V článku boli použité materiály SITA.

Výpočet registračného poplatku za motorové vozidlá sa od apríla budúceho roka zmení. Jeho súčasťou sa stane aj parameter ekologickosti prevádzky automobilu. Vo štvrtok o tom rozhodli poslanci, keď schválili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS) k zákonu o dani z osobitnej stavby.

„Zmena spôsobu výpočtu sleduje zavedenie ekologického aspektu pri registrácii vozidiel a prináša zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré majú nižší vplyv na životné prostredie,“ objasnil poslanec.

Súčasné poplatky fungujú od roku 2016, neskôr bol ich výpočet doplnený o koeficient veku automobilu. Vďaka tomu, že Slovensko uplatňuje práve tento parameter, a teda formu majetkovej dane, paradoxne zvýhodňuje dovoz a registráciu starých, menej ekologických vozidiel.

Väčšina krajín Európskej únie má pritom zavedený registračný poplatok ako formu vlastnosti výrobku, teda kombináciu ekologických parametrov, ako napríklad CO2, hmotnosti vozidla poškodzujúcej cesty pri prevádzke či spotreby paliva.

„Predložený návrh zákona odstraňuje formu majetkovej dane (ruší sa koeficient veku vozidla) a zavádza výpočet registračného poplatku ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla (emisnej normy vozidla),“ uvádza návrh.

Daimler AG/Freepik

Táto zmena umožní, aby výška poplatku motivovala ku kúpe ekologických automobilov. Platiť bude, že čím ekologickejšie vozidlo, tým nižší správny poplatok. Slováci by vďaka tejto zmene mali ušetriť približne 32 miliónov eur.

Výpočet je veľmi jednoduchý

Na základe zverejneného pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu vieme, ako bude nový výpočet registračného poplatku vyzerať. Ekologický koeficient vozidlá má hodnotu od 1 po 0,1. Najvyššiu hodnotu majú vozidlá spadajúce do normy Euro 1, pričom každou ďalšou normou koeficient klesá o jednu desatinú jednotku.

Elektromobily a plug-in hybridy majú koeficient na úrovni 0,2. Veterány sú výnimkou a majú najnižší koeficient iba 0,1 bez ohľadu na ich emisnú kategóriu. Ako veterán sa budú brať vozidlá staršie ako 40 rokov. Minimálna výška poplatku pri registrácii pritom bude 33 €.

Po novom sa teda registračný poplatok bude odvíjať od toho, aký má vozidlo výkon a do akej emisnej kategórie spadá, respektíve aký je jeho emisný koeficient. Súčin týchto dvoch parametrov následne určí výšku poplatku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP