Starship je pripravená zmeniť svet, SpaceX postaví novú každý mesiac. Takto si podmaníme Mars
Najväčšia raketa na svete Starship, za ktorou stojí Muskova kozmická spoločnosť SpaceX, dostala svoj dlho očakávaný update ohľadom jej stavu v podobe večernej prezentácie. Počas nej sa Elon Musk podelil o množstvo nových informácií, o novej licencii, plánoch a je presvedčený o tom, že dosiahnu orbitu už v tomto roku.
SpaceX sa tiež podelil o nové animácie nielen letu a pristávania samotnej rakety, ale napríklad aj kolonizácie Marsu a čerpania paliva na obežnej dráhe. Konečne sme sa tiež dozvedeli, ako vyzerá nový raketový motor Raptor 2 zblízka v porovnaní s jeho komplikovanejším predchodcom.
V marci zrejme nepoletia
Musk začal prezentáciu jeho typickou rozpravou o kolonizácii Marsu a prečo je pre ľudstvo tak dôležitá. Opäť podotkol, že šanca ľudstva na tento projekt môže byť len dočasná a je nutné konať okamžite.
„Bude to prepchaté, nebezpečné, ťažké, môžete zomrieť – to je náborový slogan,“ žartoval excentrický miliardár na pódiu, pričom sa za ním vynímala gigantická Starship. Tú firma spojila len pár hodín pred prezentáciou, avšak na zdvihnutie druhého stupňa tentoraz použila ramená samotnej veže, ktorú nazývajú Mechazilla.
Zaručené informácie síce Musk nemá, no myslí si, že novú licenciu pre orbitálne lety Starship do konca februára nedostanú a stane sa tak až v marci. Či už sú teda Ship 20 (druhý stupeň) a Booster 4 (prvý stupeň, Super Heavy) pripravené alebo nie, v marci pravdepodobne nepoletia.
Poletia až 3-krát denne
Podľa Muska je možné dosiahnuť ročnú kapacitu nákladu na obežnú dráhu vyše 1 milión ton len vďaka desiatim lodiam Starship, pričom je presvedčený o tom, že ich firma postaví oveľa viac. Pre dosiahnutie takéhoto šialeného parametru však musia letieť 3-krát za deň.
To nie je pri klasických raketách možné, Starship má ale jedno zásadné eso v rukáve, nielenže má byť plne opakovateľne použiteľná, ale navyše aj rapídne. To znamená, že prakticky okamžite po pristátí je možné do nej opäť natankovať palivo, vložiť náklad (alebo viac paliva v prípade, že sa jedná o tanker) a odštartovať.
Do hry v tomto prípade vstupuje aj tepelný štít druhého stupňa, ktorý sa počas testov ukázal ako pomerne problematický a veľmi často strácal svoje dlaždice. To sa však postupom času zlepšilo, no jeho spoľahlivosť ukáže až blížiaci sa orbitálny let.
Musk ale potvrdil, že sa podarilo vyrobiť ho pomerne lacno a má dokázať letieť viackrát, pričom pri jeho aplikovaní technici používajú niekoľko metód zo stavby striech a aplikácie strešných krytín.
Nový Raptor je silnejší a lacnejší
Kým pôvodný raketový motor Raptor dosahoval ťah približne 1 800 kN, Raptor 2 ho zásadne prekoná s ťahom až 2 250 kN. Najväčší pokrok je však cena, ktorá je v porovnaní so starou verziou približne polovičná a stroj pozostáva z oveľa menšieho množstva komponentov.
Jedná sa o kompletné prehodnotenie dizajnu, pričom sa inžinieri zbavili množstva prírub a vymenili ich za zvary, čo chcú v budúcnosti spraviť aj so zvyškom prírub. Zvary umožňujú prevádzku s vyšším vnútorným tlakom a nie je nutné zaoberať sa tesneniami.
Vďaka tomu narastá jeho spoľahlivosť a zároveň dochádza k zjednodušeniu prípadných kontrol či servisu. Musk podotkol, že väčšinu svojho času trávi práve v novej továrni na výrobu týchto motorov, ktorú ešte stále rozbiehajú a intenzívne testujú nové kusy, pričom potrebujú zabezpečiť stabilnú sériovú výrobu.
Raptor 2 generates more than 230 tons of thrust at sea level, up from Raptor 1’s 185 tons pic.twitter.com/o1Rqjwx6Ql
— SpaceX (@SpaceX) February 11, 2022
Prvý stupeň rakety Starship, známy ako Super Heavy, má poháňať až 33 týchto motorov a druhý stupeň, Starship, zase 9 (6 z nich optimalizovaných na prevádzku vo vákuu). Je to práve raketový motor Raptor, kvôli ktorému Musk varoval pred hrozbou krachu firmy, keďže bez Starship nedokážu v budúcnosti vynášať novú verziu satelitov Starlink, ktorá je väčšia a Falcon 9 nepostačuje.
Posledným problémom motorov Raptor je podľa Muska tavenie spaľovacej komory, ktorá má tepelný výkon až 1 GW – zároveň ale dodal, že sú na dobrej ceste k vyriešeniu tohto problému a majú na stojanoch motory, ktoré dosiahli stovky sekúnd prevádzky a niekoľko štartov.
Plánované misie Starship
Jedinečná raketa má už dnes v pláne hneď niekoľko misií okrem svojho debutového orbitálneho letu. Najväčšou samozrejmosťou sú už spomínané družice Starlink, ale tiež súkromná misia dearMoon, za ktorú platí japonský miliardár Yusaku Maezawa a vynesie niekoľko umelcov na obežnú dráhu Mesiaca.
Prioritou ostáva uvedenie celého systému do prevádzky a zaistenie schopnosti pristávania, pričom bude nutné pre oba stupne, aby opatrne pristáli do ramien Mechazilly, ktorá ich zachytí. Pre lety s posádkou však firma potrebuje ešte mnoho a ako dodal Musk, interiérom sa momentálne aktívne nezaoberajú.
Pre posádku je potrebný aj systém podpory života, ktorý má na starosti cirkuláciu a čistenie vzduchu a potvrdil, že na kratšie cesty (pár týždňov) môžu použiť zväčšenú verziu systému z kozmickej lode Crew Dragon. Pre dlhšie cesty, napríklad k Marsu, je nutný väčší a obnoviteľný systém, ktorý dokáže premieňať oxid uhličitý naspäť na kyslík.
Na orbitálne doplnenie si počkáme
Pre lety do vzdialenejších kútov Slnečnej sústavy s väčším nákladom je kľúčové doplnenie paliva a najmä činidla, v tomto prípade kyslíka, na orbite. Musk si myslí, že postupným vylepšovaním a dolaďovaním systémov dokáže neskôr Starship vyniesť na nízku orbitu až 200 ton paliva, čím sa zásadne zníži množstvo letov potrebných pre kompletné doplnenie nádrží.
Prvé pokusy o vykonanie tohto procesu očakáva koncom budúceho roka, a nemyslí si, že to potrvá dlhšie ako dva roky. Rakety s palivom by štartovali každých niekoľko hodín a hlavnú loď chce firma vybaviť izoláciou, keďže palivo (metán a kyslík) je kryogenický chladené a aj v tejto teplote sa skrýva jeho efektivita.
Raketa namiesto lietadla?
Musk aj naďalej počíta s použitím Starship ako interkontinentálneho transportu, pričom v mnohých prípadoch môže ísť o výhodnejšiu metódu, než klasické lietadlo. V porovnaní s dneškom je ale takéto využitie aj naďalej sci-fi, pretože je potrebná extrémna spoľahlivosť pre zaručenie bezpečnosti posádky.
Je podľa neho tiež možné, že raketa nebude úplne bez záchranného systému a ak dosiahne druhý stupeň pomer ťahu k váhe nad 1, je možné v ňom uniknúť od prvého stupňa v prípade, že zlyhá už na štartovacej rampe.
Ostáva počkať na prvý orbitálny let a jeho výsledok. SpaceX už dnes vyrába množstvo nových motorov a čoskoro dosiahne výrobu jedného za deň, do konca roka zvládnu postaviť novú raketu každý mesiac. Vďaka tomu sa SpaceX nemusí od začiatku spoliehať na opakované použitie – je totiž takmer isté, že nebude okamžite fungovať tak, ako si to predstavujú.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Našli bránu medzi dvomi svetmi. Záhadný jav scvrkáva planéty a mení ich na super-Zeme
Americkí vedci simulovali nemožné. Sledovali desaťtisíce elektrónov naraz, vylepšia fotovoltiku
Šťastná náhoda. Vedci objavili materiál budúcnosti, ktorý získava vodu zo vzduchu bez energie
Staré mosty už nebudú padať. Vedci z MIT vyvinuli oceľ, ktorá vydrží 100 rokov bez údržby
Vedci objavili skryté bohatstvo pod povrchom Zeme. Leží tam 6 triliónov ton čistej energie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci vypočítali presný dátum konca života na Zemi: Kyslík zmizne z atmosféry
Počet ochorení sa po pandémii zvýšil päťnásobne: Trpia ním milióny ľudí, často sa mýli s nízkym tlakom (ODBORNÍK)
Nákupy rezortov pokračujú: Vojaci a policajti dostanú termooblečenie za viac ako 2,2 milióna eur
Sociálna poisťovňa prináša praktickú novinku: Výšku budúceho dôchodku si môžeš overiť online
KVÍZ: Už prvá otázka potrápi nejeden mozog. Otestuj svoj všeobecný prehľad o svete
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dopadne takto aj Pán prsteňov? Jedno z najväčších fantasy súčasnosti nečakane končí
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Našli bránu medzi dvomi svetmi. Záhadný jav scvrkáva planéty a mení ich na super-Zeme
- Vedci objavili skryté bohatstvo pod povrchom Zeme. Leží tam 6 triliónov ton čistej energie
- Star Wars dostal najlepšiu vec vo svojej histórii. Veľké veci sa iba chystajú
-
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Vedci objavili skryté bohatstvo pod povrchom Zeme. Leží tam 6 triliónov ton čistej energie
- Dopadne takto aj Pán prsteňov? Jedno z najväčších fantasy súčasnosti nečakane končí
- Neverili vlastným očiam. Archeológovia našli v púšti 5000 rokov stratené mesto
- Star Wars dostal najlepšiu vec vo svojej histórii. Veľké veci sa iba chystajú
-
- Je 5-krát rýchlejšia než zvuk. Nečakaný štát odhalil raketu, ktorá zničí čokoľvek vo vzdialenosti 1 500 km
- Tisíce ton zlata, medi a striebra. Na hranici dvoch štátov našli najväčší poklad za posledných 30 rokov
- Pohoršila svet, ročne „vyrobí“ desaťtisíce detí. Takto funguje mrazivá továreň na ľudí
- Christopher Nolan natočí najväčší film všetkých čias. Urobil vec, ktorej sa doteraz všetci báli
- Nemci urobili prevratný experiment: Ľudské bunky vystavili desaťnásobne silnejšiemu 5G, toto sa s nimi stalo
Generácia Z padá do informačnej bubliny. Mediálna gramotnosť na Slovensku je v troskách
Ruský tankerový gigant sa potápa. Sovcomflot prerobil stovky miliónov
Rusi podnikli masívny útok na Kyjev. Vypálili balistické rakety a nasadili drony
Slovnaft stavia novú spaľovňu. Odborníci bijú na poplach
Požiarna sezóna v Grécku naberá rekordné rozmery. V akcii bude 18 000 hasičov a stovky dronov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci vypočítali presný dátum konca života na Zemi: Kyslík zmizne z atmosféry
Počet ochorení sa po pandémii zvýšil päťnásobne: Trpia ním milióny ľudí, často sa mýli s nízkym tlakom (ODBORNÍK)
Nákupy rezortov pokračujú: Vojaci a policajti dostanú termooblečenie za viac ako 2,2 milióna eur
Sociálna poisťovňa prináša praktickú novinku: Výšku budúceho dôchodku si môžeš overiť online
KVÍZ: Už prvá otázka potrápi nejeden mozog. Otestuj svoj všeobecný prehľad o svete
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené