Používanie elektromobilov sa už aj na Slovensku stáva dostupnejším a pohodlnejším. Slovenskí motoristi majú podľa najnovších dát k dispozícii cez tisíc verejne dostupných nabíjacích bodov, informuje SEVA v tlačovej správe.

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) sme však stále iba v úvodnej fáze budovania siete a vzhľadom na očakávaný rast elektrifikácie cestnej dopravy potrebujeme aj na Slovensku v rýchlosti výstavby pridať. Dôležitým impulzom bude podpora nabíjacej infraštruktúry z Plánu obnovy.

Začiatkom roka 2022 sme na Slovensku prekonali prvú tisícovku verejných nabíjacích bodov. SEVA eviduje 1 020 nabíjacích bodov celkovo v 430 lokalitách. Takmer tri štvrtiny (739 kusov) z nich je bežných 22 kW bodov na striedavý prúd (AC) a takmer jednu štvrtinu (222 kusov) tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Zvyšok (59 kusov) sú ultrarýchle DC nabíjačky.

Michal Varga/FonTech

Hoci počet všetkých nabíjacích staníc medziročne stúpol o 37 %, Slovensko musí výrazne pridať vo výstavbe všetkých typov nabíjania. Potvrdzuje to aj Jaroslav Hercog, člen výkonného výboru SEVA a riaditeľ ŠKODA AUTO Slovensko, ktorej model ENYAQ iV bol v minulom roku najpredávanejším elektromobilom na Slovensku.

„Pripravenosť na nástup elektromobility a verejná podpora u nás výrazne zaostáva za väčšinou rozvinutých krajín v EÚ. Aj keď sa budovanie infraštruktúry nabíjania postupne rozbieha a Plán obnovy počíta s jej ďalším rozširovaním, stále nízka miera pokrytia Slovenska je jednou z najväčších prekážok pri rozhodovaní našich zákazníkov o plynulom prechode na tento alternatívny pohon.“, uvádza Hercog.

Nabky.sk (úprava redakcie)

Ďalším impulzom pre štátne aj súkromné investície do nabíjacej infraštruktúry bude implementácia Plánu obnovy. V ňom je takmer 46 miliónov eur alokovaných pre výstavbu ultrarýchlych nabíjačiek na diaľniciach, ale aj pre podporu verejných nabíjacej infraštruktúry rôznych typov pre mestá a firmy.

Uľahčením pre prevádzku nabíjacích staníc bude aj nová jednoduchšia regulácia taríf pre nabíjanie, ktorej zavedenie SEVA pred vyše rokom navrhla Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.

Novou vyhláškou URSO od 1. januára 2022 umožnilo efektívnejšiu štruktúru taríf pre nabíjanie elektromobilov. Vyhláška zavádza možnosť väčšej variabilnej zložky distribučnej tarify pri nabíjaní elektromobilov tak, aby prevádzkovateľ nabíjacej stanice zaplatil vo väčšej miere podľa skutočne preneseného množstva elektriny.

„Táto pomerne detailná technická regulácia výrazne zjednoduší prevádzku nabíjačiek. Prevádzkovatelia distribučných sústav už aj na základe našich návrhov prinášajú nové typy sadzieb pre nabíjacie stanice aj domácnosti.“, objasňuje Križanský.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú