Slováci zbystrite, štartuje čínska ofenzíva elektromobilov pre EÚ. Tradičné automobilky nemajú šancu
V poslednej dobe sa veľa hovorí o tom, že čínske automobilky v elektromobilite prevalcujú tradičných výrobcov, ktorí na trhu pôsobia už celé desaťročia.
Spoločnosť BYD je jedná z tých, ktorej by sa mohlo podariť aj v Európe. Automobilka totiž zverejnila prvé oficiálne ceny trojice modelov, ktoré prináša na vybrané európske trhy, píše InsideEVs.
Čínske produkty vo všeobecnosti konkurovali výrobkom z iných častí sveta najmä cenou, no pri elektromobiloch sa zatiaľ tento trend výraznejšie neprejavuje. Čínske automobilky na domácom trhu naozaj predávajú elektrické autá za ceny, ktoré sú pre Európanov iba snom a pri ktorých by sa na našom trhu po týchto autách iba zaprášilo.
Akonáhle sa ale nejaká čínska značka rozhodne expandovať na európsky trh, cenami sa „prispôsobí“ tradičným automobilkám a razom tieto elektromobily nie sú pre zákazníka až tak zaujímavé. Je však pravda, že za to môže aj clo, dlhšia záruka a náklady na širšiu servisnú sieť či viac povinnej výbavy.
BYD ohlásil európske cenovky trojice elektromobilov
Najlacnejší model pod 40 000 €
Zmeniť sa to ale chystá automobilka BYD. Absolútnu premiéru v Európe už v BYD oslávil minulý rok. Prvý trh, kde sa usadil, nie je žiadnym prekvapením – je ním Nórsko, mekka elektromobility. Na tamojšom trhu začala svoje pôsobenie s modelom BYD Tang, ktoré je luxusným sedemmiestnym SUV.
Ako sme informovali už dávnejšie, čínsky výrobca spustil tento rok masívnu expanziu do Európy a pri tejto príležitosti prináša na starý kontinent hneď tri elektrické modely.
Spočiatku sa automobilka zameria na tie najzaujímavejšie trhy, ktorými je oblasť Beneluxu, ako aj zvyšné severské krajiny. Okrem sedemmiestneho SUV Tang začne v Európe predávať aj sedan Han či menší elektrický crossover Atto 3.
Práve tretí spomenutý model môže byť absolútnym predajným trhákom, nakoľko európska cenovka pre Atto 3 bola nastavená na 38 000 €. Na našom kontinente pritom bude dostupná iba verzia s väčšou, 60 kWh batériou, ktorá zabezpečí dojazd podľa WLTP cyklu na úrovni 420 km.
Ako dodáva Electrek, elektromotor dosahuje výkon 150 kW a auto sa nabije z 20 % na 80 % za 29 minút. Za zmienku určite stojí prítomnosť revolučných Blade batérií, ktoré od čínskej spoločnosti odoberá napríklad aj Tesla.
Zvyšné dva elektromobily cenou až tak nezaujmú
Ďalšie dva modely, teda sedan Han a SUV Tang, už európskeho zákazníka až tak nezaujmú. Oba tieto elektromobily dostali odporúčanú cenovku 72 000 €. Veľké SUV Tang dokonca ponúka nižší dojazd než takmer o polovicu lacnejšie Atto 3 a teda 400 km podľa WLTP.
Sedan BYD Han dosahuje kombinovaný WLTP dojazd na úrovni 521 km. Oba tieto elektromobily sú vybavené väčšou, približne 85 kWh batériou a tiež ide o štvorkolky s výkonom 380 kW.
Špičkové batérie, ktoré odoberá aj Tesla
Takzvané „Blade“ batérie spoločnosti BYD odkupujú aj ostatní výrobcovia. Vyznačujú sa pomerne unikátnym zložením LFP (lítium-železo-fosfát) a zmenou oproti bežným batériám je aj ich usporiadanie.
Skladajú sa priamo z článkov, čím sa výrazne znižuje objem a hmotnosť jednotky. Pri batériách v elektromobiloch sa totiž bežne používajú články v kombinácii so segmentovanými modulmi. BYD Blade spomínané moduly nepoužíva.
Okrem toho je pridanou hodnotou aj vyššia bezpečnosť v prípade nehody. Batériu bude tiež možné veľmi rýchlo nabíjať. Z 30 na 80 % trvá nabitie len 25 minút a 10-minútové nabíjanie stačí na dojazd 135 km.
Tieto batérie využíva aj Tesla a ponúka ich dokonca aj základný Model Y, ktorý sa nedávno začala predávať aj v Európe.
Verzia s týmito batériami však mierne zaostáva za európskymi Modelmi Y, čo nám priblížil aj odborník na Tesly Jaroslav Kapšo:
Doteraz Tesla ponúkala v Európe len verzie Long Range a Performance, ktoré už mali naši klienti možnosť vyskúšať počas testovacích jázd a prenájmov. Teraz prichádza čínska verzia za výrazne lepšiu cenu, aj keď, samozrejme, s niekoľkými obmedzeniami oproti vyšším konfiguráciám. Z tých podstatných spomeniem maximálny nabíjací výkon 170 kW oproti 250 kW a pohon len zadnej nápravy.
Veľmi pravdepodobne za to vďačí čínskym Blade batériám. Tí, ktorí čakajú na berlínsku, si ale asi ešte budú musieť počkať. Podľa vyjadrenia zdrojov z Tesly budú prvé várky vyrobené v Číne. Väčšinu berlínskej produkcie zatiaľ ešte stále tvoria Modely Y Performance.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
VIDEO: Elektromobily hrajú prím. 1 000-koňová beštia od Porsche prekonala ďalší rekord
Ponúka lepší výkon ako jeho naftová verzia. Hyundai predstaví netradičný stroj s inovatívnym nabíjaním
Nové Mini zo mňa vytriaslo dušu. Zábavný elektromobil dvíha adrenalín, mimo mesto ho však nezoberieš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Matovič v Chorvátsku pátra po údajnej Ficovej vile: „Jasné, že nemá pozemok a vilu na svoje meno,“ vyhlásil
Realita ajurvédskych pobytov: Reset za tisíce eur, strata váhy či koniec migrén. Odborníčka reaguje na skúsenosti Sloveniek
Tisícky miest v neistote: Zamestnanci známej automobilky odmietajú „zoznam hrôz“
MATURITA 2025: Poznáme témy slohových prác dnešných skúšok
KVÍZ: 8 z 10 Slovákov by dnes nezmaturovalo z angličtiny. Dokáž, že si výnimka a získaš 100 %
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- Nočná mora Slovákov: „Jazdenky“ v online bazároch sú plné skrytých problémov. Dáta odhalili tvrdú realitu
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- Už to nie sú len nálepky. Majitelia Tesiel odstraňujú logá a nahradzujú ich značkami konkurencie
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
-
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Známa automobilka krváca peniaze. Môže za to Čína, hovoria experti
Technologické akcie stále klesajú. Známe spoločnosti sú v červených číslach
Masívny kyberútok na sieť X. Musk naznačuje veľkú koordinovanú operáciu
Bezpilotné lietadlá útočia na Moskvu. Ukrajina stupňuje tlak pred stretnutím s USA
Austráliu zasiahla desivá búrka. Desaťtisíce domácností sú stále bez elektriny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Matovič v Chorvátsku pátra po údajnej Ficovej vile: „Jasné, že nemá pozemok a vilu na svoje meno,“ vyhlásil
Realita ajurvédskych pobytov: Reset za tisíce eur, strata váhy či koniec migrén. Odborníčka reaguje na skúsenosti Sloveniek
Tisícky miest v neistote: Zamestnanci známej automobilky odmietajú „zoznam hrôz“
MATURITA 2025: Poznáme témy slohových prác dnešných skúšok
KVÍZ: 8 z 10 Slovákov by dnes nezmaturovalo z angličtiny. Dokáž, že si výnimka a získaš 100 %
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené