Vysvetlenie vysokých cien elektromobilov: Výrobné náklady ťa zaskočia, Tesla je pri predaji v strate
Čoraz väčší počet ľudí uvažuje pri kúpe nového auta nad elektromobilom. Spôsobujú to najmä fakty, že ide o dopravu budúcnosti, ekologickým zmýšľaním alebo ich len lákajú výhody, ktoré sú spojené s kúpou a následným využívaním elektrického vozidla. Nájde sa však aj skupina ľudí, ktorá kúpu odmieta z dôvodu, že sa im zdajú ceny týchto vozidiel až príliš vysoké.
Počet elektromobilov na našich cestách každým rokom stúpa. Podporovať predaje sa snaží nielen štát, ale aj samosprávy či samotné automobilky. V hre sú dotácie, rôzne výhody, akcie a zľavy. Aj napriek tomu sú elektromobily stále o niečo drahšie ako bežné vozidlá so spaľovacím motorom.
Hlavnou príčinou vyšších cien sú batérie, ktoré patria medzi najdrahšie komponenty a od nich sa potom odvíja celková obstarávacia cena nového vozidla. Výrobný proces batérií sa však aj vďaka technológiám posúva vpred, a preto môžeme očakávať, že ceny elektromobilov sa v budúcnosti vyrovnajú tým so spaľovacím motorom.
Spoliehať sa môžeme na odhady odborníkov
Žiadna automobilka na svete neodhaľuje skutočné náklady na výrobu vozidiel. Celkové náklady závisia od mnohých faktorov, no vo všeobecnosti platí, že čím väčší je objem výroby, tým sú náklady nižšie. Náklady na výrobu automobilov zahŕňajú množstvo položiek, ako je výskum, vývoj, údržba zariadení, testovanie prototypov, energie, distribúcia či marketing.
Podľa rôznych odhadov predstavujú náklady na suroviny a súčiastky až 57 % z celkovej ceny vozidla, výskum vývoj, či prevádzka zariadení 16 % z celkovej ceny vozidla a zvyšok tvoria náklady spojené s marketingom, rôznymi poplatkami a daňami.
Napríklad portál Investopedia.com uvádza, že súčasné náklady pri batériách predstavujú približne 500 dolárov za kilowatthodinu. Tesla Model S má kapacitu približne 60 kWh, čo znamená, že okolo 30 000 dolárov alebo 42,25 % z ceny vozidla predstavujú náklady na batériu. Aktuálne však spoločnosť zvyšuje energetickú účinnosť batérií, čo spôsobuje pokles ceny na približne 200 dolárov za kWh, no do nákladov sa toto zlepšenie ešte nepremietlo.
Model 3 môže mať vyššie náklady ako je jeho cena
Pre mnohé automobily je výroba elektrických áut zatiaľ nerentabilná a preto sa do nej ešte nepúšťajú. Podľa nemeckých inžinierov sú odhadované výrobné náklady na elektromobil Tesla Model 3 približne 28 000 dolárov. Z toho má byť 18 000 použitých na nákup materiálov a 10 000 na samotnú výrobu a prácu zamestnancov. Dostupné sú však aj informácie, že náklady na výrobu môžu predstavovať dokonca až 38 000 dolárov, pričom vozidlo sa predáva za 35 000.
Znižovanie nákladov na výrobu a dosiahnutie ziskovosti má zabezpečiť hromadná výroba elektromobilov Tesla, no najväčším problémom sú obrovské náklady na automatizáciu výrobného závodu vo Fremonte v Kalifornii. Očakáva sa, že práve automatizácia by mala zvýšiť efektivitu tovární spoločnosti Tesla. Podľa odborníkov však nemusí ani automatizácia prispieť k tomu, aby bol Model 3 pre Teslu ziskový, informuje qz.com.
Podľa najnovších odhadov by sa ceny elektromobilov mali vyrovnať voči cenám spaľovacích vozidiel už v roku 2022. Vďačiť za to môžeme nákladom na výrobu batérií, ktoré sa každým rokom dramaticky znižujú. V roku 2015 predstavovali náklady na batériu až 57 % z celkovej ceny vozidla. Dnes je to okolo 33 % a očakáva sa, že v roku 2025 by to malo byť len 20 %, uviedol portál Bloomberg.com.
Taktiež sa očakáva, že vďaka stále menším a ľahším batériám sa znížia aj náklady na výrobu podvozkov a karosérií elektrických vozidiel. Naopak rovnaké náklady by v prípade spaľovacích vozidiel mali mierne narásť hlavne z dôvodu, že automobilky budú nútené konštruovať vozidlá nízkej váhy, aby spĺňali čoraz prísnejšie nároky na emisie.
Postupne sa ceny dostanú na úroveň spaľovacích vozidiel
Batérie predstavujú jednoznačne jednu z najdrahších položiek pri výrobe elektromobilov. Zvyšné náklady sú v porovnaní so spaľovacími vozidlami o niečo nižšie, k čomu prispieva jednoduchá konštrukcia elektromotora, či menšia potreba rôznych súčiastok.
Spaľovacie vozidlá sa vyrábajú automatizovane už veľmi dlhú dobu, čím sa v tomto smere náklady znižujú, no naopak konštrukcia motorov, náklady na znižovanie emisií a potreba väčšieho množstva súčiastok môžu v budúcnosti predstavovať v porovnaní s elektrickými vozidlami veľkú nevýhodu.
Čoraz väčší dopyt po elektrických autách zapríčinil vznik nových továrni na výrobu batérií. Dokonca aj niektoré automobilky začínajú s výrobou vlastných batérií, nakoľko si uvedomujú, že do budúcnosti im tento krok môže výrazne znížiť náklady na výrobu.
Čím väčší bude dopyt po elektrických vozidlách, tým sa cena elektromobilov bude dostávať na nižšie hodnoty a to aj vďaka ich hromadnej výrobe. Postupne sa dostaneme do štádia, kedy sa pri rozhodovaní medzi elektromobilom a spaľovacím vozidlom budeme pozerať na dizajn a špecifikácie než na cenu, ako je tomu teraz.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
Na poľských hraniciach sa šíri chaos. Samozvané „občianske hliadky“ bez právomocí kontrolujú autá
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Matematička a fyzik z Košíc vytvorili revolučné riešenie: „Máme technológiu s globálnym potenciálom“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP