Šéf veľkého koncernu opäť varuje: Automobilky skrachujú, naše náklady na elektromobily sú brutálne
Marketingové oddelenia jednotlivých automobiliek, a zákonite teda aj samotný manažment a ich veľkí šéfovia, zvyčajne elektromobilitu ospevujú. Trend je totiž jasný a celý priemysel v najbližšej dekáde či dvoch čaká nezvratný prechod smerom k batériám.
Absolútne opačným smerom v týchto vodách ale pláva generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Carlos Tavares, ktorý má pod palcom značky ako Peugeot, Citroën, Opel, ale aj Alfa Romeo a Fiat, na ktorými sa už dnes nepekne zmráka a len málokto by si stavil, že na trhu 100 % budú aj v najbližších desaťročiach.
Tavares na seba sa poriadne ostrými vyjadreniami upozornil už pred pár mesiacmi, keď naznačoval, že elektromobita je drahá a bod, kedy sa ceny áut na batérie vyrovnajú spaľovákom, ešte poriadne vzdialený. Analytici predpokladajú, že batériové elektromobily a vozidlá so spaľovacím motorom by mohli dosiahnuť nákladovú paritu v druhej polovici tohto desaťročia.
Portugalčan je presvedčený, že elektromobily so stále vysokou cenovkou si „stredná trieda“ zákazníkov, ktorá dnes kupuje autá okolo hranice 20 000 eur, za ktoré môžeš mať veľmi slušne vybavený hatchback typu VW Golf, Peugeot 308, Opel Astra či napríklad Škodu Octaviu, jednoducho nebudú môcť dovoliť.
Čo je riešenie? Siahnuť po tých lacnejších, ako je napríklad Dacia Spring, ktorá však mimo mesta veľa vody nenamúti a napríklad cesta na dovolenku do Chorvátska s ňou bude vysloveným utrpením?
Finančné problémy pre zákazníkov, finančné (a technické) problémy pre automobilky
Podľa TASR sa teraz veľký boss podobne vyjadroval aj o dopadoch núteného prechodu k elektromobilite na automobilky. Tlak podľa neho ohrozuje pracovné miesta aj kvalitu vyrábaných vozidiel. „Vlády a investori chcú, aby automobilky urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale náklady na tento prechod sú vyššie, ako môže automobilový priemysel uniesť,“ povedal Tavares v rozhovore na konferencii Reuters Next.
Odhaduje, že elektrifikácia zvyšuje náklady výrobcov o ďalších 50 % v porovnaní s výrobou konvenčných vozidiel.
„Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 % dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil.
Výrobcovia automobilov by podľa neho mohli účtovať vyššie ceny a predávať menej áut, alebo akceptovať nižšie ziskové marže. Obe tieto cesty však povedú k škrtom, povedal. Odborárski lídri v Európe a Severnej Amerike už podľa TASR varovali pred stratou desaťtisícov pracovných miest.
Výrobcovia automobilov potrebujú čas na testovanie a zabezpečenie toho, aby nová technológia fungovala, pripomenul Tavares. Tlačiť na zrýchlenie tohto procesu „bude kontraproduktívne“. Povedie to podľa neho k problémom s kvalitou a najrôznejším problémom. Príkladom môže byť Tesla, ktorá má problémov podobného typu naozaj priveľa, a v prípade „klasických automobiliek“ by ich akceptoval len máloktorý tradičný zákazník.
Všetci asi neprežijú
„Až budúcnosť ukáže, kto to zvládne a kto zlyhá,“ poznamenal Tavares, podľa ktorého je to na hranici možností.
Stellantis, rovnako ako ostatní výrobcovia áut so spaľovacími motormi, čelí konkurencii výrobcov čisto elektrických vozidiel, ako sú Tesla, Rivian a ďalší. Ide pritom o oveľa menšie firmy z hľadiska predaja vozidiel a zamestnanosti. Napriek tomu je trhová hodnota Tesly a Rivianu vyššia ako trhová hodnota Stellantisu.
Tento tlak investorov podľa TASR znásobujú vládne politiky zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov. Európska únia, Kalifornia a ďalšie jurisdikcie si stanovili za cieľ ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035. Spojené kráľovstvo stanovilo rok 2030 ako konečný termín pre prechod na čisto elektrický pohon.
Podľa Tavaresa by sa vlády mali v rámci klimatickej politiky sústrediť skôr na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.
Stellantis v snahe urýchliť vývoj elektrických vozidiel vyčlenil 30 miliárd eur do roku 2025 na vývoj nových architektúr elektrických vozidiel, výstavbu závodov na výrobu batérií a investície do surovín a nových technológií. Podobnú sumu investuje aj Volkswagen, hoci čisto len do závodov na produkciu akumulátorov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Skupina Slovákov má nárok na týždeň voľna navyše. Mnohí o tom netušia, tieto podmienky musíš splniť
Zabudni na diétu a hladovanie. Jednoduchý trik od expertov pomáha predchádzať priberaniu a výkyvom energie
KVÍZ: 90 % Slovákov netuší, koľkokrát bol Fico premiérom. Dokáž, že si správny národniar a poznáš historické míľniky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP