Šéf veľkého koncernu opäť varuje: Automobilky skrachujú, naše náklady na elektromobily sú brutálne
Marketingové oddelenia jednotlivých automobiliek, a zákonite teda aj samotný manažment a ich veľkí šéfovia, zvyčajne elektromobilitu ospevujú. Trend je totiž jasný a celý priemysel v najbližšej dekáde či dvoch čaká nezvratný prechod smerom k batériám.
Absolútne opačným smerom v týchto vodách ale pláva generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Carlos Tavares, ktorý má pod palcom značky ako Peugeot, Citroën, Opel, ale aj Alfa Romeo a Fiat, na ktorými sa už dnes nepekne zmráka a len málokto by si stavil, že na trhu 100 % budú aj v najbližších desaťročiach.
Tavares na seba sa poriadne ostrými vyjadreniami upozornil už pred pár mesiacmi, keď naznačoval, že elektromobita je drahá a bod, kedy sa ceny áut na batérie vyrovnajú spaľovákom, ešte poriadne vzdialený. Analytici predpokladajú, že batériové elektromobily a vozidlá so spaľovacím motorom by mohli dosiahnuť nákladovú paritu v druhej polovici tohto desaťročia.
Portugalčan je presvedčený, že elektromobily so stále vysokou cenovkou si „stredná trieda“ zákazníkov, ktorá dnes kupuje autá okolo hranice 20 000 eur, za ktoré môžeš mať veľmi slušne vybavený hatchback typu VW Golf, Peugeot 308, Opel Astra či napríklad Škodu Octaviu, jednoducho nebudú môcť dovoliť.
Čo je riešenie? Siahnuť po tých lacnejších, ako je napríklad Dacia Spring, ktorá však mimo mesta veľa vody nenamúti a napríklad cesta na dovolenku do Chorvátska s ňou bude vysloveným utrpením?
Finančné problémy pre zákazníkov, finančné (a technické) problémy pre automobilky
Podľa TASR sa teraz veľký boss podobne vyjadroval aj o dopadoch núteného prechodu k elektromobilite na automobilky. Tlak podľa neho ohrozuje pracovné miesta aj kvalitu vyrábaných vozidiel. „Vlády a investori chcú, aby automobilky urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale náklady na tento prechod sú vyššie, ako môže automobilový priemysel uniesť,“ povedal Tavares v rozhovore na konferencii Reuters Next.
Odhaduje, že elektrifikácia zvyšuje náklady výrobcov o ďalších 50 % v porovnaní s výrobou konvenčných vozidiel.
„Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 % dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil.
Výrobcovia automobilov by podľa neho mohli účtovať vyššie ceny a predávať menej áut, alebo akceptovať nižšie ziskové marže. Obe tieto cesty však povedú k škrtom, povedal. Odborárski lídri v Európe a Severnej Amerike už podľa TASR varovali pred stratou desaťtisícov pracovných miest.
Výrobcovia automobilov potrebujú čas na testovanie a zabezpečenie toho, aby nová technológia fungovala, pripomenul Tavares. Tlačiť na zrýchlenie tohto procesu „bude kontraproduktívne“. Povedie to podľa neho k problémom s kvalitou a najrôznejším problémom. Príkladom môže byť Tesla, ktorá má problémov podobného typu naozaj priveľa, a v prípade „klasických automobiliek“ by ich akceptoval len máloktorý tradičný zákazník.
Všetci asi neprežijú
„Až budúcnosť ukáže, kto to zvládne a kto zlyhá,“ poznamenal Tavares, podľa ktorého je to na hranici možností.
Stellantis, rovnako ako ostatní výrobcovia áut so spaľovacími motormi, čelí konkurencii výrobcov čisto elektrických vozidiel, ako sú Tesla, Rivian a ďalší. Ide pritom o oveľa menšie firmy z hľadiska predaja vozidiel a zamestnanosti. Napriek tomu je trhová hodnota Tesly a Rivianu vyššia ako trhová hodnota Stellantisu.
Tento tlak investorov podľa TASR znásobujú vládne politiky zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov. Európska únia, Kalifornia a ďalšie jurisdikcie si stanovili za cieľ ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035. Spojené kráľovstvo stanovilo rok 2030 ako konečný termín pre prechod na čisto elektrický pohon.
Podľa Tavaresa by sa vlády mali v rámci klimatickej politiky sústrediť skôr na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.
Stellantis v snahe urýchliť vývoj elektrických vozidiel vyčlenil 30 miliárd eur do roku 2025 na vývoj nových architektúr elektrických vozidiel, výstavbu závodov na výrobu batérií a investície do surovín a nových technológií. Podobnú sumu investuje aj Volkswagen, hoci čisto len do závodov na produkciu akumulátorov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert predpovedá ďalšie zvyšovanie cien pre motoristov. Môže za to poplatok v servisoch
2,5-tonové SUV dostalo dušu športiaku: Ikonický Ford sa blysne dojazdom, nabiješ ho za 26 minút (RECENZIA)
Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Slovensko zasiahlo rekordné sucho. Kritické obdobie pre krajinu príde čoskoro, vysvetľuje klimatológ
Ceny ropy prudko padli nadol. Môže za to aj alarmujúce zistenie o koronavíruse z Číny
Môže za to najmä jeden faktor. Apple zvýšil cenu nového iPhonu, ten ďalší bude ešte drahší
Musk obvinil Bidena v citlivej veci. Európsky astronaut ho usvedčil z jasného klamstva
Oživili zabudnutý projekt. YouTube dostane novú aplikáciu, používateľov až tak veľmi nepoteší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené