2 pokrýva 5G sieťou už vyše 1200 lokalít na Slovensku
Masívny prepad giganta. Jeho čipy už takmer nikto nechce
Krajské zastupiteľstvo Košice odkleplo projekt vodíkového údolia
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené