Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

S prémiovými plug-in hybridmi je to ako na hojdačke. Vždy sa nájde model, ktorému len drobný kúsok chýba k dokonalosti, no práve ten jeden negatívny aspekt kazí dojem z celého auta. Jasným príkladom je BMW X5, ktoré okrem katastrofálne pomalého nabíjania nemalo ani jednu zlú vlastnosť.

Segment prémiových plug-in hybridov však svojou nemalou mierou obohacuje aktuálne aj automobilka Mercedes. Model GLE 350de je aktuálna vlajková loď medzi veľkými SUV, ktoré sa snažia myslieť tak trochu aj na ekológiu. Cenu si určime hneď na začiatku. Mnou testovaný kus s príplatkovou výbavou stojí niečo málo cez 104 000 €, no v základe sa plug-in hybridná verzia dá kúpiť za 80 000 €.

Mimo všetkých tých technológií, vycibreného vzhľadu a hybridného pohonu ako takého už na prvý pohľad šokuje údaj Mercedesu, ktorý hovorí, že toto auto prejde čisto len na elektrický dojazd 100 km a podporuje rýchlonabíjanie pri 60 kW. Prosím vás, veď to sú hodnoty, ktoré vidíme skôr v elektromobiloch a nie v plug-in hybride, ktorý to ešte šperkuje naftovým motorom s kráľovskou spotrebou.

Prečítaj si tiež: 

Povedal som si, že pri GLE 350de musím zistiť všetko o tejto magickej kombinácii, ktorá vo mne ihneď evokovala jedno – našiel som najpraktickejší a najlepší plug-in hybrid na trhu. Je tomu ale skutočne tak? V dnešnej recenzii sa zameriam hlavne na:

  • Koľko kilometrov prejde GLE 350de na jedno nabitie
  • Ako dlho trvá nabíjanie na verejnej rýchlonabíjačke
  • Aká bola priemerná spotreba na veľkom 680 km testovacom okruhu
  • Aká je spotreba výhradne naftového spaľovacieho motora
  • Porovnanie s Audi Q7 TFSIe a BMW X5 XDrive 45e
  • Prečo si treba dať pozor na jednu vlastnosť už pri kúpe, ktorá rozhodne, aké bude GLE 350de pre budúceho majiteľa

Unikát začína už pri otvorení prednej kapoty, kde si pradie 2-litrový 4 valcový naftový motor so slušným výkonom 143 kW. Ekologickú stránku auta reprezentuje 100 kW elektromotor, ktorý spolu s naftovým agregátom tvorí systémový výkon 225 kW (320 koní) a maximálny krútiaci moment až 700 Nm. Sú to hodnoty, ktoré bez problémov postačia aj na svižnejšiu jazdu a s dynamikou či chýbajúcim okamžitým nástupom výkonu tu nemôže byť ani len najmenšia kritika.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Nielen fakt, že mať pri plug-in hybride diesel, je veľký unikát, Mercedes to vylepšil aj implementáciou doslova gigantickej batérie na pomery plug-in hybridu. 31,2 kWh je tak veľká batéria, že sa hravo vyrovná bežným mestským elektromobilom.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Podľa WLTP dokáže pri tomto mastodontovi vyprodukovať čisto elektrický dojazd v rozmedzí 90 až 99 km. Moje testovanie odhalilo mierne odlišné hodnoty a v realite je elektrický dojazd na úrovni 78-80 km.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Tento dojazd sa dá bez problémov dosiahnuť pri mestskej a prímestskej jazde. Diaľničné tempo elektromotor zvláda bez najmenších problémov, no dojazd klesá výrazne rýchlejšie a viac ako 60 km v tomto prípade na jedno nabitie určite neočakávaj. Nejeden z nás by si povedal, že takto veľkú batériu bude otravné a zdĺhavé nabíjať. Veľký omyl!

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Tu tkvie absolútne najzásadnejšia výhoda plug-in hybridu GLE 350de. Na základnú 7,4 kWh palubnú nabíjačku pri výbere auta rovno zabudni. Za 600 € si vieš totiž priplatiť za DC rýchlonabíjanie, ktoré podáva maximálny nabíjací výkon skvelých 60 kW. Pri konfigurácii teda veľký pozor, aby si nezabudol zaškrtnúť túto položku.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Čo však táto kombinácia elektrického pohonu s naftovým motorom znamená? Fenomenálne výsledky. Poďme ale pekne poporiadku. Počas týždňového testovania a takmer tisícky najazdených kilometrov som dokázal viac ako 400 km prejsť iba na elektrický pohon len za 4 relatívne krátke 30 minútové nabíjania. Áno, práve schopnosť rýchlonabíjania a elektrického dojazdu takmer 100 km tvoria „vražednú“ kombináciu pre konkurentov.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Môj bežný nabíjací návyk predstavoval zväčša dopĺňanie zo 15-17 % na maximum, ktoré predstavovalo pri 60 kW nabíjacom výkone v priemere len 21 minút. Za niečo málo cez 20 minút som si teda dobil elektrický dojazd, s ktorým som dokázal fungovať hravo pri krátkych pracovných výletoch z Bratislavy do Senca a späť.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Treba mať však na pamäti, že viac ako 50 kW nabíjanie neposkytujú všetky nabíjačky na cestách a frekventovanejšie sú skôr 50 kW jednotky, kde skrz CSS konektor sa auto z 0 na 100 % nabilo presne za 52 minút. K dispozícii je, samozrejme, aj nabíjanie cez domácu 230V sieť, ktoré ale zaberie 12 hodín.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Teraz niečo k skvelej spotrebe GLE-čka. Prvotný krátky 55 kilometrový okruh, kde som kombinoval jazdu v meste a na diaľnici, dokázalo auto s nabitými batériami vygenerovať celkovú spotrebu len 2,8 l / 100 km (priemerná rýchlosť na trase 52 km). Druhý a oveľa významnejší okruh tvorila viac ako 600 km jazda naprieč Slovenskom, ktorá skombinovala ako jazdu s vybitou batériou, tak aj úseky, pri ktorých bola batéria dostatočne nabitá.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Výsledkom je finálna celková spotreba 4,9 l na 100 km. Áno, vážení, na obrovské ( celkové rozmery predstavujú 4924 x 2022 x 1797 mm) a maximálne komfortné SUV s 20-palcovými diskami, sú to údaje, ktoré značia, že sme svedkami výnimočného modelu. Veľký zmysel dáva konečne v tomto prípade aj rýchlonabíjanie počas cestovania na dlhšie trasy.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Človek príde na benzínku, auto nechá hoci len 20 minút stáť na rýchlonabíjačke a má bez najmenších problémov ďalší 50 kilometrový dojazd na elektrinu, no čo je dôležitejšie, má nabité batérie, aby ich mohol využívať hybridný pohon a konštantne držať spotrebu v spomínaných „pozitívnych“ číslach.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Čo ak sa batérie vybijú? Pri 170 km testovacom okruhu s vybitými batériami, ktorý rovným dielom kombinoval diaľnice, mestá a mimomestské trasy, sa výsledná spotreba zastavila na 7,2 l / 100 km.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Výhodou je fakt, že aj keď je elektromotor navonok vybitý, stále dokáže pri rozjazdoch a drobných manévroch na parkovisko úplne vyradiť spaľovací motor. Nie je to síce signifikantná úspora paliva, no rozhodne to nie je na zahodenie.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Ak sa nastaví správne a hlavne pravidelné nabíjanie, celkový dojazd na jednu nádrž vieš veľmi ľahko priblížiť k 900 km. Z GLE 350de to teda nerobí len ekologické mestské a primestské približovadlo, ale zároveň to rapídne zvyšuje jeho potenciál ako dopravného prostriedku na diaľkové diaľničné trasy.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Svoje rozmery dokáže auto relatívne dobre zamaskovať a ani veľké 20-palcové disky z príplatkovej AMG línie nevytŕčajú až tak z davu a vo všeobecnosti je GLE 350de veľmi striedmy a konzervatívny spoločník na cestách. Extravagantnosti nepripúšťa ani AMG packet, ktorý mierne zmení dizajnové a interiérové proporcie, no rozhodne to nie je nič zásadné.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Perfektné sú potom MultiBEAM laserové svetlá v prednej časti s dosvitom viac ako 600 metrov, ktoré už tradične držia najvyšší možný štandard čo sa svetelnej techniky týka. Nechýba ani vykrajovanie okolitých objektov (chodci, cyklisti, autá).

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Aktívny asistent pre jazdu v kolóne, sledovanie okolitých značiek pre maximálnu povolenú rýchlosť spolu s GPS pre inteligentné riadenie v režime tempomatu, 360 stupňová kamera či asistent pre parkovanie s prívesom. Rozobrať si do detailov všetky bezpečnostné systémy nemá zmysel, viac sme sa im venovali v našej recenzii na prémiový elektromobil EQC – viac sa dočítaš tu.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Hlavnými prvkami interiéru sú dve 12,3-palcové FullHD obrazovky so starým-známym systémom MBUX. Funkcie systémov vieš ovládať štyrmi spôsobmi – ovládanie pomocou stredového touchpadu s dotykovou plochou a niekoľkými manuálnymi tlačidlami, pomocou samotných displejov, z ktorých ten pravý je aj dotykový alebo pomocou pravej a ľavej miniatúrnej dotykovej plochy na volante.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Vstavaná navigácia komunikuje so 4G SIM kartou na palube vozidla a je teda priamo prepojená s aktuálnym dianím premávky.

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Vie upozorňovať na kolóny, sledovať ceny pohonných hmôt na čerpacích staniciach a hlavne poskytnúť detailné informácie o nabíjacích staniciach dokonca aj s možnosťou nahliadnutia, či je daná nabíjačka obsadená, alebo nie. 

Zobraziť celú galériu (20)
Dávid Igaz / FonTech

Zhodnotenie

Mercedes-Benz GLE 350de je vôbec prvý plug-in hybrid, pri ktorom som si bez zaváhania povedal, že toto je bezchybný kúsok a nejde mu vôbec čo vytknúť. Výborný elektrický dojazd, ešte lepšie 60 kW nabíjanie a kombinácia s úsporným naftovým motorom (na pomery veľkého SUV) docielili, že do Nemecka posielam len jeden odkaz. Bravó!

Ekologické mestské približovadlo, kde jazdíš takmer zadarmo a zároveň perfektný spoločník aj na dlhé diaľničné trasy. Opäť však podotýkam, že bez konštantného a správneho nabíjania nikdy nebudeš s plug-in hybridom spokojný. Obzvlášť to platí v prípade tohto GLE 350de, kde je správne nabíjanie a konštantné využívanie elektromotora alfou a omegou k inak dokonale vyladenému autu.

Prejsť vo viac ako 2 tonovom a 300 koňovom aute výlet za menej ako 5 litrov je v tomto prípade asi tak jednoduché, ako si ráno sadnúť do auta naštartovať a odísť do roboty. Jednoducho „brnkačka“.

HODNOTENIE

9.5/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú