Koľko si elektromobilisti zaplatia za diaľničnú na rok 2023? Presne toľko, koľko aj spaľováky. Aj napriek snahám o presadenie nulovej alebo aspoň zníženej sadzby žiaden z návrhov neprešiel.

Za návrhmi stojí predovšetkým Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD), ktorá pre elektromobily navrhovala zrušenie diaľničných poplatkov, respektíve ich zníženie o polovicu oproti spaľovacím autám pre plug-in hybridy. Ich návrh v súvislosti so zmenou výšky diaľničných poplatkov pre rok 2023, ktorú môžeš nájsť na Slov-Lex, však nebol akceptovaný.

Za zahraničím sme pozadu

Okrem spomínaného návrhu sa problematikou diaľničných známok pre elektromobily zaoberá aj LP/2022/747 Návrh Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (2022), ktorý argumentuje tým, že Slovensko sa nepriamo k takémuto kroku zaviazalo.

ceskedalnice / Pixabay

Podľa návrhu nám v rámci európskej Green deal (Zelená dohoda) vzniká povinnosť podporovať rozvoj elektromobility aj na našom území. Taktiež v ňom vieme nájsť argument, že elektromobilov na Slovensku je zatiaľ veľmi málo. To implikuje, že dopad na príjmy z predaja diaľničných známok by bol zanedbateľný.

Aby sme zistili, ako sa to má robiť správne, ani nemusíme ísť ďaleko. V Českej republike k obdobnému kroku došlo už v roku 2020, odkedy na ich diaľniciach premávajú elektromobily úplne bez poplatku. Rovnakej výhode sa môžu tešiť aj Slováci, ktorí české diaľnice využívajú, no musia sa vopred registrovať.

Na Slovensku sú však prekážky, ktoré elektromobilitu neustále brzdia. Koniec koncov, ak nemajú elektromobily diaľnice zadarmo teraz, keď ich je na cestách relatívne málo, určite im poplatok nebude odpustení o 5 či 10 rokov neskôr, kedy sa ich pomer voči spaľovákom výrazne zvýši. Tento trend naznačujú predovšetkým predajné čísla za posledné obdobie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú