Vysvetlenie vysokých cien elektromobilov: Výrobné náklady ťa zaskočia, Tesla je pri predaji v strate
Čoraz väčší počet ľudí uvažuje pri kúpe nového auta nad elektromobilom. Spôsobujú to najmä fakty, že ide o dopravu budúcnosti, ekologickým zmýšľaním alebo ich len lákajú výhody, ktoré sú spojené s kúpou a následným využívaním elektrického vozidla. Nájde sa však aj skupina ľudí, ktorá kúpu odmieta z dôvodu, že sa im zdajú ceny týchto vozidiel až príliš vysoké.
Počet elektromobilov na našich cestách každým rokom stúpa. Podporovať predaje sa snaží nielen štát, ale aj samosprávy či samotné automobilky. V hre sú dotácie, rôzne výhody, akcie a zľavy. Aj napriek tomu sú elektromobily stále o niečo drahšie ako bežné vozidlá so spaľovacím motorom.
Hlavnou príčinou vyšších cien sú batérie, ktoré patria medzi najdrahšie komponenty a od nich sa potom odvíja celková obstarávacia cena nového vozidla. Výrobný proces batérií sa však aj vďaka technológiám posúva vpred, a preto môžeme očakávať, že ceny elektromobilov sa v budúcnosti vyrovnajú tým so spaľovacím motorom.
Spoliehať sa môžeme na odhady odborníkov
Žiadna automobilka na svete neodhaľuje skutočné náklady na výrobu vozidiel. Celkové náklady závisia od mnohých faktorov, no vo všeobecnosti platí, že čím väčší je objem výroby, tým sú náklady nižšie. Náklady na výrobu automobilov zahŕňajú množstvo položiek, ako je výskum, vývoj, údržba zariadení, testovanie prototypov, energie, distribúcia či marketing.
Podľa rôznych odhadov predstavujú náklady na suroviny a súčiastky až 57 % z celkovej ceny vozidla, výskum vývoj, či prevádzka zariadení 16 % z celkovej ceny vozidla a zvyšok tvoria náklady spojené s marketingom, rôznymi poplatkami a daňami.
Napríklad portál Investopedia.com uvádza, že súčasné náklady pri batériách predstavujú približne 500 dolárov za kilowatthodinu. Tesla Model S má kapacitu približne 60 kWh, čo znamená, že okolo 30 000 dolárov alebo 42,25 % z ceny vozidla predstavujú náklady na batériu. Aktuálne však spoločnosť zvyšuje energetickú účinnosť batérií, čo spôsobuje pokles ceny na približne 200 dolárov za kWh, no do nákladov sa toto zlepšenie ešte nepremietlo.
Model 3 môže mať vyššie náklady ako je jeho cena
Pre mnohé automobily je výroba elektrických áut zatiaľ nerentabilná a preto sa do nej ešte nepúšťajú. Podľa nemeckých inžinierov sú odhadované výrobné náklady na elektromobil Tesla Model 3 približne 28 000 dolárov. Z toho má byť 18 000 použitých na nákup materiálov a 10 000 na samotnú výrobu a prácu zamestnancov. Dostupné sú však aj informácie, že náklady na výrobu môžu predstavovať dokonca až 38 000 dolárov, pričom vozidlo sa predáva za 35 000.
Znižovanie nákladov na výrobu a dosiahnutie ziskovosti má zabezpečiť hromadná výroba elektromobilov Tesla, no najväčším problémom sú obrovské náklady na automatizáciu výrobného závodu vo Fremonte v Kalifornii. Očakáva sa, že práve automatizácia by mala zvýšiť efektivitu tovární spoločnosti Tesla. Podľa odborníkov však nemusí ani automatizácia prispieť k tomu, aby bol Model 3 pre Teslu ziskový, informuje qz.com.
Podľa najnovších odhadov by sa ceny elektromobilov mali vyrovnať voči cenám spaľovacích vozidiel už v roku 2022. Vďačiť za to môžeme nákladom na výrobu batérií, ktoré sa každým rokom dramaticky znižujú. V roku 2015 predstavovali náklady na batériu až 57 % z celkovej ceny vozidla. Dnes je to okolo 33 % a očakáva sa, že v roku 2025 by to malo byť len 20 %, uviedol portál Bloomberg.com.
Taktiež sa očakáva, že vďaka stále menším a ľahším batériám sa znížia aj náklady na výrobu podvozkov a karosérií elektrických vozidiel. Naopak rovnaké náklady by v prípade spaľovacích vozidiel mali mierne narásť hlavne z dôvodu, že automobilky budú nútené konštruovať vozidlá nízkej váhy, aby spĺňali čoraz prísnejšie nároky na emisie.
Postupne sa ceny dostanú na úroveň spaľovacích vozidiel
Batérie predstavujú jednoznačne jednu z najdrahších položiek pri výrobe elektromobilov. Zvyšné náklady sú v porovnaní so spaľovacími vozidlami o niečo nižšie, k čomu prispieva jednoduchá konštrukcia elektromotora, či menšia potreba rôznych súčiastok.
Spaľovacie vozidlá sa vyrábajú automatizovane už veľmi dlhú dobu, čím sa v tomto smere náklady znižujú, no naopak konštrukcia motorov, náklady na znižovanie emisií a potreba väčšieho množstva súčiastok môžu v budúcnosti predstavovať v porovnaní s elektrickými vozidlami veľkú nevýhodu.
Čoraz väčší dopyt po elektrických autách zapríčinil vznik nových továrni na výrobu batérií. Dokonca aj niektoré automobilky začínajú s výrobou vlastných batérií, nakoľko si uvedomujú, že do budúcnosti im tento krok môže výrazne znížiť náklady na výrobu.
Čím väčší bude dopyt po elektrických vozidlách, tým sa cena elektromobilov bude dostávať na nižšie hodnoty a to aj vďaka ich hromadnej výrobe. Postupne sa dostaneme do štádia, kedy sa pri rozhodovaní medzi elektromobilom a spaľovacím vozidlom budeme pozerať na dizajn a špecifikácie než na cenu, ako je tomu teraz.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonská automobilka balansuje. Nový šéf chce oživiť ikonické modely a vrátiť značke slávu
Elon Musk si pod sebou píli konár. Tesla sa rúti ku dnu, Trumpova podpora ju môže doraziť úplne
Európa sa dočká veľkej premiéry. Lexus príde s nadupaným elektromobilom a výnimočnou technológiou
OFICIÁLNE: Renault brutálne vylepšil obľúbený elektromobil, konečne mu pridal základnú funkciu
Európska elektromobilita dostala tvrdú facku. Jeden z najväčších výrobcov batérií neprežil krízu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovenský milionár reaguje na kriminalitu na Devíne: Ponúka riešenie, ak sa zapojí 100 domácností
Samuel študoval na Oxforde: „S učiteľmi sme chodili na obedy. Formálnosť slovenských škôl mi príde ako z iného sveta“
Po 34 rokoch končí jedna zo slovenských odborných škôl: Žiaci prestúpia, učitelia prídu o prácu
Bežne dostupný liek ti pomôže pri problémoch s pamäťou, ukazuje prelomová štúdia
Matovič z Chorvátska: „Všetci hovoria, že stojíme pred vilou Roberta Fica.“ Premiér tvrdenie odmieta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- OFICIÁLNE: Renault brutálne vylepšil obľúbený elektromobil, konečne mu pridal základnú funkciu
- „Cybertruck dokáže plávať,“ klamal Musk. Toto sa stalo majiteľovi, ktorý to vyskúšal (+VIDEO)
- Európska elektromobilita dostala tvrdú facku. Jeden z najväčších výrobcov batérií neprežil krízu
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Japonská automobilka balansuje. Nový šéf chce oživiť ikonické modely a vrátiť značke slávu
- OFICIÁLNE: Renault brutálne vylepšil obľúbený elektromobil, konečne mu pridal základnú funkciu
- „Cybertruck dokáže plávať,“ klamal Musk. Toto sa stalo majiteľovi, ktorý to vyskúšal (+VIDEO)
- Európska elektromobilita dostala tvrdú facku. Jeden z najväčších výrobcov batérií neprežil krízu
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- „Cybertruck dokáže plávať,“ klamal Musk. Toto sa stalo majiteľovi, ktorý to vyskúšal (+VIDEO)
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
Archeológovia objavili záhadnú „Červenú princeznú“. Zuby mala potreté jedom
Obchodná vojna ničí BMW. Slabý dopyt signalizuje ešte horší rok 2025
Slovensko investuje do batériových vlakov. Experti majú vážne pochybnosti
Wall Street v červených číslach. Prepad desí investorov, experti vidia šancu
Ukrajinské drony udreli na Rusko. Zničená infraštruktúra a výpadky energie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovenský milionár reaguje na kriminalitu na Devíne: Ponúka riešenie, ak sa zapojí 100 domácností
Samuel študoval na Oxforde: „S učiteľmi sme chodili na obedy. Formálnosť slovenských škôl mi príde ako z iného sveta“
Po 34 rokoch končí jedna zo slovenských odborných škôl: Žiaci prestúpia, učitelia prídu o prácu
Bežne dostupný liek ti pomôže pri problémoch s pamäťou, ukazuje prelomová štúdia
Matovič z Chorvátska: „Všetci hovoria, že stojíme pred vilou Roberta Fica.“ Premiér tvrdenie odmieta
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené