Ako luxusné SUV vyniká Porsche Cayenne E-Hybrid na viacerých frontoch. Cayenne je medzi fanúšikmi veľkých a luxusných áut naozaj hodnotný pojem, ktorý rok čo rok zbiera skvelé ohlasy a Porsche sa nebojí výraznejších zmien či inovácií.

Akonáhle prišla plug-in hybridná verzia s navonok poriadne vysokým výkonom a navyše signifikantnou možnosťou úspory paliva, ľady medzi nadšencami značky sa značne pohli.

Najnovší Cayenne je jedným z mnohých vozidiel koncernu Volkswagen, ktorý je postavený na platforme MLB Evo, ktorá je základom áut, ako Audi A4, Bentley Bentayga či Lamborghini Urus. Plug-in hybridný Cayenne rozhodne nie je novinkou roku 2020, no až teraz sa mi dostala možnosť nazrieť do budúcnosti nemeckej automobilky pri elektrifkácii a veľmi ma zaujímalo, ako si plug-in hybridným pohonom poradil tento prémiový výrobca.

Už som mal k dispozícii na recenziu veľmi silných konkurentov Porsche a dávam tak do pozornosti test Mercedesu -Benz GLE či BMW X5 v plug-in hybridnej verzii. Neprehliadni tiež test čistokrvného elektromobilu Taycan, ktorý dokázal, že elektrifkácia v prípade automobilky zo Stuttgartu prichádza s poriadne pokročilými vlastnosťami. Čo sa dozvieš v dnešnom teste na Cayenne E-Hybrid?

  • Koľko kilometrov prejde na jedno nabitie elektromotora
  • Aká je priemerná spotreba s nabitými a vybitými batériami
  • Koľko trvá nabitie na verejnej nabíjačke a domácej 230 V sieti
  • Čo sú najväčšie výhody používania plug-in hybridnej verzie
  • Ako sa správa pri šoférovaní takmer 500 koňové a vyše 2 tonové SUV

Toto je tretí Cayenne s podporou hybridnej hnacej sústavy. Zatiaľ čo model prvej generácie takýto variant nemal, druhá dostala dokonca dve hybridné verzie – jedna bežná hybridná, druhá plug-in hybridná, teda taká, akú ti dnes predstavím. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Poďme sa však tradične najprv pozrieť na to, čo ponúka hybridný Cayenne pod kapotou. Na testovanie som mal k dispozícii klasickú verziu Cayenne E-Hybrid, ktorej srdcom je 3,0-litrový preplňovaný motor V6 s výkonom 250 kW (340 koní) v kombinácii s 100 kW (136 koní) elektromotorom, ktorých kombináciou je výsledkom systémový výkon na úrovni 340 kW, teda 462 koní a krútiaci moment 700 Nm. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

V praxi to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h presne za 5,1 sekundy (5,0 sekúnd je to potom so špeciálnym príplatkovým športovým balíkom), pričom maximálna rýchlosť je limitovaná na 253 km/h.

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

K dispozícii je však ja výkonnejšia verzia Cayenne Turbo S E-Hybrid, ktorý zvládne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy, za čo vďačí silnejšej kombinácii 4-litrového benzínového motora V8 s výkonom 404 kW (550 koní) a totožného 100 kW elektrického motora ako v nami testovanom modeli. Tie mu dávajú systémový výkon s hodnotou 500 kW (680 koní). Konverzia na hybridný pridala k základnej hmotnosti Cayenne pridala priblizne 308 kilogramov, vďaka čomu je plug-in hybrid ťažší vo finále o 117 kilogramov ako vrcholný benzínový Cayenne Turbo poháňaný 8 valcovým motorom s výkonom 550 koní. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Jazdných režimov je na výber hneď niekoľko, spomeniem napríklad režim Hybrid Auto, ktorý ponecháva používanie elektrického pohonu a benzínového výhradne na zváženie auta samotného, aby zvolil čo najoptimálnejšie riešenie. Dva sub-režimy hybridného pohonu taktiež umožňujú automobilu nabíjať batériu zo spaľovacieho motora, kde sa však rovno neguje výhoda a ekológia plug-in hybridného pohonu.

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Dokáže však aj len udržiavať stav nabitia batérie pre neskoršie použitie, čo je rozhodne praktickejšie ako sa silou mocou snažiť nabiť batérie neprimerane zvýšenou spotrebou spaľovacieho motora v spomínanom špeciálnom režime. Tieto dva špeciálne režimy sa aktivujú prostredníctvom hlavného displeja infotaimentu.

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

E-Hybrid je vybavený sériovo balíkom Sport Chrono, ktorý obsahuje športové jazdné módy Sport a Sport Plus- Tie sú následne výhradne zamerané na poskytnutie maximálneho výkonu v každom smere. Elektromotor je v tomto prípade situovaný ako „doping“ pre spaľovaciu jednotku a je tak eliminovaná akákoľvek turbodiera či výkonová špička. Samotná výkonová špička je totiž v tomto prípade takmer neobmedzená, maximálny krútiaci moment dosiahneš v akejkoľvek rýchlosti a pri akýchkoľvek otáčkach. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Nemenej dôležitou vlastnosťou je aj adaptívne vzduchové odpruženie, systém ovládania tlmičov s aktívnym regulovaním tlmiacej sily každého kolesa či regulačný systém Porsche Dynamic Chassis Control, ktorý zmenšuje bočný náklon pri jazde v zákrutách. Vyslovene pri viac športovo ladenej jazde je tento systém perfektný a aj s poriadne veľkou hmotnosťou a karosériou ako takou dodáva vodičovi ohromnú istotu pri prechádzaní zákrutami. Auto sa vôbec nenakláňa ako by si si možno myslel a pôsobí veľmi stabilným dojmom. Pri jazde to dodáva naozaj významný pocit bezpečnosti  a šoférskej istoty. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

„Mozgom“ vozidla je 8-stupňová automatická prevodovka Tiptronic S, ktorá zvláda ako komfortnú, tak aj športovú jazdu svojou veľmi vycibrene nastavenou charakteristikou.  Pre úspory paliva je možné v určitých situáciách využiť aj funkciu jazdy na voľnobeh. Motor sa oddelí od prevodovky a spomalí na voľnobežnú rýchlosť, vďaka čomu nedôjde k brzdeniu.

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Stále je to však len základ toho, čo hybridný Cayenne ponúka. Samozrejmosťou je adaptívne vzduchové odpruženie, systém ovládania tlmičov s aktívnym regulovaním tlmiacej sily každého kolesa či regulačný systém Porsche Dynamic Chassis Control, ktorý zmenšuje bočný náklon pri jazde v zákrutách. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Najzaujímavejší prvok pre mnohých záujemcov ale predstavuje batéria umiestnená pod podlahou batožinového priestoru s kapacitou 14,1 kWh, ktorá používa klasické 400 V pripojenie so 16-ampérovou poistkou. Vďaka podpore 7,2 kW palubnej nabíjačky (pozor, je za príplatok) sa nabije na verejných nabíjacích staniciach už za 2 hodiny a 24 minút. Z bežnej domácej siete s 230 V a 10 A však trvá plné nabitie až 6 hodín. DC rýchlonabíjanie, žiaľ, nie je v podpore a Porsche na to ide výrazne inak, ako konkurenčný Mercedes, ktorý sa z 0 na 100 % nabije už za 30 minút

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Čisto elektrický dojazd vozidla činí podľa normy WLTP 43 kilometrov a pri reálnych testoch bola táto hodnota skutočná na vlas relevantná. Elektrický pohon je aktívny maximálne do rýchlosti 135 km/h. Priemerná spotreba v elektrickom režime je v priemere okolo 30 kWh / 100 km.  

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Vzhľadom k veľkým proporciám to rozhodne nie sú zlé hodnoty, avšak opäť pri používaní treba mať na pamäti, že bez neustáleho nabíjania vždy, keď sa to dá, nemá Cayenne E-Hybrid význam. Spotrebu tohto vyše 2 tonového mastodonta vieš správnym nabíjaním udržať pokojne aj pod hodnotami 5-6 l / 100 km. Upozorňujem však, že len s nabitými batériami! 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Ak sa batéria náhodou aj vybije, benzínový agregát je vzhľadom k proporciám a výkonu auta relatívne „smädný“ a nemá problém si zobrať spotrebu s hodnotami v rozmedzí 10-15 l / 100 km v závislosti od štýlu jazdy. Stuttgartská automobilka si dala záležať aj na asistenčných systémoch pre vodiča. Tým azda najzaujímavejším pre jazdu je systém Porsche InnoDrive, ktorý vopred rozpoznáva rýchlostné limity a stúpanie na cestách a následne podľa nich prispôsobí stratégiu prepínania prevodov a rýchlosť jazdy.

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Porsche Dynamic Light System Plus naopak dokáže nastaviť hlavné svetlomety do zákrut v závislosti od uhla riadenia a rýchlosti jazdy na osvetlenie zákrut a lepší rozhľad pri odbočovaní. Nechýba ani systém automatického brzdenia pri možnej zrážke, asistent udržiavania a zmeny jazdného pruhu či 360-stupňový obraz okolia vozidla pri parkovaní.  Je tu teda všetko, čo si len môžeš v dnešnej dobe predstaviť a priať. Je len na tebe, aká bohatá bude príplatková výbava – možností výberu je neúrekom. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Interiéru Cayenne luxus rozhodne nechýba. Ja som mal k dispozícii kombináciu čierno-béžovej farby, ktorá už len z fotografií vyzerá nesmierne hodnotne a cítiť z nej, že práve takáto, možno pre niekoho extravagantnejšia kombinácia, sa pre Porsche hodí vo všeobecnosti najviac. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Azda najviac oči priťahujúcim prvkom je 12,3-palcový dotykový FullHD displej pre infotainment PCM, ktorý predstavuje riadiace centrum pre audio, navigáviu a komunikáciu s vozidlom či okolitým svetom. K dispozícii je aj systém hlasového ovládania a podpora Apple CarPlay (Android Auto chýba a ani nie je ohlásená v budúcnosti podpora). Infotainment je minimalistický a veľmi rýchlo sa zvyká na ovládanie. Klimatizácia, prepínanie audia či rýchle skratky sú situované na dotykových plochách nižšie v stredovej časti. V neposlednom rade treba spomenuť prítomnosť LTE SIM karty na palube vozidla, ktorá umožňuje vzdialené ovládanie auta, komunikáciu s bezpečnostnými službami či prísun dát v reálnom čase do navigácie auta. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Pred vodičom sa potom nachádza takmer kompletne digitálny prístrojový štít a analógová je len stredová časť, kde sa nachádza otáčkomer. Po bokoch má dva displeje s možnosťou prispôsobenia a zobrazovania rôznych prvkov.

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Možností je neúrekom, je len na tebe, ktorá kombinácia ti bude vyhovovať najviac.

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Porsche integrovalo do Cayennu aj aplikáciu Porsche Connect APP. Umožní prístup k špecifickým dátam a funkciám vozidla, napríklad stav nádrže alebo údaje o poslednej jazde. Pomocou časovača si môžeš nastaviť čas, keď má nastavená klimatizácia alebo kedy má byť vykonané dobíjanie.  Okrem toho môžeš priamo komunikovať s Porsche Communication Management (PCM), vďaka ktorému si vie majiteľ skontrolovať detaily auta, naplánovať trasu či nastaviť na diaľku základné vlastnosti, ako uzamknutie dverí / okien či zapnutie / vypnutie svetiel. 

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Z hľadiska exteriéru je plug-in hybridný Cayenne na vlas rovnaký ako jeho súrodenci. Jedinými odlišnosťami sú druhý otvor v zadnej časti auta, kde sa nachádza nabíjací konektor a znak e-hybrid pod spätnými zrkladlami.

Zobraziť celú galériu (22)
Martin Katler / FonTech

Na prvý, druhý, aj tretí pohľad je Cayenne skutočne krásne spracované a veľmi elegantné SUV. Nehrá sa na nejakého agresívneho chuligána a je skutočne veľké majstrovstvo Porsche, ktoré každýkrát dokáže skombinovať eleganciu a športového ducha do celku, ktorý aj po toľkých rokoch púta pozornosť okoloidúcich.

Zhodnotenie

Asi je každému jasné, že nástup hybridných verzií áut bude najbližšie mesiace a roky veľmi razantný. Automobilky tlačia vysoké emisie, svet je stále v kritických hodnotách znečistenia a technologický pokrok priemyslu si vyžaduje inovácie práve takýmto smerom. Porsche nie je v tomto smere nováčik, no volí trochu odlišnú filozofiu voči iným.

Iné automobilky sa primárne snažia plug-in hybridným / hybridným pohonom znižovať spotrebu. Naopak Porsche dáva túto vlastnosť na sekundárnu koľaj a v prvom rade chce vodičovi dodať ešte unikátnejší jazdný zážitok. Už len špeciálne športové režimy, ktoré využívajú maximum z elektromotora pre ešte lepšiu dynamiku hovoria jasnou rečou, ako nastavili inžinieri celú koncepciu auta.

Skombinovať ekológiu, eleganciu, výkon vyše 460 koní a elektrický dojazd 43 km v takomto štýle nedokáže žiadna iná automobilka. Porsche sa stále darí zdarne držať svojho unikátneho „tajného“ receptu.

HODNOTENIE

9.1/10

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita