Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Spoločnosť sa pri ďalšom vývoji Starship vracia o krok späť a včera znova otestovala nádrž pri kryogenickom teste. Musk tiež oznámil, že pri výrobe tejto skúšobnej nádrže bol využitý odlišný druh ocele. Prototyp SN7 bol odsúdený na zničenie už na začiatku testu, no vo výsledku sa s využitím lepšej ocele podarilo dosiahnuť uspokojivé výsledky. SpaceX ale chce zájsť ešte ďalej a vyvinúť vlastnú zliatinu, informuje Teslarati.

SpaceX naďalej pokračuje vo vývoji vesmírnej lode Starship, pričom len nedávno došlo k zničeniu štvrtého a najsľubnejšieho prototypu. K zničeniu testovacej verzie s označením SN4 došlo pred štartom misie Demo-2, v ktorej sa prvá dvojica astronautov dostala v module pre ľudskú posádku na Medzinárodnú vesmírnu stanicu.

Neskôr CEO SpaceX oznámil, že TOP prioritou spoločnosti sa okrem toho, čo môže ovplyvniť návrat posádky na Zem, stáva práve Starship. Pri vývoji tejto lode, ktorá má jedného dňa dostať ľudí na Mesiac a na Mars, už spoločnosť značne pokročila.

Doteraz však zničila celkovo štyri testovacie verzie nádrží a jeden sľubný prototyp SN4, ktorý bol spomedzi všetkých testovacích verzií najlepší. Dokonca sa hovorilo o tom, že pokiaľ by SN4 prešiel nedávnym testovaním, mal byť nasadený aj do letovej skúšky, kedy by vyletel do výšky 150 metrov nad zemou. To sa ale nestalo.

SpaceX stavil na iný materiál. Nádrž pri testovaní zlyhala, no výsledok bol podľa Muska dobrý

Zatiaľ čo na základni Boca Chica v Texase prebieha konštruovanie ďalších prototypov SN5 a SN6, spoločnosť sa rozhodla znova vrátiť k testu nádrže, ktorý bol vykonaný na prototype SN7. Tlaková skúška mala poukázať na vylepšenia v oblasti materiálu a odhaliť, aký tlak dokáže nádrž z novej ocele vydržať.

Testovacia nádrž vyrobená z ocele typu 304L bola počas včerajšieho testu naplnená kvapalným dusíkom. Vonkajší povrch konštrukcie sa pokryl námrazou.

Elon Musk neskôr na Twitteri potvrdil, že táto nádrž bude testovaná až do jej zničenia a obsahuje niekoľko slabých miest, ktoré SpaceX plánuje v ďalšej verzii vylepšiť. Nakoniec po natlakovaní nádrže došlo k jej zlyhaniu pri tlaku 7,6 baru.

Nenastala však žiadna explózia, no v jednom mieste nádrže došlo k úniku dusíka. Pre porovnanie, prototyp SN4 zvládol tlakovú skúšku s výsledným tlakom 7,5 baru. Ďalšie prototypy SN3, SN2 a SN1, spolu s prvotnou verziou lode Mk1, boli taktiež zničené explóziou pre tlakovom teste.

Ďalšie prototypy SpaceX vyrobí z vlastnej ocele

SpaceX však chce zájsť ešte ďalej a tlak 7,6 baru, ktorý dosiahla nádrž prototypu SN7, prekonať. Cieľom je podľa Muska vyrobiť prototyp, ktorý by dokázal ustáť pri tlakovej skúške tlak až 8,5 baru, čo je o 40 % viac ako ako najnižšia hranica pre bezpečný let do vesmíru.

Práve dosiahnutie takéhoto výsledku je nevyhnutné pre zaistenie bezpečného letu vesmírnej lode s posádkou na palube, informuje Tesmanian. Včerajšia tlaková skúška sa tak dá považovať za úspešnú, no inžinieri chcú v ďalších testoch využiť vlastnú zliatinu ocele, ktorá by poskytla lepšie vlastnosti ako aktuálne využitá oceľ 304L.

Predtým sa SpaceX spoliehal na oceľ typu 301. O zmene materiálu pre výrobu konštrukcie informoval Musk ešte pred niekoľkými mesiacmi. Prechod na vlastnú zliatinu by tak mohol posunúť spoločnosť pri vývoji lode Starship o veľký krok vpred. Ďalšie prototypy z tejto ocele by tak mohli zvládnuť väčšie tlaky počas skúšok a splniť stanovený cieľ.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú