Pochopili situáciu na trhu aj vlastnú výhodu. Sused Slovenska sa nenápadne stal ťahúňom elektromobility
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Poľsko sa nenápadne, no o to ráznejšie dostáva na výslnie európskeho automobilového priemyslu. Nie však vďaka klasickým motorom, ale batériám, konkrétne lítiovo-iónovým pre elektromobily. Tie už dnes čoraz viac nahrádzajú tradičné spaľovacie pohony naprieč kontinentom.
Poľsko sa už teraz podieľa na vyše 60 % celkovej európskej produkcie týchto kľúčových komponentov a ako vyplýva z najnovšej správy medzinárodnej konzultačnej spoločnosti Kearney, má potenciál ešte výraznejšie posilniť svoju pozíciu.
Ťahúne elektrifikácie a poľská výhoda
Elektrifikácia dopravy totiž napriek niektorým výkyvom pokračuje v EÚ ďalej a to aj napriek oslabenej verejnej podpore pre dekarbonizáciu. Kearney však predpokladá, že hnacím motorom transformácie bude lacnejšia elektrická energia z obnoviteľných zdrojov, ale aj snaha znížiť závislosť od dovozu fosílnych palív z Ruska.
Dopyt po elektromobilite tak bude rásť, pričom do roku 2040 by sa vozidlá s batériovým pohonom mali stať dominantnými najmä v osobnej doprave.
Poľsko podľa analytikov ťaží najmä z rozvinutého dodávateľského reťazca a kvalifikovanej pracovnej sily. Zároveň profituje z trendu relokalizácie výroby, teda presunu fabrík bližšie ku konečnému spotrebiteľovi. Vďaka týmto výhodám si krajina upevňuje svoje miesto nielen ako montážna dielňa, ale čoraz viac aj ako inovačné a výrobné centrum pre elektromobilitu.
Recyklácia batérií a nové suroviny
Autori správy vidia ďalší rastový potenciál Poľska aj v oblasti recyklácie batérií, kde krajina už teraz rozbieha ambiciózne projekty. Jedným z nich je nový závod spoločnosti Eneris v meste Žarki v Sliezskom vojvodstve. Tento závod má podľa dostupných údajov najväčšiu kapacitu recyklácie batérií v celej Európe a predstavuje príklad toho, ako sa Poľsko snaží rozšíriť svoju prítomnosť aj v oblasti tzv. obehového hospodárstva.
Kľúčové suroviny ako lítium, kobalt, nikel či meď, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu batérií, zároveň otvárajú nové príležitosti pre poľský ťažobný a spracovateľský priemysel. Najmä medený sektor podľa expertov čelí zvyšujúcemu sa dopytu a má šancu na ďalší rozmach. V správe sa spomína aj poľnohospodársky sektor, konkrétne v kontexte rastúceho významu biopalív ako prechodného riešenia v nákladnej doprave.
Hoci súčasné výzvy ako znižovanie verejnej podpory pre zelené technológie môžu vývoj mierne spomaliť, dlhodobý trend je jasný. Poľsko má všetky predpoklady stať sa jedným z hlavných hráčov európskej elektromobility a nielen montovať autá, ale byť priamo pri vývoji, výrobe aj recyklácii toho, čo dnes poháňa budúcnosť dopravy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP