Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Príchod štvrtej generácie Škody Octavia vyvolal obrovský rozruch. Novinka z dielne mladoboleslavskej automobilky už nemá hrať v koncernovej rodine iba druhé husle, no chce byť plnohodnotným konkurentom napríklad pre extrémne populárny Golf či luxusnejšie Audi A4. O tom, či sa jej to podarilo, alebo nie, sme sa presvedčili na vlastnej koži v teste plug-in hybridného verzie Octavie RS iV.

Aj štvrtá generácia Octavie, auta, ktoré je medzi Slovákmi a Čechmi akýmsi kultom s pevným miestom v DNA našich motoristov, prichádza vo svojej športovej verzii s označením RS. Doba ale pokročila a zatiaľ čo v minulosti bola „RS-ka“ výhradne benzínová či dieselová, štvrtá generácia prináša už aj plug-in hybridnú športovo ladenú motorizáciu.

Tá autu pridáva pár desiatok kilogramov na váhe, no spolu s vyššou hmotnosťou prichádza aj elektromotor a s ním aj všetky jeho výhody. Vyrovná sa teda plug-in hybrid benzínovej či naftovej Octavii RS? Ako dobre jazdí „športovec“ s prívlastkom iV a aké sú jeho benefity?

V recenzii sa dozvieš:

  • Aké sú špecifikácie novej Škody Octavia RS iV
  • Ako jazdí a ako si vedie v porovnaní s koncernovým súrodencom Cupra Leon ST
  • Aké sú spotreby benzínu na diaľnici a okreskách
  • Koľko prejde Octavia RS iV na jedno nabitie
  • Prečo je nabíjanie najväčšou slabinou aj pri tomto plug-in hybride
  • Kam sa posunula Octavia z hľadiska spracovania a dizajnu interiéru
  • Aké technologické vychytávky ponúka
  • Ako funguje asistent jazdy na diaľnici a dobre značených okreskách

Loading...

Loading…

Už niekoľkokrát som sa presvedčil, že plug-in hybridná motorizácia športovo ladenému autu pristane a pri Octavii RS iV tomu nie je inak. Podobne ako pri plug-in hybride Cupra Leon ST či plnohodnotnom športiaku BMW 330e, aj v prípade športovej verzie Škody Octavia pomáha elektromotor lepšiemu nástupu výkonu od spodných otáčok spaľovacieho motora.

Michal Varga/FonTech

Kombinácia motora 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) a elektromotora s výkonom 85 kW (110 koní) dáva v prípade RS verzie systémový výkon 180 kW (245 koní). Táto motorizácia mi je už veľmi dobre známa z nedávno testovanej Cupry Leon ST, takže dvojicu môžem v niektorých vlastnostiach porovnávať. O radenie sa stará taktiež dobre známa 6-stupňová DSG prevodovka.

Michal Varga/FonTech

Úplne rovnaká motorizácia sa nachádza aj v klasickej verzii plug-in hybridu novej Octavie, tá však dáva kombinovaný výkon iba 150 kW (204 koní), rozdiel je tak v lepšom naladení motora v prípade športovej RS-ky.

Michal Varga/FonTech

Krútiaci moment 400 Nm dokáže Octaviu RS iV rozgúľať z 0 na 100 km/h za papierových 7,3 sekundy. Tu by som vytiahol prvé porovnanie s plug-in hybridnou Cuprou Leon ST, ktorá udáva papierové zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.

Michal Varga/FonTech

Aj keď som presné časy zrýchlenia oboch áut nemeral, postrehol som, že Cupra je jednoznačne svižnejšia. Vzhľadom na to, že ide o rovnakú motorizáciu tento fakt pripisujem tomu, že Octavia RS je o 100 kg ťažšia. Octavia je tiež rozmernejšia, čo sa naopak prejavilo na horšej manévrovateľnosti. Veľkorysosť vnútorného priestoru však plne hrá v prospech mladoboleslavského plug-in hybridu.

Michal Varga/FonTech

Spotreby benzínu a elektriny sú takmer identické s tými, ktoré dosahovala Cupra Leon ST. Poďme ale postupne. Diaľničnú spotrebu som meral s vybitými batériami, pretože jazda diaľničným tempom by tak či tak „vymlátila“ batériu už po pár kilometroch. Výsledná spotreba na úrovni 7,5-7,7 l/100 km je na pomery plug-in hybridu s motorom o malom objeme veľmi slušná.

Michal Varga/FonTech

Pri dlhšej trase cez obce a okresky po tom, čo sa mi vybila batéria, bola spotreba benzínu 6,6 l/100 km. Pozor, tu nie je zahrnutá jazda s nabitou batériou, po tom, čo mi došla šťava, som palubný počítač vyresetoval.

Michal Varga/FonTech

Plug-in hybrid je ale o tom, aby majiteľ čo najviac využíval elektrický pohon, vtedy ide úspora paliva výrazne dole. Čisto na elektrický pohon sa mi podarilo najazdiť 40 km pri plnom komforte, ak by som jazdil výhradne v meste, verím tomu, že by som dosiahol nájazd aj 45 km. Elektrická spotreba sa zastavila na hodnote 27 kWh/100 km.

Michal Varga/FonTech

Tu by som znovu porovnal Octaviu RS s Cuprou Leon ST. Športovec so španielskymi koreňmi dokázal prejsť na jedno nabitie v mrazoch pri plnom komforte iba 30 km a palubný počítač vyrátal spotrebu na 28 kWh/100 km. Octavia RS iV prešla v stále chladných podmienkach, kedy sa teplota pohybovala v rozmedzí od 0 do 5 stupňov Celzia, o 10 km viac a palubný počítač ukazoval spotrebu nižšiu iba o 1 kWh/100 km.

Michal Varga/FonTech

Z toho usudzujem, že teplotný rozdiel, aj keď iba minimálny, robí v zime pri elektrifikovanom aute a jeho dojazde naozaj divy a k tomu, aby si na jedno nabitie prešiel aj o 10 km viac, ti stačí počasie teplejšie o pár stupňov.

Michal Varga/FonTech

Kombinovaná spotreba je opäť individuálna podľa toho, ako často majiteľ plug-in hybridu svoje auto nabíja a aké dlhé trasy s ním robí. V okruhu do 40 km je spotreba paliva nulová, pri nájazde 100 km, kedy sa batéria vybije po 40 km jazdy, sa benzínová spotreba šplhá smerom k 4 l/100 km. Takto by sme mohli pokračovať ďalej a platí tu jednoduchá rovnica, čím dlhšie trasy, tým vyššia spotreba benzínu.

Michal Varga/FonTech

Sklamanie v podobe nabíjania sa bohužiaľ koná aj pri Octavii RS iV. Slabučká 3,6 kW palubná nabíjačka predurčuje aj tento plug-in hybrid iba na domáce nabíjanie. Voči tomu nemám žiadne výhrady, z 230 V siete sa auto nabije už do 6 hodín. Večer som ho dal nabiť a ráno bolo pripravené s plnou batériou.

Pri teste na 22 kW AC nabíjačke od ZSE mi do baterky natieklo za pol hodinu iba 1,6 kWh energie, čo je naozaj málo. Na tejto nabíjačke by plné nabitie trvalo niečo okolo 4 hodín, preto opakujem, že ak má plug-in hybrid iba 3,6 kW palubnú nabíjačku, jeho majiteľ si vôbec nemusí kupovať wallbox na domáce nabíjanie a pokojne si vystačí s nabíjačkou do 230 V siete.

Michal Varga/FonTech

Sčítané a podčiarknuté, Octavia RS iV ma svojim výkonom, spotrebou, elektrickým dojazdom a nabíjaním nijako neprekvapila, no ani vyslovene neurazila. To, čomu sa ale budem venovať v nasledujúcich riadkoch, je úplne iná kapitola a v tej Octavia RS iV rozohrala koncert, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani „virtuózi“ z luxusnejších automobiliek.

Michal Varga/FonTech

Po usadnutí do interiéru mi v prvom momente doslova spadla sánka. Kombinácia materiálov, línií a komponentov pôsobí tak luxusne, že ak by na volante nebol znak Škody, menej znalý človek by tento interiér označil za dielo prémiovej automobilky.

Pocity a celkový dojem z interiéru som zhrnul vo videu vyššie, čo bolo povedané iba rozšírim o detailnejšie informácie. Virtuálny kokpit aj multimediálna obrazovka majú veľkosť uhlopriečky 10″, samozrejme, rozdielny je ich pomer strán. V mnou testovanom modeli nechýbal ani farebný head-up displej, ktorý zobrazuje základné jazdné údaje, ale aj navigáciu. Čo mne osobne na ňom mierne prekážalo, bola pozícia. Obraz head-up displeja sa premietal vysoko, čiže sa nachádzal priamo v zornom poli. Nepomohlo ani jeho nastavovanie, no pár dňoch som si na to zvykol.

Michal Varga/FonTech

Možnosti úprav virtuálnych budíkov sú naozaj bohaté, k dispozícii je niekoľko typov zobrazení. Fyzické tlačidlá sú aj v novej Octavii na ústupe, nachádza sa ich tu len zopár a slúžia na rýchly prístup k základným funkciám auta. Vieme sa pomocou nich dostať k možnosti voľby jazdných režimov, kde je na výber Eco, Normal, Comfort, Sport a Individuálny.

Michal Varga/FonTech

Nachádza sa tu tiež tlačidlo na rýchly prístup k nastaveniam klimatizácie. Skvelou vlastnosťou je aj takzvaná inteligentná klimatizácia, kde si môžeš vybrať medzi rôznymi režimami, ako napríklad „Voľný výhľad“, alebo „Zohrievanie nôh“. Vozidlo automaticky upraví teplotu a smer prúdenia vzduchu na základe zvoleného režimu. Vyhrievanie sedadiel sa aj tu, podobne ako v Cupre Leon, zapína už iba na dotykovej obrazovke.

Michal Varga/FonTech

Volič prevodovky je po novom elektronický. Malá nenápadná páčka v stredovom tuneli pôsobí prémiovo a autu dodáva moderný vzhľad. Čo by bola ale prvá vec, za ktorú by som si ja osobne pri novej Octavii priplatil, je panoramatická strecha.

Michal Varga/FonTech

Tá sa tiahne až nad zadné sedadlá a jej ovládanie majú na starosti dve dotykové plochy umiestnené medzi stropným osvetlením. Nie som zástanca dotykového ovládania v aute, no v tomto prípade to funguje excelentne a nemám voči tomu žiadnu výhradu. Autu to znova pridáva na prémiovosti.

Michal Varga/FonTech

Pri nočných jazdách mi asistovali Matrixové Bi-LED svetlá. Voči nim rovnako nemám žiadne výhrady, no výhrady zrejme zopárkrát mali oprotiidúci vodiči, ktorí mi sem-tam blikli. Stávalo sa to ale naozaj len zriedka. Zadné LED svetlá disponujú dynamickými smerovkami a pekným detailom je aj uvítacia animácia pri odomknutí auta.

Michal Varga/FonTech

Veľkým technologickým prekvapením bolo pre mňa skvelé fungovanie režimu asistovanej jazdy. Octavia RS iV s touto príplatkovou funkciou dokáže čítať značky a v kombinácii s mapovými podkladmi upravuje rýchlosť aj pred križovatkami, ostrými zákrutami či kruhovými objazdami.

Michal Varga/FonTech

Po diaľnici dokáže auto jazdiť úplne samo, stačí mať iba ruky položené na volante. Veľmi ma potešila prítomnosť animácie, ktorá zobrazuje okolité autá na displeji v reálnom čase. Niečo podobné som veľmi vychválil v BMW 330e a rovnako dobre to na diaľnici funguje aj v Octavii. Travel Assist si dokonca poradí aj na lepšie značených okreskách.

Michal Varga/FonTech

Samozrejme nechýba ani prediktívny tempomat, vďaka ktorému majú všetky vyššie spomenuté funkcie význam a s ktorým je jazda po diaľnici skutočný oddych.

Ďalej už len spomeniem detaily ako priehradka na bezdrôtové nabíjanie smartfónu, USB-C konektory, či možnosti pripojenia smartfónu cez Apple CarPlay alebo Android Auto. To všetko sa v nami testovanom modeli nachádzalo, no na ich bezdrôtové pripojenie, teda aspoň to prvé, žiaľ zabudni.

Zhrnutie

Plug-in hybridy sú stále pomerne drahé, svedčí o tom aj cenovka Octavie RS iV, ktorá je spomedzi všetkých ponúkaných verzií najvyššia. RS-ka s benzínovým motorom 2.0 TSI začína na sume 32 930 €, plug-in hybrid kúpiš od 38 660 €. Náš testovaný model vychádza na 43 665 €, čo je, povedzme si na rovinu, za Octaviu naozaj dosť.

Interiérom, jeho spracovaním a technológiami sa však už vyrovnáva prémiovejším kúskom, ktoré bežne začínajú na sume cez 40 000 €, takže Škode túto cenovú stratégiu rozhodne nemožno vyčítať. Skôr je to dôkazom toho, že aj česká automobilka sa už môže rovnať koncernovým súrodencom z Nemecka.

Ak sa teda pozeráš po praktickom, priestrannom kombi, ktoré vyzerá dobre a športovo a ktoré ponúkne v prípade potreby dostatok výkonu, plug-in hybridná Octavia RS iV pre teba môže byť tá správna voľba.

Fotografie zhotovil Michal Varga. Video zhotovil Lukáš Kubica.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú