Slováci zbystrite, štartuje čínska ofenzíva elektromobilov pre EÚ. Tradičné automobilky nemajú šancu
V poslednej dobe sa veľa hovorí o tom, že čínske automobilky v elektromobilite prevalcujú tradičných výrobcov, ktorí na trhu pôsobia už celé desaťročia.
Spoločnosť BYD je jedná z tých, ktorej by sa mohlo podariť aj v Európe. Automobilka totiž zverejnila prvé oficiálne ceny trojice modelov, ktoré prináša na vybrané európske trhy, píše InsideEVs.
Čínske produkty vo všeobecnosti konkurovali výrobkom z iných častí sveta najmä cenou, no pri elektromobiloch sa zatiaľ tento trend výraznejšie neprejavuje. Čínske automobilky na domácom trhu naozaj predávajú elektrické autá za ceny, ktoré sú pre Európanov iba snom a pri ktorých by sa na našom trhu po týchto autách iba zaprášilo.
Akonáhle sa ale nejaká čínska značka rozhodne expandovať na európsky trh, cenami sa „prispôsobí“ tradičným automobilkám a razom tieto elektromobily nie sú pre zákazníka až tak zaujímavé. Je však pravda, že za to môže aj clo, dlhšia záruka a náklady na širšiu servisnú sieť či viac povinnej výbavy.
BYD ohlásil európske cenovky trojice elektromobilov
Najlacnejší model pod 40 000 €
Zmeniť sa to ale chystá automobilka BYD. Absolútnu premiéru v Európe už v BYD oslávil minulý rok. Prvý trh, kde sa usadil, nie je žiadnym prekvapením – je ním Nórsko, mekka elektromobility. Na tamojšom trhu začala svoje pôsobenie s modelom BYD Tang, ktoré je luxusným sedemmiestnym SUV.
Ako sme informovali už dávnejšie, čínsky výrobca spustil tento rok masívnu expanziu do Európy a pri tejto príležitosti prináša na starý kontinent hneď tri elektrické modely.
Spočiatku sa automobilka zameria na tie najzaujímavejšie trhy, ktorými je oblasť Beneluxu, ako aj zvyšné severské krajiny. Okrem sedemmiestneho SUV Tang začne v Európe predávať aj sedan Han či menší elektrický crossover Atto 3.
Práve tretí spomenutý model môže byť absolútnym predajným trhákom, nakoľko európska cenovka pre Atto 3 bola nastavená na 38 000 €. Na našom kontinente pritom bude dostupná iba verzia s väčšou, 60 kWh batériou, ktorá zabezpečí dojazd podľa WLTP cyklu na úrovni 420 km.
Ako dodáva Electrek, elektromotor dosahuje výkon 150 kW a auto sa nabije z 20 % na 80 % za 29 minút. Za zmienku určite stojí prítomnosť revolučných Blade batérií, ktoré od čínskej spoločnosti odoberá napríklad aj Tesla.
Zvyšné dva elektromobily cenou až tak nezaujmú
Ďalšie dva modely, teda sedan Han a SUV Tang, už európskeho zákazníka až tak nezaujmú. Oba tieto elektromobily dostali odporúčanú cenovku 72 000 €. Veľké SUV Tang dokonca ponúka nižší dojazd než takmer o polovicu lacnejšie Atto 3 a teda 400 km podľa WLTP.
Sedan BYD Han dosahuje kombinovaný WLTP dojazd na úrovni 521 km. Oba tieto elektromobily sú vybavené väčšou, približne 85 kWh batériou a tiež ide o štvorkolky s výkonom 380 kW.
Špičkové batérie, ktoré odoberá aj Tesla
Takzvané „Blade“ batérie spoločnosti BYD odkupujú aj ostatní výrobcovia. Vyznačujú sa pomerne unikátnym zložením LFP (lítium-železo-fosfát) a zmenou oproti bežným batériám je aj ich usporiadanie.
Skladajú sa priamo z článkov, čím sa výrazne znižuje objem a hmotnosť jednotky. Pri batériách v elektromobiloch sa totiž bežne používajú články v kombinácii so segmentovanými modulmi. BYD Blade spomínané moduly nepoužíva.
Okrem toho je pridanou hodnotou aj vyššia bezpečnosť v prípade nehody. Batériu bude tiež možné veľmi rýchlo nabíjať. Z 30 na 80 % trvá nabitie len 25 minút a 10-minútové nabíjanie stačí na dojazd 135 km.
Tieto batérie využíva aj Tesla a ponúka ich dokonca aj základný Model Y, ktorý sa nedávno začala predávať aj v Európe.
Verzia s týmito batériami však mierne zaostáva za európskymi Modelmi Y, čo nám priblížil aj odborník na Tesly Jaroslav Kapšo:
Doteraz Tesla ponúkala v Európe len verzie Long Range a Performance, ktoré už mali naši klienti možnosť vyskúšať počas testovacích jázd a prenájmov. Teraz prichádza čínska verzia za výrazne lepšiu cenu, aj keď, samozrejme, s niekoľkými obmedzeniami oproti vyšším konfiguráciám. Z tých podstatných spomeniem maximálny nabíjací výkon 170 kW oproti 250 kW a pohon len zadnej nápravy.
Veľmi pravdepodobne za to vďačí čínskym Blade batériám. Tí, ktorí čakajú na berlínsku, si ale asi ešte budú musieť počkať. Podľa vyjadrenia zdrojov z Tesly budú prvé várky vyrobené v Číne. Väčšinu berlínskej produkcie zatiaľ ešte stále tvoria Modely Y Performance.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Zlodeji zničili bankomat, našli pri ňom plynovú bombu. Zasahuje polícia a hasičské zložky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP