Inovatívny európsky startup Destinus predstavil svoje nadzvukové lietadlo, ktoré má byť poháňané vodíkom a na rozdiel od množstva iných konceptov sa vyhýba elektromobilite. Ako informuje Interesting Engineering, toto nadzvukové lietadlo, ktoré má začať lietať už čoskoro, má miesto toho vodík spaľovať v turbínovom motore, vďaka čomu sa vyhne použitiu ťažkých batérií.

Nová sila, intenzívny vývoj

Spoločnosť Destinus vznikla len nedávno a to v roku 2021, pričom za krátku dobu svojej prevádzky stihla prísť s niekoľkými dôležitými inováciami s obrovským potenciálom pre komerčnú leteckú dopravu.

Najnovšou z nich je nadzvukové lietadlo Destinus S, ktoré má začať lietať už počas budúceho roka a drasticky skráti cestovanie medzi jednotlivými destináciami.

Destinus S má dopraviť pasažierov z Frankfurtu do Šanghaja len v priebehu troch hodín, pričom pomocou klasických lietadiel by takýto let trval takmer 11 hodín. Z Dubaja do Sydney má takýto let trvať len 3 a pol hodiny, pričom inak by trval vyše 14 hodín, vysvetľuje Destinus na svojej webovej stránke.

Aj keď chce spoločnosť začať s testovaním týchto strojov už v budúcom roku, komerčná prevádzka je očakávaná až najskôr v roku 2030. V porovnaní s konkurenciou je dôležitým rozdielom pohon, ktorý v tomto prípade spaľuje vodík. Naraz má Destinus S uniesť 25 pasažierov a to pri rýchlosti Mach 5, teda okolo 6 000 km/h. Ambíciami tak spoločnosť rozhodne nešetrí.

Poriadna výzva

Pred spoločnosťou Destinus stojí obrovská výzva. Množstvo podobných firiem totiž už skrachovalo, ako napríklad aj americká spoločnosť Aerion. Lietadlá tejto spoločnosti mali lietať rýchlosťou takmer 5 000 km/h, avšak nakoniec nedokázala nájsť dostatočný kapitál na to, aby pokračovala vo vývoji.

Príde čosi oveľa väčšie

Nástupcom tohto lietadla sa má stať Destinus L, ktorý unesie až 400 pasažierov a ak sa podarí skutočne ho skonštruovať, hravo prekoná všetky tradičné dopravné lietadlá.

Cieľom je preniknutie na nesmierne náročnou trhu lietadlami, ktoré sú v porovnaní s konkurenciou ekologické – spaľovanie vodíka je totiž nesmierne čisté a to obzvlášť v prípade, že je tento vodík produkovaný ekologickým spôsobom.

Boom Supersonic

Výhodou vodíka je, že má v porovnaní s klasickým leteckým palivom až trojnásobnú energetickú hustotu a keďže je nutné kvapalný vodík chladiť na extrémne nízke teploty, stáva sa aj takmer dokonalým chladivom. Inovatívne motory, ktoré spoločnosť vyvinula, poskytnú širokú škálu možných rýchlostí a v prípade potreby ponúkajú aj prídavné spaľovanie, ktoré zabezpečí dodatočný ťah.

Destinus stihol otestovať niekoľko prototypov, vďaka čomu je na dobrej ceste k dosiahnutiu reálnej prevádzky. Od tej je však firma vzdialená približne desaťročie a bude sa musieť vysporiadať s ťažkými časmi. Množstvo podobných spoločností totiž v snahe priniesť hypersonické dopravné lietadlá skrachovalo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú