Keď nefúka ani nesvieti Slnko. Čína uloží energiu pre 8 000 Tesiel do stlačeného vzduchu
Zelenú elektrickú energiu vytvorenú počas špičky, teda pri vhodnom vetre alebo slnečnom dni, je pre maximálnu efektivitu nutné uložiť na neskôr, keď tieto zdroje fungovať nemôžu.
Azda najvhodnejšie sú v tomto lítium-iónové batérie, avšak svet trpí nedostatkom lítia a sú pomerne drahé. Ako však informuje New Atlas, Čína prichádza s efektívnym a prekvapivo jednoduchým riešením.
Prekvapivá efektivita
Svet čoraz voax prechádza na obnoviteľné zdroje a tie prinášajú v mnohých prípadoch prinášajú jednu zásadnú nevýhodu.
Nedokážu generovať elektrickú energiu stabilne v rámci celého dňa a ich výkon sa odvíja od vplyvov, ktoré ľudstvo nedokáže spoľahlivo ovládať či odhadovať — či už sa jedná o slnečné žiarenie pre fotovoltaiku alebo vietor pre veterné elektrárne.
Uložia ju do vzduchu
Ukladanie energie do stlačeného vzduchu novinkou nie je, avšak Čína posunula túto metódu vpred a dokázala vytlačiť jej efektivitu na úctyhodných 70,4 %, vysvetľuje CNESA (Čínska aliancia ukladania energie). Novootvorené zariadenie pritom dosahuje aj poriadnu kapacitu až 400 MWh, čo je porovnateľné s kapacitou 8 000 elektromobilov Tesla Model 3 (ich batérie majú asi 50 kWh).
Výkon systému spusteného v čínskom meste Čang-ťia-kchou je 100 MW a je schopný ročne pokryť elektrickou energiou 40 000 až 60 000 domácností, tvrdí SCMP. Očakáva sa, že celoročne dodá až vyše 132 GWh elektrickej energie.
Zásadnou prednosťou zariadenia však ostáva jeho úctyhodná efektivita, keďže bežné úložiská stlačeného vzduchu dosahujú efektivitu len 40 až 52 %. Dokonca aj dve plánované zariadenia, ktoré majú vyrásť v Kalifornii v roku 2026, dosahujú len približne 60 % efektivitu. Ako ale píše RechargeNews, tie dosiahnu oveľa vyššiu kapacitu a to až 5 GWh, teda vyše 12-násobok tej čínskej.
Úložiská na Slovensku
Čoraz viac začína ukladať energiu aj Slovensko. Jedno z masívnych úložísk má vyrásť vedľa jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach. Stáť má až 32 miliónov eur a jedná sa o moderné lítium-iónové akumulátory, ktoré v tomto prípade udržia až 35 MWh.
Ako vlastne funguje?
Presné zmeny a vylepšenia, ktoré dostal čínsky systém pre zvýšenie efektivity, známe nie sú. Vo všeobecnosti sú ale takéto zariadenia pomerne jednoduché.
Vzduch je pomocou elektrinou poháňaných kompresorov natlačený do tlakových nádrží, keď je elektrickej energie prebytok.
Následne, keď je nutné dodávať energiu naspäť do siete, je tlak z nádrží postupne uvoľňovaný a vzduch roztáča turbínu, ktorá poháňa generátor a produkuje energiu.
Problémom celej metódy je teplo. Keď je vzduch stláčaný, vytvára teplo a keď tlak zase klesá, teplo zase odoberá a to až natoľko, že môže zmraziť niektoré komponenty. Ideálnym spôsobom prevádzkovania celého systému je zachytenie tepla vygenerovaného pri stláčaní a jeho použitie pre ohrev komponentov pri vypúšťaní nádrží – takýmto spôsobom je možné zásadne zvýšiť efektivitu celého systému.
Takýto systém sa nazýva adiabatickým a v teoretickej rovine, s dokonalou izoláciou, je schopný dosiahnuť 100 % efektivitu. V reálnej prevádzke zase, tak ako to dokázala Čína pri novom systéme, približne 70 %.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vyriešili večný problém elektromobilov. Európa investuje miliardy do ultimátneho „koša na baterky“
Je to oficiálne. Toto sú slovenské ceny najočakávanejšieho modelu roka automobilky Kia
VIDEO: Ferrari hádže spaľováky cez palubu. Toto je ich prvý elektromobil
Klesajú predaje elektroáut? Známa automobilka odhalila čísla, z ktorých odporcom padne sánka
Pravda o dojazde: Otestovali 20 elektromobilov na diaľnici, takýto je výsledok (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tento elektromobil nejde odmietnuť. Má dojazd 900 km a nikdy ho nemusíš nabíjať
- Vyzerá ako splnený sen Slovákov. Obľúbená automobilka predstavila úplne nový model
- Muskov „geniálny vynález“ mieri do Európy. Sľubuje, že úplne zmení situáciu na cestách
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Ani elektrina, ani benzín. Dve gigantické automobilky sa spojili a ukázali nám pohon budúcnosti
-
- Tento elektromobil nejde odmietnuť. Má dojazd 900 km a nikdy ho nemusíš nabíjať
- Muskov „geniálny vynález“ mieri do Európy. Sľubuje, že úplne zmení situáciu na cestách
- Vyzerá ako splnený sen Slovákov. Obľúbená automobilka predstavila úplne nový model
- Ani elektrina, ani benzín. Dve gigantické automobilky sa spojili a ukázali nám pohon budúcnosti
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Muskov „geniálny vynález“ mieri do Európy. Sľubuje, že úplne zmení situáciu na cestách
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
- Tento elektromobil nejde odmietnuť. Má dojazd 900 km a nikdy ho nemusíš nabíjať
- Ani elektrina, ani benzín. Dve gigantické automobilky sa spojili a ukázali nám pohon budúcnosti
AKTUÁLNE: Dobi si kredit, dostaneš raz toľko. Veľký operátor predstavil exkluzívnu ponuku (+návod)
Musk označil austrálsku vládu za fašistov, krajina chce regulovať IT gigantov
Historická udalosť pre ľudstvo. Do vesmíru prvýkrát vystúpili civilisti
Obľúbený operátor pridal 5G desaťtisícom Slovákov. Zapojil 13 veľkých obcí
Všetky legendy na jednom mieste. Netflix pridáva ikonický akčný film
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené