Známa motoristická relácia Top Gear na svojom YouTube kanáli zverejnila vianočný diel, v ktorom proti sebe postavila tri nezvyčajné pretekárske špeciály. Elektrický monopost zo seriálu Formula E sa so svetovou špičkou stretol na mokrej trati.

Prekvapivo neprekvapivé

Šprintu na krátku vzdialenosť sa okrem elektrickej Formule E, ktorú v tomto prípade predstavoval závodný špeciál tímu DS, zúčastnil aj skutočný monopost F1 majstrovského Mercedesu AMG. Duo napokon doplnil Ford Fiesta, špeciálne upravený pre Majstrovstvá sveta v rely WRC.

Aj keď sa počasie zdalo krásne a slnečné, asfalt trate bol pokrytý úctyhodnou vrstvou vody a všetky tri vozidlá mali čo robiť, aby si udržali potrebnú trakciu. A hoci sú elektromobily známe najmä svojim extrémne rýchlym štartom, práve “štvorkolka” Ford Fiesta sa dostal do popredia dostala ako prvá.

Toto poradie sa ale veľmi rýchlo zmenilo a prvé miesto právoplatne zaujal monopost F1, ktorá tiež prekročil cieľovú čiaru ako prvý.

Elektrická formula sa od začiatku držala na poslednej priečke, cieľovú čiaru však prekročila tesne za uvrieskaným rely špeciálom.

Samozrejme, ani náhodou nejde o férové porovnanie, oveľa lacnejší monopost Formuly E totiž dosahuje maximálny výkon obmedzený pravidlami na úrovni 250 kW (nová generácia vozidla používaná od roku 2022 ho zvýši na 350 kW), kým v prípade “efjednotky” sa špekuluje aj o hranici 1 000 koní. Obe formule zas, na rozdiel od WRC-čka, poháňa len zadná náprava.

Formula budúcnosti?

Elektrická Formula E a jej preteky vznikli len nedávno a neustále naberajú na popularite. Tento typ pretekov má vlastné pravidlá a od klasickej F1 sa dosť líši, aj keď stále ide o jazdu na vopred vymedzený počet kôl a vyhráva ten, kto ich zvládne prejsť ako prvý.

DS Techeetah/Andrew Ferraro/LAT Images

Navyše rovnako, ako technológie zo špičkových závodov klasickej Formuly 1 často prenikajú aj do komerčných vozidiel, rovnko je to aj v prípade elektrickej Formule E.

Len nedávno napríklad predstavil oficiálny dodávateľ pneumatík pre tento seriál Michelin špeciálne pneumatiky pre elektromobily, ktoré zvyšujú dojazd a znižujú hluk – určené sú pritom najmä pre vysokovýkonné elektromobily a firma pri nich využila práve skúsenosti zo závodov Formula E.

Takýmto vysokovýkonným elektromobilom je napríklad nový Rimac Nevera, ktorý poskytuje až 2 000 konských síl alebo najnovší Model S Plaid od automobilky Tesla, ktorý dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h do dvoch sekúnd – ide pritom o veľký a ťažký sedan.

Nová elektrická súťaž

Okrem závodov elektrických formúl však už prichádza aj čosi iné a to závody pretekárskych elektromobilov GT, ktoré majú prekonať svoje ekvivalenty so spaľovacími motormi nielen v akcelerácii, ale tiež v pretekárskom tempe.

FIA

Maximálny výkon je v tomto prípade stanovený na 430 kW, teda 577 koní a vzhľadom na váhu tak dokážu takéto pretekárske elektromobily dosiahnuť rýchlosť 100 km/h za 2,4 sekundy. Začiatok súťaže však zatiaľ známy nie je, keďže je najprv nutné zohnať dostatok záujemcov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú