Od posledného letu nadzvukového dopravného lietadla Concorde prešli takmer dve dekády a i keď o nadzvukovej leteckej doprave mnohí dlho snívali, zatiaľ sa nevrátila. Americká letecká spoločnosť Aerion to však chce zmeniť a prichádza s nadzvukovým lietadlom AS3, ktorým učiní v leteckej doprave revolúciu. Prekoná rýchlosť 4 000 km/h a z Los Angeles do Tokia doletí len za tri hodiny, informuje Aviation Week.
Kamkoľvek na svete do troch hodín – príde na scénu nový a lepší Concorde?
Spoločnosť Aerion je na svete už od roku 2003 a svoje prvé nadzvukové lietadlo vyvíja od roku 2004. Najnovšie predstavili lietadlo AS3, ktoré má prísť na trh do roku 2030 s využitím revolučného pokroku v technológii, ktorý umožní okrem drastického zvýšenia efektivity aj zníženie environmentálneho dopadu, ktorý je v prípade nadzvukových lietadiel obzvlášť veľkým problémom. Okrem emisií rušia svoje okolie sonickým treskom, ktorý nastáva pri prekonaní zvukovej bariéry.

Ako sa vyjadril Tom Vice, generálny riaditeľ spoločnosti, skutočnou revolúciou leteckej dopravy nie je obyčajné nadzvukové lietadlo. Práve preto prišla firma s dizajnom stroja, ktorý dosiahne rýchlosť až 4800 km/h a otvorí jej možnosti dlhodobej udržateľnosti. Nadzvukové lety sú pre nich totiž len počiatkom. O dodatočné informácie ohľadom lietadla AS3 chce firma zverejniť neskôr v priebehu tohto roka.
Je nutné učiniť prvý krok, Aerion predstavuje konkurenciu aj pre SpaceX
Než sa však dostane Aerion k tak výkonnému a komplexnému lietadlu, na trh chcú uviesť AS2. Ten mal pôvodne prísť na trh už tento rok, avšak podľa posledných informácií sa tak stane až v roku 2027. Spoločnosť začala s výstavbou svojej továrne na Floride, kde skonštruujú 300 týchto strojov.

Parametre AS2 sú v porovnaní s AS3 pomerne skromné, lietadlo dosiahne rýchlosti 1 000 km/h a pôjde o vôbec prvé nadzvukové lietadlo, ktoré nepotrebuje dodatočné spaľovanie a využíva bio-palivo, píše Aerion.
Vo veternom tuneli prekonalo lietadlo AS2 simulovaných 125 000 kilometrov a za pomoci 200 000 dátových zdrojov spoločnosť stroj úspešne otestovala. S jeho produkciou chcú započať už v roku 2023, pričom v roku 2025 začnú prvé skutočné testy.
Aj keď AS2 žiadnu vážnu konkurenciu nepredstavuje, v prípade AS3 je to už čosi iné. Nepredstavuje síce hrozbu pre klasické aerolínie, ale pre SpaceX – Muskovu spoločnosť, ktorá chce využívať svoju raketu Starship pre transport na Zemi. Kamkoľvek na svete sa dostane do hodiny, avšak v porovnaní s nadzvukovým lietadlom je jej štart aj napriek rapídnemu opakovanému použitiu oveľa zložitejší.

Pomôcť môže uvoľnenie byrokracie, avšak to nezmení skutočnosť, že obrovská raketa je oveľa náročnejším systémom, než akékoľvek lietadlo. Ako tento súboj dopadne? To ukážu nadchádzajúce roky, ale je nepravdepodobné, že lietadlo raketa s hmotnosťou 5 000 ton tak ľahko neprekoná.
Teraz čítajú

AKTUALIZOVANÉ Máme prvé video z letu helikoptéry na Marse, NASA prepísala históriu

Ľudské bunky rástli v opičích embryách a ľudsko-opičia chiméra žila rekordný počet dní, vedci varujú pred etickým problémom

Elon Musk prisľúbil výrazný pokrok v pokrytí Starlink internetu. Do pár mesiacov ho využiješ z akejkoľvek adresy aj vozidla

Pozerali sme sa zlým smerom. Planéta Deväť sa nachádza úplne niekde inde

ZAUJÍMAVÉ UFO je najzáhadnejší fenomén súčasnosti: Čo tají vláda USA, ktoré historky boli pravdivé a ktoré len klamstvo?
Články, ktoré hýbu svetom

Z e-shopov späť do obchodov. Predajcovia elektroniky po mesiacoch otvárajú, takéto sú podmienky

Dogecoin je minulosť. Teraz už môžeš investovať aj do kryptomeny so známym Pokémonom

Autopilot Tesly opäť zabíjal. V aute, ktoré nikto nešoféroval, zahynuli dvaja ľudia

Za donutmi od východniarov sa idú Slováci zblázniť, cestujú za nimi aj zo Žiliny
