Zdieľanie kolobežiek v ďalšom českom meste je spustené. Magistrát však o ničom nevie
Po Prahe sa zdieľanie elektrických kolobežiek dostalo aj do ďalšieho českého mesta, a to do Brna. Vyše stovka kolobežiek rozmiestnená po celom meste sa objavila zo dňa na deň a prekvapila tamojších obyvateľov. A nielen ich. Podľa portálu cnews.cz a czechcrunch.cz o tom nevie ani samotný magistrát mesta Brno, ktorý s firmou nerokoval a ani neudelil žiadne povolenie na prevádzku.
V súčasnosti pôsobí v Česku len spoločnosť Lime, ktorá je dostupná v Prahe. Podľa dostupných informácií má spoločnosť expandovať aj do spomínaného Brna, kde už intenzívne prebiehajú rokovania s magistrátom. Tú však predbehla konkurenčná spoločnosť Bird, ktorej kolobežky prevádzkuje spoločnosť Yoyoway s.r.o.
Ide o akúsi formu frančízy (aj keď to nie je frančíza), kedy americký startup Bird ponúka predaj kolobežiek menším spoločnostiam, ktoré môžu pod jeho značkou následne spustiť prevádzku.
Diera v zákone?
Informácie o poskytovaní služby Bird však zatiaľ nie sú dostupné ani na oficiálnej stránke. V meste je ich pritom až 150 a ich počet sa má ešte zvýšiť. Portál czechcrunch o celej situácii zisťoval viac a oslovil aj konateľa spoločnosti Yoyoway, ktorý vraj bude s mestom rokovať až zajtra. Ako je však možné, že kolobežky môžu fungovať aj bez toho, aby ich prevádzku schválil magistrát?
View this post on InstagramMeet Bird✌️An electric vehicle that’s second to none.
A post shared by Bird (@bird) on
Jednoducho preto, lebo nevyužívajú stojany, na ktoré vydáva povolenie práve magistrát mesta. Stačí, aby boli kolobežky zaparkované na miestach určených na parkovanie. Skúsenosti so zdieľanými kolobežkami či bicyklami však naznačujú, že docieliť niečo takéto je veľmi náročné, nakoľko mentalita niektorých jedincov nedosahuje dostatočnú úroveň. Zjavne aj z tohto dôvodu chce spoločnosť Yoyoway spolupracovať s mestom, hoci tak robí až spätne. Je však veľmi pravdepodobné, že nakoniec k dohode dôjde.
Nie je to lacný špás
Aj keď je preprava kolobežkou efektívna a ekologickejšia než preprava autom, nie je až tak cenovo výhodná. Vidieť to môžme aj v prípade kolobežiek v Bratislave, kde priemerná jazda vyjde cenovo rovnako, ako jazda taxíkom. Podobne je tomu aj v prípade kolobežiek Bird. Odomknutie sa účtuje v Čechách sumou 22 korún a každá minúta je spoplatnená sumou 3 koruny.
Nakoľko sa však do Brna chystá aj spoločnosť Lime, ktorá ponúka približne rovnakú sumu za jazdu, tak bude zaujímavé sledovať, ako sa bude vyvíjať konkurenčný boj. Doteraz totiž mala spoločnosť Lime monopol a mohla si tak sama určovať ceny.
A čo Slovensko?
Nakoľko je spoločnosť Lime celosvetovo známa a jej služby môžeš využívať vo viacerých, nielen európskych, ale aj amerických mestách, tak nás zaujímalo, či sa spoločnosť plánuje angažovať aj na slovenskom trhu. Na túto otázku nám odpovedal Ondřej Široký, prevádzkový manažér spoločnosti Lime.
„Aktuálne sa plne sústredíme na rozvíjanie našej služby v Prahe, Varšave, Budapešti a v ďalších mestách, v ktorých v rámci strednej a východnej Európy pôsobíme. Vstup na slovenský trh ale zvažujeme a do budúcnosti to nemôžeme vylúčiť.“
Nakoľko je spustenie služby zdieľaných kolobežiek dlhodobý proces a vyžaduje si mesiace prípravy, tak v blízkej dobe nemôžeme príchod spoločnosti Lime očakávať. Plány expandovať má však aj spoločnosť Mint a v blízkej dobe by sme jej kolobežky, okrem Bratislavy, mohli vidieť aj v ďalších slovenských mestách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Muskove technologické impérium kolabuje. Stratil miliardy, a to najhoršie ešte len príde

Legendárna hra prepísala históriu e-športov. 2000 dronov predviedlo epické finále, aké svet ešte nevidel

Má hodnotu vyše 116 miliárd eur a spasí svet. Veľmoc našla gigantické ložisko vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)


