V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
Aktuálne najpoužívanejšie lítium-iónové batérie rozhodne nie sú najlepším riešením najmä kvôli potrebe čoraz vzácnejšieho lítia. Výrobcovia po celom svete preto prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami.
Niet pritom najmenších pochýb, že jedným z hlavných, ak nie hlavným určovateľom štandardov pre technológie skladovania energie, patrí Čína.
Ako totiž upozorňuje portál Medium, Čína totiž patrí nielen medzi hlavných dodávateľov lítium-iónových batérií, ale kontroluje až 80 % svetovej rafinácie surovnín, 77 % celkovej kapacity batériových článkov a až 60 % svetovej výroby ďalších komponentov.
Hoci Čína ani zďaleka nie je najväčším svetovým držiteľom lítia, z geopolitického hľadiská sa zdá, že ho Čína drží pod palcom. Veľká časť svetových zásob lítia sa totiž vyváža do Číny na spracovanie. Krajina však ani zďaleka nie je odkázaná na spracovanie lítia.
Meststká „powerbanka“
Dôkazom je aj fakt, že v Číne bol nedávno do prevádzky uvedený a k sieti pripojený 100 MW / 400 MWh vanádiový prietokový batériový systém. Ide pritom o doposiaľ najväčšiu prietokovú batériu na svete a vôbec prvý rozsiahly projekt skladovania chemickej energie v Číne.
Projekt vanádiovej batérie v Daliane bol schválený Národným úradom pre energetiku ešte v apríli 2016, pričom vo svojej finálnej podobe má dosahovať ešte dvojnásobný výkon / kapacitu – 200 MW / 800 MWh, uvádza sa v tlačovej správe.
Aktuálne sa projekt nachádza vo svojej prvej fáze, takže vanádiový batériový systém poskytuje kapacitu „len“ 100 MW / 400 MWh. Vzhľadom na to, že priemerná denná spotreba obyvateľov Číny predstavuje 2 KWh, batéria, respektíve elektráreň dokáže sama poskytnúť energiu pre približne 200 000 domácností.
Systém má slúžiť na odľahčenie energetických systémov počas špičiek a tým zabezpečiť aj stabilitu celej elektrickej siete. V projekte je batéria opisovaná ako „mestská powerbanka“, ktorá zohráva kriticky dôležitú úlohu počas energetických špičiek a zároveň pomôže v Daliane začať viac využívať obnoviteľné zdroje energií.
Práve obnoviteľné zdroje energií sú využívané na nabíjanie tejto „powerbanky“. Technológia skladovania energie je tu založená na premene elektrickej energie na chemickú energiu uloženú v batériach. Presnejšie sa využívajú na skladovanie energie „ióny vanádu v rôznych valenčných stavoch“.
Hoci poskytuje mnoho výhod, je tu jeden problém
Ako upozorňuje portál TheChinaProject, jedným z hlavných dôvodov prečo Čína prechádza na vanádiové batérie, okrem bohatých zásob tohto striebristého prechodného kovu, je ich recyklovateľnosť.
Na rozdiel od lítium-iónových batérií, sú vanádiové batérie oveľa bezpečnejšie, majú dlhú životnosť, a sú takmer úplne recyklovateľné. Vanádiové batérie možno nabiť a vybiť v priemere až 15 000-krát bez výraznej zmeny kapacity, pričom elektráreň na uskladnenie energie z vanádiových batérií má životnosť až 20 rokov. S elektrolytickým systémom na báze vody je navyše takýto systém imúnny voči vznieteniu a výbuchu, čo sa o lítium-iónových batériách povedať nedá.
Technológia je však vo veľkom meradle vhodná zväčša len pre elektrické siete. Súčasná generácia vanádiových batérií ma totiž len nízku hustotu, čo znamená, že sú stále príliš „neohrabané“ na to, aby sa dali použiť napríklad na nabíjanie elektrických vozidiel. Pre lepšiu predstavu energetická hustota vanádiových batérií predstavuje len 70 – 75 % hustoty lítiových batérií.
Čína uloží energiu pre 8000 Tesiel
Nedávno sme ťa v samostatnom článku tiež informovali, že Čína dokázala ukladanie energie do stlačeného vzduchu posunúť na novú úroveň. Vytlačila totiž efektivitu tejto metódy na úctyhodných 70,4 % . Novootvorené zariadenie pritom dosahuje aj poriadnu kapacitu až 400 MWh, čo je porovnateľné s kapacitou 8 000 elektromobilov Tesla Model 3 (ich batérie majú približne 50 kWh).
Výkon systému spusteného v čínskom meste Čang-ťia-kchou je 100 MW a je schopný ročne pokryť elektrickou energiou 40 000 až 60 000 domácností. Očakáva sa, že celoročne dodá až vyše 132 GWh elektrickej energie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Tajný dôchodkový bonus: Ako získať stovky eur navyše pri odchode do penzie (NÁVOD)
Slováci menia prácu extrémne rýchlo, často bez novej pracovnej ponuky. Je za tým niekoľko faktorov
Vytvorila biznis, ktorý jej generuje 930-tisíc eur ročne: „Nemala som víkendy ani spoločenský život, no stálo to za to“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP