Slováci odmietajú elektromobily, ich záujem je hlboko za inými krajinami EÚ
Záujem Slovákov o elektromobily síce rastie, avšak pomalšie ako vo väčšine iných krajín Európskej únie. Ako vyplýva z dát Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), v druhom štvrťroku tohto roku stúpli na Slovensku medzikvartálne registrácie tohto typu áut o asi 70 %, informuje TASR.
Európsky priemer je viac než trojnásobný
Priemer rastu za celú úniu však bol viac ako 230 %. Slabšie výsledky ako Slovensko vykázali iba Rumunsko, Maďarsko a Slovinsko. Celkovo dosiahol podľa údajov asociácie v druhom štvrťroku aktuálneho roku trhový podiel batériových elektrických vozidiel 7,5 %.
Počas tohto trojmesačného obdobia sa výrazne zvýšil aj dopyt po hybridných automobiloch a súčasne sa znížil trhový podiel áut s tradičnými druhmi palív. K nárastu prispeli najmä štyri najväčšie trhy v regióne, Nemecko, Španielsko, Francúzsko a Taliansko. Percentuálne najvyšší nárast zaznamenali Grécko, nasledované Írskom a Chorvátskom.
Podľa agentúry SITA záujem Slovákov o elektrické autá výrazne nerastie. V prvom polroku tohto roku sa pre kúpu takéhoto osobného vozidla rozhodlo 432 z nich. Za celý minulý rok sa pritom na Slovensku predalo 918 elektromobilov. Ako ďalej vyplýva z údajov Zväzu automobilového priemyslu SR, podiel tohto typu áut na celkovom predaji je stále pomerne zanedbateľný.
Za prvých šesť mesiacov sa pohyboval na úrovni od 0,6 po 1,44 %. Za celý vlaňajší rok dosiahol 1,2 %. Na slovenskom trhu pritom dlhodobo dominujú benzínové vozidlá. Od januára do júna aktuálneho roka tvorili asi polovicu všetkých registrácií. Približne štvrtinový podiel si držia automobily poháňané naftou.
Vodíkové autá ako naša záchrana?
Vodík majú na Slovensku mnohí v obľube oveľa viac, než klasické akumulátorové elektromobily. Dôkazom toho je aj prvý vodíkový autobus vyrobený firmou na Spiši. Zaujímavosťou tohto vodíkového autobusu je aj samotná vodíková technológia. Autobus totiž disponuje nízkotlakovou metalhydridovou nádržou, ktorá je bezpečnejšia a znižuje riziko explózie.
V prípade vodíkového pohonu je to s infraštruktúrou ešte horšie, ako v prípade elektromobilov. Aj keď existuje vždy možnosť nabíjať si auto doma, mnohým chýba kompletná sieť rýchlonabíjačiek – a to aj napriek tomu, že infraštruktúra je už dnes, na väčšine územia Slovenska, preukázateľne postačujúca.

Slovensko si narobilo problémy aj v rámci nákupov áut so spaľovacími motormi. Slovensko dosahuje najvyššie emisie z nových osobných vozidiel v EÚ. Na Slovensku bol v roku 2020 priemer CO2 na jedno osobné vozidlo na úrovni 106,7 g/km, kdežto rok pred tým sme boli na úrovni 121,6 g/km. Spomedzi sledovaných krajín sme na tom najhoršie a produkcia emisií nových predaných áut v roku 2020 je v priemere 119,2 g/km, čo je absolútne najhoršie zo všetkých.
Elektromobilita na Slovensku tak zažije v najbližších rokoch poriadny rozmach. Z celkového rozpočtu plánu obnovy poputuje na rozvoj infraštruktúry pre elektrickú mobilitu iba 1 %, no za sumu 51 miliónov eur sa toho dá v tomto odvetví vybudovať naozaj veľa. Presnejšie má ísť o 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc pri diaľniciach, 500 rýchlonabíjacích staníc pre mestá a podnikateľov a vyše 2600 AC staníc, takisto pre mestá a podnikateľov.
Plán obnovy žiaľ nezhŕňa nové dotácie na nákup elektromobilov, no netreba zúfať. Dotácie prídu, no financované budú z iného zdroja. Ministerstvo hospodárstva (MH) SR plánuje ďalšie kolo dotácií na nákup elektromobilov, výška príspevku však bude nižšia ako v závere roka 2019. Na pridelenie dotácie by však mal mať každý záujemca nárok. „Elektromobily budeme ďalej podporovať, pokiaľ na to budeme mať peniaze,“ povedal Sulík.
Výška dotácie na jeden elektromobil zatiaľ nie je určená, v každom prípade by však mala byť nižšia ako v prvom kole, kde záujemca mohol dostať 8000 € na elektromobil a 5000 € na plug-in hybrid.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút

Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

KVÍZ: Len 10% Slovákov zvládne náročný test z biológie. Ak zlyháš na 1. otázke, vráť sa späť do školskej lavice

Po 30-tke telo chátra, každú dekádu stratíš 8% svalov: Odborníci odporúčajú jedinú zbraň, ktorá všetko zvráti

Zomrela Oľga Feldeková, potvrdil jej syn. Ľubomír Feldek podľa rodiny správu ešte nespracoval a myslel si, že žije

Austrálčan si vzal na mušku Bratislavu: Prirovnal ju k nevychovanému decku, máme najškaredší unikát sveta, tvrdí

„Bola to veľká propaganda. Zneužili ma na niečo, čo som nespravila.“ Lacová sa vyjadrila k slayáde za 17 miliónov eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
Elon Musk: Európska únia by mala byť zrušená. Táto otravná vec pomaly dusí Európu k smrti
Vláda európskej krajiny definitívne pochovala ropu. Schválila zmenu, ktorá otočí celú ich ekonomiku
Slovensko dostane nové vlaky. Batérie nahradia dieselové súpravy, prinesú eko dopravu do regiónov
AI vládne vianočným nákupom. Inteligentné nástroje dokážu odporučiť a zaplatiť darčeky
Veľký deň pre našu ekonomiku: Slovensko sa stane jedným z kľúčových dodávateľov munície pre Európu
Ušetria až 90 % energie. Veľmoc sa pripravuje na technologický prevrat, odporcov však pribúda
Veľký operátor na Slovensku predbehlo zvyšok Európy. Zavádza budúcnosť internetu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

KVÍZ: Len 10% Slovákov zvládne náročný test z biológie. Ak zlyháš na 1. otázke, vráť sa späť do školskej lavice

Po 30-tke telo chátra, každú dekádu stratíš 8% svalov: Odborníci odporúčajú jedinú zbraň, ktorá všetko zvráti

Zomrela Oľga Feldeková, potvrdil jej syn. Ľubomír Feldek podľa rodiny správu ešte nespracoval a myslel si, že žije

Austrálčan si vzal na mušku Bratislavu: Prirovnal ju k nevychovanému decku, máme najškaredší unikát sveta, tvrdí

