Toyota má „prelomový“ motor s nulovými emisiami. Jeho palivo je ale pre ľudí toxické
Čínska spoločnosť Guangzhou Automobile Group (GAC), ktorá je z polovice vlastnená spoločnosťou Toyota Motor Corporation, predstavila začiatkom minulého mesiaca prvý spaľovací motor pre automobily poháňaný vodným roztokom amoniaku, teda čpavkom. Hoci nejde o prvý motor, ktorý túto vysokotoxickú látku využíva ako palivo, ide o prvý, ktorý je mimo odvetvia lodnej a nákladnej dopravy. Na tému upozornil portál Bloomberg.
Prvý svojho druhu
Amoniak sa ako bezuhlíková alternatíva konvenčných palív testuje už pomerne dlhú dobu. Inžinieri sa však pri vývoji spoľahlivého a efektívneho motora stretávajú s rôznymi prekážkami, pričom najväčším kameňom úrazu je jeho nízka horľavosť a vysoká miera emisií oxidu dusíka.
Podľa inžiniera z výskumného a vývojového centra GAC Qi Hongzhogna spoločnosť v spolupráci s Toyotou úspešne prekonala problém nízkej horľavosti amoniaku a tiež nadmerných emisií dusíka a dokázala vytvoriť efektívny motor poháňaný amoniakom pre osobné automobily.
Motor bol predstavený v rámci konferencie Tech Day 2023, kde bolo spolu s ním predstavené aj lietajúce auto Gove a hybridný vodíkový model dodávky Trumpchi.
Ako píše portál AutoCar, nový experimentálny prototyp motora predstavuje alternatívu k elektrickému a vodíkovému pohonu, pričom tento 2-litrový štvorvalec s výkonom 120 kW produkuje v porovnaní s konvenčnými palivami až o 90 % uhlíka menej.

Je to skutočne budúcnosť?
Ako sme spomínali, využitie amoniaku ako alternatívneho paliva bola väčšinou zamerané na nákladné vozidlá a lodnú dopravu, nie na osobné vozidlá, pretože tieto odvetvia boli lepšie pripravené na manipuláciu s touto toxickou substanciou.
Hoci štátna čínska spoločnosť GAC tvrdí, že vytvorila prototyp motora, ktorý rieši mnohé problémy, experti majú stále mnoho otázok ohľadom používania amoniaku na pohon osobných automobilov.
„Manipulácia s amoniakom je náročná,“ povedal Colin McKerracher, vedúci analýzy dopravy a automobilov BloombergNEF. „Nemyslím si, že by sa (amoniak) mohol presadiť v osobných automobiloch.“
Ako píše portál MotorTrend, využitie amoniaku ako paliva má dve hlavné prekážky. Prvou je samozrejme to, že ide o toxickú látku. Amoniak je totiž zlúčenina dusíka a vodíka (NH3), ktorá je pri bežnom tlaku a teplote toxický, žieravý a bezfarebný plyn s ostrým a dráždivým zápachom. Ide tiež o rozpúšťadlo, ktoré dokáže rozpúšťať alkalické kovy a pri dlhodobom vystavení dokáže viesť k smrti ľudí aj zvierat.
Okrem toho je čpavok veľmi ťažké využiť ako palivo, pretože kvapalná forma amoniaku horí veľmi pomaly a v porovnaní s benzínom má len polovičnú energetickú hustotu. Amoniak má tiež vysoké oktánové číslo 120 – čím je vyššie oktánové číslo, tým je palivo odolnejšie proti detonačnému spaľovaniu.
Hoci pri horení do okolia neuvoľňuje takmer žiadne emisie CO2 či ďalších výfukových splodín, bez motora, ktorý používa vysoký kompresný pomer, uvoľňuje do ovzdušia veľa dusíka, čo vedie k tvorbe amoniaku a ozónu v atmosfére. Aj preto mnohí odborníci pochybujú o správnosti využitia amoniaku, respektíve čpavku ako alternatívneho paliva. Realita je taká, že automobilky vedú kampane proti elektromobilom, aby si kúpili viac času a dobehli zvyšok trhu v ich vývoji – z tejto stratégie vo veľkom ťaží práve Toyota, ktorá elektromobily dlhé roky úplne ignorovala a väčšina výrobcov má pred ňou obrovský náskok.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu
