Slováci zbystrite, štartuje čínska ofenzíva elektromobilov pre EÚ. Tradičné automobilky nemajú šancu
V poslednej dobe sa veľa hovorí o tom, že čínske automobilky v elektromobilite prevalcujú tradičných výrobcov, ktorí na trhu pôsobia už celé desaťročia.
Spoločnosť BYD je jedná z tých, ktorej by sa mohlo podariť aj v Európe. Automobilka totiž zverejnila prvé oficiálne ceny trojice modelov, ktoré prináša na vybrané európske trhy, píše InsideEVs.
Čínske produkty vo všeobecnosti konkurovali výrobkom z iných častí sveta najmä cenou, no pri elektromobiloch sa zatiaľ tento trend výraznejšie neprejavuje. Čínske automobilky na domácom trhu naozaj predávajú elektrické autá za ceny, ktoré sú pre Európanov iba snom a pri ktorých by sa na našom trhu po týchto autách iba zaprášilo.
Akonáhle sa ale nejaká čínska značka rozhodne expandovať na európsky trh, cenami sa „prispôsobí“ tradičným automobilkám a razom tieto elektromobily nie sú pre zákazníka až tak zaujímavé. Je však pravda, že za to môže aj clo, dlhšia záruka a náklady na širšiu servisnú sieť či viac povinnej výbavy.
BYD ohlásil európske cenovky trojice elektromobilov
Najlacnejší model pod 40 000 €
Zmeniť sa to ale chystá automobilka BYD. Absolútnu premiéru v Európe už v BYD oslávil minulý rok. Prvý trh, kde sa usadil, nie je žiadnym prekvapením – je ním Nórsko, mekka elektromobility. Na tamojšom trhu začala svoje pôsobenie s modelom BYD Tang, ktoré je luxusným sedemmiestnym SUV.
Ako sme informovali už dávnejšie, čínsky výrobca spustil tento rok masívnu expanziu do Európy a pri tejto príležitosti prináša na starý kontinent hneď tri elektrické modely.
Spočiatku sa automobilka zameria na tie najzaujímavejšie trhy, ktorými je oblasť Beneluxu, ako aj zvyšné severské krajiny. Okrem sedemmiestneho SUV Tang začne v Európe predávať aj sedan Han či menší elektrický crossover Atto 3.
Práve tretí spomenutý model môže byť absolútnym predajným trhákom, nakoľko európska cenovka pre Atto 3 bola nastavená na 38 000 €. Na našom kontinente pritom bude dostupná iba verzia s väčšou, 60 kWh batériou, ktorá zabezpečí dojazd podľa WLTP cyklu na úrovni 420 km.
Ako dodáva Electrek, elektromotor dosahuje výkon 150 kW a auto sa nabije z 20 % na 80 % za 29 minút. Za zmienku určite stojí prítomnosť revolučných Blade batérií, ktoré od čínskej spoločnosti odoberá napríklad aj Tesla.
Zvyšné dva elektromobily cenou až tak nezaujmú
Ďalšie dva modely, teda sedan Han a SUV Tang, už európskeho zákazníka až tak nezaujmú. Oba tieto elektromobily dostali odporúčanú cenovku 72 000 €. Veľké SUV Tang dokonca ponúka nižší dojazd než takmer o polovicu lacnejšie Atto 3 a teda 400 km podľa WLTP.
Sedan BYD Han dosahuje kombinovaný WLTP dojazd na úrovni 521 km. Oba tieto elektromobily sú vybavené väčšou, približne 85 kWh batériou a tiež ide o štvorkolky s výkonom 380 kW.
Špičkové batérie, ktoré odoberá aj Tesla
Takzvané „Blade“ batérie spoločnosti BYD odkupujú aj ostatní výrobcovia. Vyznačujú sa pomerne unikátnym zložením LFP (lítium-železo-fosfát) a zmenou oproti bežným batériám je aj ich usporiadanie.
Skladajú sa priamo z článkov, čím sa výrazne znižuje objem a hmotnosť jednotky. Pri batériách v elektromobiloch sa totiž bežne používajú články v kombinácii so segmentovanými modulmi. BYD Blade spomínané moduly nepoužíva.
Okrem toho je pridanou hodnotou aj vyššia bezpečnosť v prípade nehody. Batériu bude tiež možné veľmi rýchlo nabíjať. Z 30 na 80 % trvá nabitie len 25 minút a 10-minútové nabíjanie stačí na dojazd 135 km.
Tieto batérie využíva aj Tesla a ponúka ich dokonca aj základný Model Y, ktorý sa nedávno začala predávať aj v Európe.
Verzia s týmito batériami však mierne zaostáva za európskymi Modelmi Y, čo nám priblížil aj odborník na Tesly Jaroslav Kapšo:
Doteraz Tesla ponúkala v Európe len verzie Long Range a Performance, ktoré už mali naši klienti možnosť vyskúšať počas testovacích jázd a prenájmov. Teraz prichádza čínska verzia za výrazne lepšiu cenu, aj keď, samozrejme, s niekoľkými obmedzeniami oproti vyšším konfiguráciám. Z tých podstatných spomeniem maximálny nabíjací výkon 170 kW oproti 250 kW a pohon len zadnej nápravy.
Veľmi pravdepodobne za to vďačí čínskym Blade batériám. Tí, ktorí čakajú na berlínsku, si ale asi ešte budú musieť počkať. Podľa vyjadrenia zdrojov z Tesly budú prvé várky vyrobené v Číne. Väčšinu berlínskej produkcie zatiaľ ešte stále tvoria Modely Y Performance.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km. Číňania otestovali extrémnu batériu pre elektromobily
Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
EÚ pod paľbou. Automobilky čelia existenčnej hrozbe, Brusel musí okamžite konať
Nepotrebujú ani kvapku nafty. Európa poslala na more flotilu budúcnosti, prepojí kľúčové územie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dcéra Slováka s majetkom 800 miliónov eur zahájila výstavbu najväčšieho centra svojho druhu v Európe
Pozreli sme sa do najnovšieho pivovaru v Bratislave za 3 milióny eur. Láka na plat 2 725 eur mesačne (EXKLUZÍVNE FOTO)
Trump opäť šokoval: Za pomoc Ukrajine požaduje vzácny revanš. Je to sebecké, vyhlásil nemecký kancelár Scholz
Tisíce Slovákov dostanú príspevok až do 1 000 eur mesačne. Štát mení podmienky finančnej pomoci
Nádej v boji s demenciou: Vedci prišli s nečakaným zistením, riešením majú byť bežné lieky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nepotrebujú ani kvapku nafty. Európa poslala na more flotilu budúcnosti, prepojí kľúčové územie
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
- Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
-
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Nepotrebujú ani kvapku nafty. Európa poslala na more flotilu budúcnosti, prepojí kľúčové územie
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
- Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
-
- Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Nepotrebujú ani kvapku nafty. Európa poslala na more flotilu budúcnosti, prepojí kľúčové územie
- Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
Európska krajina hlási rekord vo výrobe elektriny. Slováci o tomto môžu len snívať
Ľudia o ňu stratili záujem. Legendárna konzola čelí kríze a jej predaje rapídne klesajú
Milovaná služba valcuje konkurenciu. Jej tržby dosiahli viac ako 4 miliardy eur a stále rastie
Slovensko láme rekordy, ale nie tie pozitívne. Odhalili poistné podvody v hodnote 20 miliónov eur
Európska krajina zažíva katastrofický scenár. Obyvatelia a turisti v panike opúšťajú ostrov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dcéra Slováka s majetkom 800 miliónov eur zahájila výstavbu najväčšieho centra svojho druhu v Európe
Pozreli sme sa do najnovšieho pivovaru v Bratislave za 3 milióny eur. Láka na plat 2 725 eur mesačne (EXKLUZÍVNE FOTO)
Trump opäť šokoval: Za pomoc Ukrajine požaduje vzácny revanš. Je to sebecké, vyhlásil nemecký kancelár Scholz
Tisíce Slovákov dostanú príspevok až do 1 000 eur mesačne. Štát mení podmienky finančnej pomoci
Nádej v boji s demenciou: Vedci prišli s nečakaným zistením, riešením majú byť bežné lieky
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené