Výskumníci prišli s vynálezom, ktorý zachraňuje osud dieselových motorov
Vznetové motory to v dnešnom svete nemajú vôbec ľahké a z každej strany sú terčom častých útokov. Inžinieri z výskumného ústavu Sandia National Laboratories však prišli s riešením, ktoré by osud dieselových motorov mohlo nadobro zvrátiť. O prototype informoval český portál Autoforum.cz.
Po tom, čo sa pred pár rokmi prevalil škandál VW s podvádzaním pri emisných testoch, veľa ľudí nad dieselovými motormi zlomilo palicu a postupne sa začali vytrácať aj z ponuky vybraných automobiliek. Bohužiaľ, z hľadiska efektivity, výkonu a spoľahlivosti zatiaľ neprišla žiadna vhodná alternatíva. A hoci by sa tento druh motora vytratil z ponuky osobných vozidiel, tak úžitkové či nákladné ho budú naďalej využívať. Nehovoriac o lokomotívach a lodiach, kde sa iná alternatíva veľmi neponúka.
Dieselom svitá na lepšie časy
Pri spaľovaní nafty dochádza k uvoľňovaniu pomerne vysokého množstva sadzí a emisí NOx, ktoré sa vo väčšine prípadov opätovne spaľujú v motore (pomocou EGR ventilu), prípadne sú zachytené filtrom pevných častíc. Nedokonalosť spaľovania v rôznych podmienakch spôsobuje, že pre vznetové motory je čoraz ťažšie splniť emisné normy, ktoré sú stále viac a viac prísnejšie. Najnovší vynálaz, tzv. Ducted fuel injection (DFI) však prichádza s riešením, ktoré by týmto motorom mohlo výrazne pomôcť, pričom nie je veľmi nákladné a môže byť inštalované aj na už fungujúce motory.
Aj keď je najnovší vynález ešte stále len prototypom, už oň prejavilo záujem niekoľko popredných automobiliek, ktoré ho finančne a technicky podporujú. Spomenúť možno Ford či Caterpillar. Dokonca aj Toyota, ktorá už v budúcnosti neplánuje využívať naftové motory, priznala, že táto technológia výrazným spôsobom potlačuje tvorbu sadzí. V čom teda tkvie tajomstvo úspechu?
To spočíva v patentovanej technológii, ktorý využíva upravené vstrekovače paliva, ktorým sa nainštaluje zmenšený ekvivalent Bunsenovho horáka. Ten sa využíva hlavne v laboratóriách a umožňuje priamo regulovať plameň a jeho vlastnosti. Pri minimálnom množstve vzduchu je plameň oranžový a plný sadzí. Po otvorení prívodu vzduchu sa však vzduch zmieša s plynom, čo spôsobí rýchlejšie spaľovanie, nevytvárajú sa žiadne sadze a plameň má modrú farbu.
Podobný princíp využíva aj DFI, pričom množstvo vyprodukovaných sadzí v naftovom motore sa v závislosti od aktuálnych podmienkach môže znížiť až o 50 – 100 %. V trubičkách umiestnenými pred vstrekovačmi sa vytvára homogénnejšia zmes, ktorej vznetnutie vo valci produkuje už len minimum sadzí. Pre výrobcov motorov by tak ostávalo už len bremeno zníženia emisií NOx.
Vynálezcovia sú v tomto smere optimistickí a dúfajú, že už čoskoro budú môcť novinku vyskúšať na motoroch v lodiach a lokomotívach, kde je tvorba emisií najvyššia. Dodatočná montáž DFI by pritom mala byť cenovo dostupná, pričom výhody sú poskytované okamžite.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Obrovská hanba pre Rusko. Zbraň propagandy za miliardy sa po 35 rokoch zmení na vrak
Koniec batérií sa blíži. Vedci vyvíjajú technológie, ktoré efektívne uložia vyrobenú energiu
Zabijak pre neviditeľné hrozby. Elitné jednotky NATO nasadili hybridný „superdron“, aký si ešte nevidel
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Slováci tajne dovážajú smartfóny z Ázie za stovky eur lacnejšie. Prečo sa im to oplatí a ako škodia operátorom?
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Záhadný kameň v Egypte nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté 5000 rokov
- Sci-fi „kladivo“ je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP