Dlho očakávaný orbitálny let rakety Starship, ktorú momentálne vyvíja Muskov SpaceX za účelom medziplanetárneho transportu, sa oficiálne v tomto roku nekoná. Vyplýva to z predpokladov o environmentálnom posudku a povoľovacom procese, ktoré zverejnil Federálny letecký úrad (FAA).

O niečo horšie je na tom iná megaraketa. SLS, ktorú pripravuje NASA, podľa predpokladov úradu poletí až v lete budúceho roku. Pôvodne pritom mala letieť už pred niekoľkými týždňami, avšak oveľa horšie je na tom jej cena.

Cena sa zdvojnásobila

Kým ešte donedávna ľudia, nadšenci a aj mnohí odborníci počítali s cenou za každý let, ktorá sa pohybovala okolo 2 miliárd amerických dolárov, dnes sa všetko mení. A to drasticky k horšiemu, pretože ako informuje Chris Bergin z NSF, NASA počíta so sumou až 4,1 miliardy $.

Toto je cena, ktorá sa týka prvých štyroch misií programu Artemis, teda celkovo až 16,4 miliardy $, píše Space News. Za takýto obnos financií je možná odpáliť Falcon Heavy vyše 100-krát a dostať k Mesiacu vyše 2 000 ton, aj s rezervou. Rozdiel je však ten, že Falcon Heavy nedokáže dostať k Mesiacu kozmickú loď Orion s astronautmi.

Kozmická loď Orion, ktorá má dostať astronautov na obežnú dráhu Mesiaca. Zdroj: NASA/Flickr

Napriek tomu však v takomto prípade nastáva otázka, či nie je lepšie dopraviť na lunárnu orbitu a jeho povrch obrovské množstvo sond a zariadení, ktoré pomôžu budúcim astronautom vtedy, keď bude k dispozícii systém, ktorý nie je len obrovskou spaľovňou peňazí daňových platcov. SLS navyše nemá možnosť dopraviť astronautov priamo na povrch Mesiaca a tejto úlohy sa podujme až špeciálna verzia Starship.

Prečo rovno nepoužiť Starship?

Nuž, odpoveď je jednoduchá. Ako u nás, tak aj v Spojených štátoch sa chce na štátnej zákazke nabaliť čo najväčšie množstvo ľudí a firiem. Tie sú pripravené za SLS lobovať a nedovolia, aby bol projekt tak skoro zrušený. A nedovolí to ani samotný kongres, keďže do vývoja nalial už vyše 20 miliárd.

NASA

Starship má napriek tomu obrovský potenciál celý program zachrániť. Skôr či neskôr totiž rozhorčenie daňových platcov prekoná záujmy lobistov a napriek šialeným plánom NASA SLS nebude lietať až do roku 2050. Má to však jednu dôležitú podmienku – Starship musí fungovať.

Nič zatiaľ nenaznačuje tomu, že fungovať nebude. Po niekoľkých testoch dokázal jej druhý stupeň úspešne pristáť, nedávno naštartoval všetkých šesť motorov naraz a predviesť sa chystá aj prvý stupeň s názvom Super Heavy. SpaceX má šancu dostať obnovenú licenciu začiatkom budúceho roka a vykonať prvý orbitálny let skôr, než to dokáže SLS.

SpaceX/Twitter

Výsledok je otázny

Medzi Starship a SLS je však jeden zásadný rozdiel. Kým SLS musí fungovať na 100 % hneď počas svojho prvého letu, pri Starship sa počíta so zlyhaním a so skutočnosťou, že sa možno na Zem v celku nevráti.

Ako sa už dávnejšie vyjadril Elon Musk, kľúčové je dokázať najsilnejší prvý stupeň v histórii udržať pod kontrolou a odštartovať s ním. Ak dosiahnu obežnú dráhu, majú prakticky vyhraté, keďže kapacita Starship je porovnateľná s SLS, avšak jej stavba je oveľa lacnejšia – presné čísla spoločnosť nezverejňuje, podľa odhadov sa však pohybujú hlboko pod jednou miliardou.

Render staršej verzie druhého stupňa Starship počas opätovného vstupu do atmosféry. Zdroj: SpaceX

Finálnym cieľom je dokázať s oboma stupňami Starship aj pristáť, pretože len tak je možné naplniť jej plný potenciál. V tom prípade vstupuje do hry množstvo faktorov, pričom jeden z najdôležitejších je tepelný štít druhého stupňa. Ten totiž vstupuje do atmosféry vo vysokej rýchlosti, no zatiaľ sa nedarí ho na 100 % udržať ani pri testoch na Zemi.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú