Má 240 ton a nebojí sa ničoho. USA ukázali Východu triumf námorných bitiek
Americká agentúra DARPA posúva hranice autonómneho námorného boja. Najnovší projekt s názvom USX-1 Defiant je robustné a technologicky prevratné hladinové plavidlo bez posádky, navrhnuté tak, aby operovalo na otvorenom mori celé mesiace bez zásahu človeka. Aktuálne prebiehajú jeho testy, no už čoskoro by sa mohlo vydať na svoju prvú dlhodobú plavbu, informuje Interesting Engineering.
Je nezvyčajne samostatný
Defiant váži 240 ton a bol vyvíjaný v rámci programu NOMARS (No Manning Required Ship). Ten stavia na radikálnom prístupe – kompletné vyradenie človeka z návrhu aj prevádzky lode. Bez mostíka, bez kajút, bez potrubí na pitnú vodu či klimatizácie. To umožňuje konštrukciu menších, ľahších, odolnejších a lacnejších plavidiel.
Autonómne riadenie pokrýva navigáciu, energetický manažment aj vyhýbanie sa prekážkam. Na rozdiel od klasických diaľkovo ovládaných dronov má Defiant vysokú mieru rozhodovacej samostatnosti. Loď si sama plánuje trasu, optimalizuje spotrebu a zvláda aj extrémne počasie bez ľudskej asistencie.
Jednou z výziev pri bezposádkovej prevádzke je dopĺňanie paliva. DARPA preto v spolupráci s americkým námorníctvom vyvíja úplne nový systém dopĺňania paliva na mori bez potreby obsluhy na strane prijímajúcej lode – čo je technologický míľnik pre budúce flotily autonómnych plavidiel.
Využije aj značné stealth technológie
Hoci súčasné testy prebiehajú bez zbraňových systémov, loď je už dnes schopná niesť raketové odpaľovacie systémy a slúžiť ako plávajúci muničný sklad – napríklad pre torpédoborce. Tým sa otvára možnosť nasadenia týchto lodí ako multiplikátorov palebnej sily bez toho, aby vystavovali ľudskú posádku riziku.

Odstránením všetkého, čo súvisí s ľudskou posádkou, znižuje Defiant riziko mechanických porúch, zvyšuje stealth schopnosti (žiadne okná, komíny, infračervené stopy) a je odolnejší voči fyzickému aj kybernetickému útoku.
Po úspešnom ukončení testov má byť Defiant odovzdaný eskadre SURFDEVRON, ktorá sa špecializuje na experimentálne námorné platformy. Tam sa už pripravujú cvičenia s inštalovanými zbraňovými systémami.
Nie vždy sa to podarí
Nie všetky mega-projekty armády USA sú tak úspešné, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Práve v oblasti námorníctva je veľmi dobre známy prípad raketového torpédoborca triedy Zumwalt. Tento kolos vybavený dvomi 155 mm kanónmi je problematický najmä kvôli cene, keďže celý projekt stál desiatky miliárd amerických dolárov a nakoniec sa zdá, že to za tak ohromné náklady nestálo. Problematike týchto plavidiel sme sa venovali bližšie v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu

USA majú nový problém pod morskou hladinou, Čína testuje drony v podobe ponoriek

Američania oživili 50-ročný nápad. Ich nová zbraň je extrémne presná a letí rýchlosťou smrti

Moskva je v koncoch. Ukrajina zničila Rusom najcennejšiu armádnu technológiu, je nenahraditeľná

Toto protivzdušná obrana nezastaví. USA a Čína spúšťajú najnebezpečnejšiu zbraň budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

K masívnym protestom sa prvýkrát pridáva Maďarská Aliancia: „Unavuje nás cynická ľahostajnosť“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Musk po vyše 20 rokov zmenil názor, SpaceX prichádza na akciový trh so šialenou hodnotou
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

