Toyota má „prelomový“ motor s nulovými emisiami. Jeho palivo je ale pre ľudí toxické
Čínska spoločnosť Guangzhou Automobile Group (GAC), ktorá je z polovice vlastnená spoločnosťou Toyota Motor Corporation, predstavila začiatkom minulého mesiaca prvý spaľovací motor pre automobily poháňaný vodným roztokom amoniaku, teda čpavkom. Hoci nejde o prvý motor, ktorý túto vysokotoxickú látku využíva ako palivo, ide o prvý, ktorý je mimo odvetvia lodnej a nákladnej dopravy. Na tému upozornil portál Bloomberg.
Prvý svojho druhu
Amoniak sa ako bezuhlíková alternatíva konvenčných palív testuje už pomerne dlhú dobu. Inžinieri sa však pri vývoji spoľahlivého a efektívneho motora stretávajú s rôznymi prekážkami, pričom najväčším kameňom úrazu je jeho nízka horľavosť a vysoká miera emisií oxidu dusíka.
Podľa inžiniera z výskumného a vývojového centra GAC Qi Hongzhogna spoločnosť v spolupráci s Toyotou úspešne prekonala problém nízkej horľavosti amoniaku a tiež nadmerných emisií dusíka a dokázala vytvoriť efektívny motor poháňaný amoniakom pre osobné automobily.
Motor bol predstavený v rámci konferencie Tech Day 2023, kde bolo spolu s ním predstavené aj lietajúce auto Gove a hybridný vodíkový model dodávky Trumpchi.
Ako píše portál AutoCar, nový experimentálny prototyp motora predstavuje alternatívu k elektrickému a vodíkovému pohonu, pričom tento 2-litrový štvorvalec s výkonom 120 kW produkuje v porovnaní s konvenčnými palivami až o 90 % uhlíka menej.
Je to skutočne budúcnosť?
Ako sme spomínali, využitie amoniaku ako alternatívneho paliva bola väčšinou zamerané na nákladné vozidlá a lodnú dopravu, nie na osobné vozidlá, pretože tieto odvetvia boli lepšie pripravené na manipuláciu s touto toxickou substanciou.
Hoci štátna čínska spoločnosť GAC tvrdí, že vytvorila prototyp motora, ktorý rieši mnohé problémy, experti majú stále mnoho otázok ohľadom používania amoniaku na pohon osobných automobilov.
„Manipulácia s amoniakom je náročná,“ povedal Colin McKerracher, vedúci analýzy dopravy a automobilov BloombergNEF. „Nemyslím si, že by sa (amoniak) mohol presadiť v osobných automobiloch.“
Ako píše portál MotorTrend, využitie amoniaku ako paliva má dve hlavné prekážky. Prvou je samozrejme to, že ide o toxickú látku. Amoniak je totiž zlúčenina dusíka a vodíka (NH3), ktorá je pri bežnom tlaku a teplote toxický, žieravý a bezfarebný plyn s ostrým a dráždivým zápachom. Ide tiež o rozpúšťadlo, ktoré dokáže rozpúšťať alkalické kovy a pri dlhodobom vystavení dokáže viesť k smrti ľudí aj zvierat.
Okrem toho je čpavok veľmi ťažké využiť ako palivo, pretože kvapalná forma amoniaku horí veľmi pomaly a v porovnaní s benzínom má len polovičnú energetickú hustotu. Amoniak má tiež vysoké oktánové číslo 120 – čím je vyššie oktánové číslo, tým je palivo odolnejšie proti detonačnému spaľovaniu.
Hoci pri horení do okolia neuvoľňuje takmer žiadne emisie CO2 či ďalších výfukových splodín, bez motora, ktorý používa vysoký kompresný pomer, uvoľňuje do ovzdušia veľa dusíka, čo vedie k tvorbe amoniaku a ozónu v atmosfére. Aj preto mnohí odborníci pochybujú o správnosti využitia amoniaku, respektíve čpavku ako alternatívneho paliva. Realita je taká, že automobilky vedú kampane proti elektromobilom, aby si kúpili viac času a dobehli zvyšok trhu v ich vývoji – z tejto stratégie vo veľkom ťaží práve Toyota, ktorá elektromobily dlhé roky úplne ignorovala a väčšina výrobcov má pred ňou obrovský náskok.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Zabraňuje návalom hladu a brzdí priberanie: Biohacking trik Kristen Bell zaujal odborníkov na výživu
Obyčajný zápal močového mechúra môže byť prvým príznakom rakoviny. Vedci objavili prekvapivú súvislosť
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP