Minister hospodárstva Richard Sulík vystúpil na konferencii „Vodíková budúcnosť Slovenska“, kde hovoril o zvyšovaní podpory vodíkových technológií v energetike, no najmä v automobilovom priemysle. Najpodstatnejšie body z konferencie zhrnulo Ministerstvo hospodárstva v tlačovej správe na svojom webe.

Podľa Sulíka je vodík energetickým nosičom budúcnosti, a preto sa by sa mal ich rozvoj podporovať už teraz. Ak sa k tomu ako krajina postavíme zodpovedne už teraz, do konca roku 2050 sa výrazne priblížime k cieľom Európskej únie o uhlíkovej neutralite.

Podpora vodíka však podľa slov ministra hospodárstva nebude na úkor elektromobility. „Nikto nejde zakazovať elektrické autá a nabíjačky, práve naopak. Chceme súťaž konceptov. Nech firmy súťažia a čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať,“  povedal Richard Sulík na konferencii.

Budúcnosť automobilového priemyslu vidí v symbióze vodíkových a elektrických automobilov, elektromobily sú podľa neho vhodné na kratšie trasy a vodíkové autá naopak dokážu zvládať aj dlhšie vzdialenosti bez nutnosti nabíjania.

Ján Weiterschutz z Národnej vodíkovej asociácie Slovenska dodal, že vodíková technológia má predovšetkým význam v nákladnej doprave, o čom svedčí aj uvedenie desiatok vodíkových kamiónov Hyundai už do ostrej prevádzky. Sulík však chce podporiť vodíkové technológie aj v rovine osobnej dopravy a na takéto autá v budúcnosti poskytovať dotácie, podobne ako tomu je pri elektromobiloch, informoval Denník N.

Dotácie na vodíkové autá môžu byť dokonca vyššie, než je tomu pri dotáciách na elektromobily, nakoľko autá na vodík sú dnes omnoho drahšie ako autá na elektrický pohon. Pilotným projektom v budovaní siete pre vodíkovú dopravu má byť obstaranie kompletnej autobusovej flotily poháňanej vodíkom v zatiaľ nešpecifikovanom meste.

Hyundai

Rezort hospodárstva tiež plánuje do konca roka vybudovať na Slovensku 4 až 6 čerpacích staníc na vodík, čo bude základom pre stabilnú infraštruktúru o pár rokov. Aktuálne je na Slovensku presne nula čerpacích staníc pre vodíkové autá. S cieľom podporiť vývoj vodíkových technológií na Slovensku plánujú postaviť v Košiciach aj vodíkové výskumné centrum s celoslovenskou pôsobnosťou.

Problémom pri autách na vodík ale je, že automobilky sa vývoju tejto technológie nevenujú až toľko, ako elektromobilite. V súčasnosti existuje len niekoľko produkčných automobilov na vodík a najväčší giganti sa plnou silou zameriavajú na elektromobilitu. O vodíku mnohé ani len nechcú počuť.

Vodík so sebou navyše prináša väčšie nebezpečenstvo výbuchu, o čom svedčí aj udalosť na vodíkovej čerpacej stanici z minulého roka, ktorá sa stala v Nórsku. Podľa BMW však ceny vodíkových automobilov v priebehu najbližších 5 rokov klesnú na úroveň áut so spaľovacími motormi. Budúcnosť tohto segmentu je tak zatiaľ nejasná, no stále veľmi výrazne otvorená.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita