V tomto texte boli použité materiály TASR.

Poľsko sa nenápadne, no o to ráznejšie dostáva na výslnie európskeho automobilového priemyslu. Nie však vďaka klasickým motorom, ale batériám, konkrétne lítiovo-iónovým pre elektromobily. Tie už dnes čoraz viac nahrádzajú tradičné spaľovacie pohony naprieč kontinentom.

Poľsko sa už teraz podieľa na vyše 60 % celkovej európskej produkcie týchto kľúčových komponentov a ako vyplýva z najnovšej správy medzinárodnej konzultačnej spoločnosti Kearney, má potenciál ešte výraznejšie posilniť svoju pozíciu.

Ťahúne elektrifikácie a poľská výhoda

Elektrifikácia dopravy totiž napriek niektorým výkyvom pokračuje v EÚ ďalej a to aj napriek oslabenej verejnej podpore pre dekarbonizáciu. Kearney však predpokladá, že hnacím motorom transformácie bude lacnejšia elektrická energia z obnoviteľných zdrojov, ale aj snaha znížiť závislosť od dovozu fosílnych palív z Ruska.

Dopyt po elektromobilite tak bude rásť, pričom do roku 2040 by sa vozidlá s batériovým pohonom mali stať dominantnými najmä v osobnej doprave.

Poľsko podľa analytikov ťaží najmä z rozvinutého dodávateľského reťazca a kvalifikovanej pracovnej sily. Zároveň profituje z trendu relokalizácie výroby, teda presunu fabrík bližšie ku konečnému spotrebiteľovi. Vďaka týmto výhodám si krajina upevňuje svoje miesto nielen ako montážna dielňa, ale čoraz viac aj ako inovačné a výrobné centrum pre elektromobilitu.

montážna dielňa autá.
Volkswagen (Úprava redakcie)

Recyklácia batérií a nové suroviny

Autori správy vidia ďalší rastový potenciál Poľska aj v oblasti recyklácie batérií, kde krajina už teraz rozbieha ambiciózne projekty. Jedným z nich je nový závod spoločnosti Eneris v meste Žarki v Sliezskom vojvodstve. Tento závod má podľa dostupných údajov najväčšiu kapacitu recyklácie batérií v celej Európe a predstavuje príklad toho, ako sa Poľsko snaží rozšíriť svoju prítomnosť aj v oblasti tzv. obehového hospodárstva.

Kľúčové suroviny ako lítium, kobalt, nikel či meď, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu batérií, zároveň otvárajú nové príležitosti pre poľský ťažobný a spracovateľský priemysel. Najmä medený sektor podľa expertov čelí zvyšujúcemu sa dopytu a má šancu na ďalší rozmach. V správe sa spomína aj poľnohospodársky sektor, konkrétne v kontexte rastúceho významu biopalív ako prechodného riešenia v nákladnej doprave.

Hoci súčasné výzvy ako znižovanie verejnej podpory pre zelené technológie môžu vývoj mierne spomaliť, dlhodobý trend je jasný. Poľsko má všetky predpoklady stať sa jedným z hlavných hráčov európskej elektromobility a nielen montovať autá, ale byť priamo pri vývoji, výrobe aj recyklácii toho, čo dnes poháňa budúcnosť dopravy.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP