Vznetové motory to v dnešnom svete nemajú vôbec ľahké a z každej strany sú terčom častých útokov. Inžinieri z výskumného ústavu Sandia National Laboratories však prišli s riešením, ktoré by osud dieselových motorov mohlo nadobro zvrátiť. O prototype informoval český portál Autoforum.cz.

Po tom, čo sa pred pár rokmi prevalil škandál VW s podvádzaním pri emisných testoch, veľa ľudí nad dieselovými motormi zlomilo palicu a postupne sa začali vytrácať aj z ponuky vybraných automobiliek. Bohužiaľ, z hľadiska efektivity, výkonu a spoľahlivosti zatiaľ neprišla žiadna vhodná alternatíva. A hoci by sa tento druh motora vytratil z ponuky osobných vozidiel, tak úžitkové či nákladné ho budú naďalej využívať. Nehovoriac o lokomotívach a lodiach, kde sa iná alternatíva veľmi neponúka.

Dieselom svitá na lepšie časy

Pri spaľovaní nafty dochádza k uvoľňovaniu pomerne vysokého množstva sadzí a emisí NOx, ktoré sa vo väčšine prípadov opätovne spaľujú v motore (pomocou EGR ventilu), prípadne sú zachytené filtrom pevných častíc. Nedokonalosť spaľovania v rôznych podmienakch spôsobuje, že pre vznetové motory je čoraz ťažšie splniť emisné normy, ktoré sú stále viac a viac prísnejšie. Najnovší vynálaz, tzv. Ducted fuel injection (DFI) však prichádza s riešením, ktoré by týmto motorom mohlo výrazne pomôcť, pričom nie je veľmi nákladné a môže byť inštalované aj na už fungujúce motory.

Sandia National Laboratories

Aj keď je najnovší vynález ešte stále len prototypom, už oň prejavilo záujem niekoľko popredných automobiliek, ktoré ho finančne a technicky podporujú. Spomenúť možno Ford či Caterpillar. Dokonca aj Toyota, ktorá už v budúcnosti neplánuje využívať naftové motory, priznala, že táto technológia výrazným spôsobom potlačuje tvorbu sadzí. V čom teda tkvie tajomstvo úspechu?

To spočíva v patentovanej technológii, ktorý využíva upravené vstrekovače paliva, ktorým sa nainštaluje zmenšený ekvivalent Bunsenovho horáka. Ten sa využíva hlavne v laboratóriách a umožňuje priamo regulovať plameň a jeho vlastnosti. Pri minimálnom množstve vzduchu je plameň oranžový a plný sadzí. Po otvorení prívodu vzduchu sa však vzduch zmieša s plynom, čo spôsobí rýchlejšie spaľovanie, nevytvárajú sa žiadne sadze a plameň má modrú farbu.

1. Plameň s uzatvoreným prívodom vzduchu, ktorý vytvára sadze. 4. Prívod vzduchu je naplno otvorený Zdroj. Wikimedia

Podobný princíp využíva aj DFI, pričom množstvo vyprodukovaných sadzí v naftovom motore sa v závislosti od aktuálnych podmienkach môže znížiť až o 50 – 100 %. V trubičkách umiestnenými pred vstrekovačmi sa vytvára homogénnejšia zmes, ktorej vznetnutie vo valci produkuje už len minimum sadzí. Pre výrobcov motorov by tak ostávalo už len bremeno zníženia emisií NOx.

Vynálezcovia sú v tomto smere optimistickí a dúfajú, že už čoskoro budú môcť novinku vyskúšať na motoroch v lodiach a lokomotívach, kde je tvorba emisií najvyššia. Dodatočná montáž DFI by pritom mala byť cenovo dostupná, pričom výhody sú poskytované okamžite.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú