Muskov SpaceX oslavuje vôbec prvé výročie dôležitého míľniku, ktorý dosiahol prototyp druhého stupňa Starship so sériovým číslom SN8 9. decembra minulého roku.

Zároveň sa práve v týchto dvoch dostal na verejnosť dokument, ktorý udáva reálne časové okno pre prvý orbitálny let tejto majestátnej rakety.

Ako sme spomínali už dávnejšie, práve tento test, kedy skutočný plnohodnotný prototyp Starship vzlietol zo zeme vôbec po prvý raz, spôsobil spoločnosti problémy a prilákal ohromný záujem úradov, podľa ktorých firma nemala na takýto test povolenie. Celkovo vyplávalo na povrch, že úrady počítali s raketami ako Falcon 9 či Falcon Heavy a Starship preto potrebuje nový environmentálny posudok.

Úloha splnená, letíme na Mars

Podľa dokumentu z FCC (Federálna komisia pre komunikáciu), na ktorý upozornil používateľ Redditu jernej_mocnik, má už Starship naplánované časové okno, počas ktorého má vykonať svoj prvý pokus o orbitálny let a následný návrat na povrch Zeme.

Toto okno sa otvára už 20. decembra, avšak let ešte v tomto roku je prakticky vylúčený. Okno končí až 1. marca a je tiež nepravdepodobné, že prvý stupeň Booster 4 a druhý stupeň Ship 20 vzlietnu už počas januára. Úplne vylúčené to však nie je.

Tento dokument sa tak zhoduje so slovami Elona Muska, podľa ktorého firma čaká najmä na povolenie od FAA (Federálny leteckú úrad), ktoré má firma dostať do konca tohto roka. Starship však mala byť pripravená na orbitálny let už v novembri, práce na nej však naďalej predbiehajú.

Je to oveľa ťažšie, než sa zdalo

Keď projekt Starship v Texase začínal, Musk žiaril optimizmom a nadšením. Po vyše roku testovania však dáva najavo, že tento megalomanský projekt nie je ani zďaleka tak jednoduchý, ako sa mu na prvý pohľad vzdalo.

Nedávno sa so zamestnancami podelil o správu, v ktorej upozorňoval na riziko bankrotu, ktorému môže SpaceX časom čeliť v prípade, že nestihne rozbehnúť hromadnú produkciu vylepšených raketových motorov Raptor.

SpaceX

Tie sú totiž pre Starship kľúčové, keďže každá raketa ich potrebuje takmer 40. Najväčší problém spočíva v skutočnosti, že Starship je nákladná na vývoj – hlavným zdrojom príjmu sa má čoskoro pre SpaceX stať satelitná konštelácia Starlink, ktorá dokáže podľa Inverse v najlepšom prípade vyprodukovať pre firmu až 50 miliárd amerických dolárov ročne.

Vedci ju potrebujú

Starship je pritom kľúčovou technológiou nielen pre samotný SpaceX a sen excentrického miliardára, ale aj pre samotných vedcov. Jednou z najväčších bŕzd vesmírneho výskumu sú totiž práve ceny raketových letov.

Tie chce Starship, vďaka schopnosti opakovaného použitia oboch stupňov, navždy zmeniť a dať vedcom do rúk možnosť lacnej prepravy sond, experimentov a infraštruktúry kamkoľvek do vesmíru. Prvý orbitálny test tak môže všetko zmeniť, alebo značne tieto plány spomaliť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú