Slovensko mení registračné poplatky za nové autá. Istá skupina Slovákov zaplatí oveľa viac
V článku boli použité materiály SITA.
Výpočet registračného poplatku za motorové vozidlá sa od apríla budúceho roka zmení. Jeho súčasťou sa stane aj parameter ekologickosti prevádzky automobilu. Vo štvrtok o tom rozhodli poslanci, keď schválili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS) k zákonu o dani z osobitnej stavby.
„Zmena spôsobu výpočtu sleduje zavedenie ekologického aspektu pri registrácii vozidiel a prináša zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré majú nižší vplyv na životné prostredie,“ objasnil poslanec.
Súčasné poplatky fungujú od roku 2016, neskôr bol ich výpočet doplnený o koeficient veku automobilu. Vďaka tomu, že Slovensko uplatňuje práve tento parameter, a teda formu majetkovej dane, paradoxne zvýhodňuje dovoz a registráciu starých, menej ekologických vozidiel.
Väčšina krajín Európskej únie má pritom zavedený registračný poplatok ako formu vlastnosti výrobku, teda kombináciu ekologických parametrov, ako napríklad CO2, hmotnosti vozidla poškodzujúcej cesty pri prevádzke či spotreby paliva.
„Predložený návrh zákona odstraňuje formu majetkovej dane (ruší sa koeficient veku vozidla) a zavádza výpočet registračného poplatku ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla (emisnej normy vozidla),“ uvádza návrh.
Táto zmena umožní, aby výška poplatku motivovala ku kúpe ekologických automobilov. Platiť bude, že čím ekologickejšie vozidlo, tým nižší správny poplatok. Slováci by vďaka tejto zmene mali ušetriť približne 32 miliónov eur.
Výpočet je veľmi jednoduchý
Na základe zverejneného pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu vieme, ako bude nový výpočet registračného poplatku vyzerať. Ekologický koeficient vozidlá má hodnotu od 1 po 0,1. Najvyššiu hodnotu majú vozidlá spadajúce do normy Euro 1, pričom každou ďalšou normou koeficient klesá o jednu desatinú jednotku.
Elektromobily a plug-in hybridy majú koeficient na úrovni 0,2. Veterány sú výnimkou a majú najnižší koeficient iba 0,1 bez ohľadu na ich emisnú kategóriu. Ako veterán sa budú brať vozidlá staršie ako 40 rokov. Minimálna výška poplatku pri registrácii pritom bude 33 €.
Po novom sa teda registračný poplatok bude odvíjať od toho, aký má vozidlo výkon a do akej emisnej kategórie spadá, respektíve aký je jeho emisný koeficient. Súčin týchto dvoch parametrov následne určí výšku poplatku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tradičný materiál prekonáva v dojazde aj cene. Vedci vyvinuli batérie s rekordnou energiou
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Stojí menej ako 20-tisíc eur a mieri aj do Európy. Čínska značka predstavila lacný elektromobil
Dostal agresívny dizajn od majstra. Čína pripravuje silnú konkurenciu pre Porsche (FOTO)
Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- 7 mesiacov čakajú na opravu auta. Nemecký gigant čelí obrovskej kritike, nedokáže vyriešiť vážnu chybu
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Do konca života nabíjaš auto zadarmo. Tesla vytasila zabudnutý stimul, chce rozpredať zásoby
Vláda schválila dôležitý projekt. Vyrieši digitálnu chudobu na Slovensku
Delá, raketomety a drony smrti. Severná Kórea pošle Rusku ďalšie zbrane, má bojový plán
Slováci, pozor. Od januára platí nová vyhláška, výrazne uľahčí prechod k inému operátorovi
Zlé správy z burzy. Ceny energií opäť stúpli, elektrina prekonala magickú hranicu
BMW priznalo vážnu chybu. Viac než 100 áut skončilo na zakázanom trhu, obišli prísne sankcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené