Sulík chce výrazne presadiť vodíkové autá na Slovensku. Naša infraštruktúra je zatiaľ katastrofálna
Minister hospodárstva Richard Sulík vystúpil na konferencii „Vodíková budúcnosť Slovenska“, kde hovoril o zvyšovaní podpory vodíkových technológií v energetike, no najmä v automobilovom priemysle. Najpodstatnejšie body z konferencie zhrnulo Ministerstvo hospodárstva v tlačovej správe na svojom webe.
Podľa Sulíka je vodík energetickým nosičom budúcnosti, a preto sa by sa mal ich rozvoj podporovať už teraz. Ak sa k tomu ako krajina postavíme zodpovedne už teraz, do konca roku 2050 sa výrazne priblížime k cieľom Európskej únie o uhlíkovej neutralite.
Podpora vodíka však podľa slov ministra hospodárstva nebude na úkor elektromobility. „Nikto nejde zakazovať elektrické autá a nabíjačky, práve naopak. Chceme súťaž konceptov. Nech firmy súťažia a čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať,“ povedal Richard Sulík na konferencii.
Budúcnosť automobilového priemyslu vidí v symbióze vodíkových a elektrických automobilov, elektromobily sú podľa neho vhodné na kratšie trasy a vodíkové autá naopak dokážu zvládať aj dlhšie vzdialenosti bez nutnosti nabíjania.
Ján Weiterschutz z Národnej vodíkovej asociácie Slovenska dodal, že vodíková technológia má predovšetkým význam v nákladnej doprave, o čom svedčí aj uvedenie desiatok vodíkových kamiónov Hyundai už do ostrej prevádzky. Sulík však chce podporiť vodíkové technológie aj v rovine osobnej dopravy a na takéto autá v budúcnosti poskytovať dotácie, podobne ako tomu je pri elektromobiloch, informoval Denník N.
Dotácie na vodíkové autá môžu byť dokonca vyššie, než je tomu pri dotáciách na elektromobily, nakoľko autá na vodík sú dnes omnoho drahšie ako autá na elektrický pohon. Pilotným projektom v budovaní siete pre vodíkovú dopravu má byť obstaranie kompletnej autobusovej flotily poháňanej vodíkom v zatiaľ nešpecifikovanom meste.
Rezort hospodárstva tiež plánuje do konca roka vybudovať na Slovensku 4 až 6 čerpacích staníc na vodík, čo bude základom pre stabilnú infraštruktúru o pár rokov. Aktuálne je na Slovensku presne nula čerpacích staníc pre vodíkové autá. S cieľom podporiť vývoj vodíkových technológií na Slovensku plánujú postaviť v Košiciach aj vodíkové výskumné centrum s celoslovenskou pôsobnosťou.
Problémom pri autách na vodík ale je, že automobilky sa vývoju tejto technológie nevenujú až toľko, ako elektromobilite. V súčasnosti existuje len niekoľko produkčných automobilov na vodík a najväčší giganti sa plnou silou zameriavajú na elektromobilitu. O vodíku mnohé ani len nechcú počuť.
Vodík so sebou navyše prináša väčšie nebezpečenstvo výbuchu, o čom svedčí aj udalosť na vodíkovej čerpacej stanici z minulého roka, ktorá sa stala v Nórsku. Podľa BMW však ceny vodíkových automobilov v priebehu najbližších 5 rokov klesnú na úroveň áut so spaľovacími motormi. Budúcnosť tohto segmentu je tak zatiaľ nejasná, no stále veľmi výrazne otvorená.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
Kľúčový svedok v korupčných prípadoch čelí novému obvineniu. V kauze figurujú Gašpar a Bödör
V hotelovej vírivke v Demänovskej Doline hygienici potvrdili prítomnosť baktérie Legionella
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP