SpaceX sa naďalej snaží otestovať svoju revolučnú raketu Starship čo najskôr a konečne ju dostať na obežnú dráhu, alebo sa o to aspoň pokúsiť.

Úrady a aktivisti im medzitým hádžu polená pod nohy, informuje Ars Technica.

Aktualizácia 22. októbra 2021:

Elon Musk sa práve prostredníctvom Twitteru vyjadril, že Starship bude pripravená na svoj debutový orbitálny let už budúci mesiac a spoločnosť bude už len čakať na povolenie od Federálneho leteckého úradu.

Niektorí pritom špekulovali, že k štartu dôjde až v marci budúceho roku. To je síce možné, keďže FAA má v obľube zdržovať, avšak je tiež viac než isté, že má Musk lepšie a aktuálnejšie informácie a teda k udeleniu povolenia zrejme dôjde oveľa skôr.

SpaceX počas poslednej noci v Starbase vykonal úplne prvý test motorov R-Vac (Raptor Vacuum), pripevnených priamo na rakete, píše Ars Technica. Ten podľa všetkého prebehol úspešne a prostredníctvom Twitteru sa ním pochválila aj samotná spoločnosť.

Starship S20 a jej prvý stupeň Super Heavy B4 čaká ešte niekoľko testov a potom môže nedočkavo stáť v Texase, pričom jej bude chýbať len jediné – povolenie k štartu.

Ak k letu skutočne príde a skončí úspešným dosiahnutím obežnej dráhy, Starship prekoná SLS, ktorá je vo vývoji oveľa dlhšie a množstvo jej komponentov existuje ešte z čias Raketoplánu.

Pôvodný článok:

Kedy dostane licenciu?

Muskova kozmická spoločnosť aj naďalej čelí problémom s Federálnym leteckým úradom (FAA), od ktorého potrebuje dostať licenciu. Podľa tej pôvodnej mali v oblasti testovať rakety Falcon 9 a Falcon Heavy, nie však obrovské Starship.

To vyvolalo obavy o životné prostredie a zároveň prilákalo oportunistov, ktorí situáciu využívajú na očierňovanie spoločnosti. Jedným z nich je aj osoba, ktorá počas vypočúvania verejných názorov na environmentálny posudok vyhlásila, že SpaceX je ropná spoločnosť a úrady by sa tak k nej mali aj chovať.

SpaceX/Twitter

Padlo tiež vyjadrenie, že Starbase je „továreň na nezmysly“, čo mnohých fanúšikov pobavilo. Továreň totiž už v minulosti dostala vtipnú prezývku, za ktorú môže konkurenčný Blue Origin. Vo svojich infografikách totiž Starbase označil za „vesmírny prístav, ktorý neexistuje“.

Starship S20 naštartovala – tak trochu

Od verejnosti padla samozrejme aj konštruktívna kritika a environmentalisti spomínali najmä elektráreň a fabriky pre prácu s palivom, ktoré environmentálny posudok FAA nebral do úvahy. Lokálni obyvatelia sa zároveň sťažovali na hluk a neustále uzavreté cesty.

Zrušenie projektu v tejto lokalite je však už prakticky nemožné a vzhľadom na posun celého ľudstva, ktorý môže potenciálne spôsobiť, je jeho brzdenie nevýhodné pre všetkých. SpaceX to veľmi dobre vie a kým čaká na povolenie k letu, aktívne testuje svoje prototypy a buduje odpaľovaciu rampu.

Starship S20, ktorá má ako prvá poletieť na obežnú dráhu spolu s prvým stupňom Super Heavy B4, konečne naštartovala svoje motory. Teda aspoň čiastočne, pretože miesto kompletného štartu zatiaľ došlo len k testu pred-spaľovania (spaľovanie paliva ešte pred hlavnou komorou, ktorého výkon roztáča turbíny pre čerpanie ďalšieho paliva). Ako píše NASASpaceflight, v Texase medzitým rastie aj nový továreň na raketové motory Raptor, ktorých bude spoločnosť čoskoro potrebovať stovky.

Zachytia už prvú orbitálnu raketu?

Vysoká štartovacia veža, ktorá slúži na podporu rakety pred štartom a čerpanie paliva, už dostáva „paličky“ (chopsticks), pomocou ktorých má zachytávať pristávajúce prvé a druhé stupne miesto toho, aby boli nútené pristáť na vlastných nohách. Keďže majú v budúcnosti na Starship lietať aj turisti, je vhodné presunúť niektoré funkcie na pozemské vybavenie, ktoré je spoľahlivejšie.

Musk sa síce v minulosti vyjadril, že prvá orbitálna Starship a Super Heavy zachytávať nebudú a z bezpečnostných dôvodov sa pokúsi o mäkké pristátie na mori. Vzhľadom na to, ako sa prvý orbitálny let neustále odkladá, je možné, že v čase jeho štartu už bude systém zachytávania pripravený.

Elon Musk/Twitter/SpaceX/Úprava redakcie

Na vlastnom podvozku pristávajú prvé stupne rakety Falcon 9, zachytávanie má však podľa Muska veľkú výhodu. Raketa je ľahšia, teda unesie väčší náklad a zároveň je možné ju oveľa rýchlejšie znovu použiť. Starship má byt totiž schopná opäť štartovať už hodinu po pristátí, teda prakticky okamžite po spojení s prvým stupňom, naložením nákladu a dočerpaním paliva.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú