Elektromobil si bežní ľudia nikdy nekúpia, nebudú mať naň peniaze. EÚ spustila proces, ktorý môže priniesť globálnu krízu, tvrdí šéf veľkej automobilky
Súčasné ceny elektrických áut sú stále vysoké. Už niekoľkokrát nám automobilky chceli priniesť „ľudový“ elektromobil, no ak sa jednalo o auto strednej triedy, jeho cena sa vždy dostala vysoko nad 30 000 €. Carlos Tavares, šéf skupiny Stellantis, si myslí, že aj napriek znižovaniu cien elektromobilov si ho v budúcnosti jednoducho stredná vrstva nebude môcť dovoliť, na tému upozornil portál Autoforum.cz.
„Ľudový elektromobil,“ mala ním už byť Tesla Model 3, mal ním byť aj Volkswagen ID.3, ľudovou mnohí dokonca nazývali aj novinku Škodu Enyaq iV, no vo všetkých prípadoch akonáhle automobilky zverejnili oficiálne ceny, ľudovosť sa akosi vytratila.
Samozrejme, pre každého je ľudové auto, respektíve ľudová cena niečo iné, no ak sa na tieto elektromobily pozrieme bez ohľadu na to, že ich poháňa elektromotor a nie spaľovák, po komfortnej stránke a stránke výbavy by rovnaké auto so spaľovacím motorom stálo pokojne aj polovicu z hodnoty elektromobilu.
Podľa rôznych štúdií sú ceny batérií nastavené tak vysoko, že batéria tvorí zhruba 30 % z ceny elektromobilu. Prognózy do budúcna ale hovoria, že batérie by mali byť čoraz lacnejšie. Firma Solid Power aktuálne pracuje na novej batériovej platforme, ktorá okrem iného znížiť cenu za batériu až o 44 % oproti súčasným cenám.
Ozaj lacné vraj nikdy nebudú
Ak sa aj podarí znížiť cenu batérií, ktorá sa teda pozitívne prejaví aj na cene elektromobilu, stále to z hľadiska výpočtov nebude tak atraktívna cena, ako v prípade spaľovacieho auta z rovnakej triedy a s rovnakou výbavou.
Nádherne si to môžeme ukázať na príklade s autami od VW. Ak si porovnáme ceny „ľudového“ elektromobilu VW ID.3 v základe s cenou ľudového Golfu, skutočne môžeme vidieť, že Golf v základe stojí takmer o polovicu menej, než ID.3
Za Golf zákazník zaplatí 17 000 € a za ID.3 až 32 000 €. Ak predstavuje batéria 30 % z ceny elektromobilu (čo by bolo cca 10 000 €) a v roku 2026 by mohli ceny batérií klesnúť takmer o polovicu (rátajme teda o 5 000 €), cena VW ID.3 by bola stále vysoká (na úrovni 27 000 €.) To je o 10 000 € viac, než by zákazník zaplatil za spaľovák rovnakej triedy v základnej výbave.
Samozrejme nejde o úplne presné porovnanie, základná výbava Golfu a ID.3 sa značne líši, no ide tu skôr o poukázanie na to, že ak chce zákazník strednej triedy nové auto so spaľovákom, v súčasnosti ho kúpi za sumu do 20 000 €, kdežto pri elektromobile by to aj s lacnejšími batériami bolo do 30 000 €.
Kde technológia nemôže, EÚ jej pomôže
Ak teda niekto hľadí na peniaze, pri súčasnej cene elektromobilu a spaľováku by po batériovom vozidle zrejme nikdy nesiahol. Do vyrovnania cien spaľovákov a elektromobilov má ale výrazným spôsobom zasiahnuť Európska únia a nová norma Euro 7, ktorá bude pre mnohé motory likvidačná.
Niektoré z nich však jej nástup prežijú, no ich úpravy a následná výroba si bude vyžadovať toľko peňazí, že sa to vo finále negatívne prejaví na predajnej cene spaľovákov, ktoré sa tak podľa prognóz majú priblížiť či dokonca vyrovnať cenám elektromobilov.
V praxi sa to pretaví do situácie, že si obyvateľ strednej vrstvy síce stále nebude môcť dovoliť kúpiť si elektromobil, no po nástupe Euro 7 si už nebude môcť dovoliť kúpiť ani nový spaľovák.
Na konferencii Financial Times to veľmi pekne zhrnul šéf skupiny Stellantis, Carlos Tavares. Ten si totiž myslí, že ceny elektromobilov sa nikdy nedostanú na ceny súčasných spaľovákov.
Vďaka tomu sa obmedzí mobilita strednej vrstvy, ktorá si teda nové auto nebude môcť dovoliť. Znížia sa predaje, tým pádom sa bude musieť znížiť aj produkcia a bude hroziť prepúšťanie, čo zrejme nechce žiadna krajina, v ktorej tvorí automobilový priemysel podstatnú časť HDP.
Na obranu seba a v podstate všetkých automobiliek ďalej povedal, že práve Európska únia je tým spúšťačom, ktorý nastolil takto agresívny nástup elektromobility svojimi emisnými normami, preto by mala prevziať aj prípadnú zodpovednosť za problémy, ktoré môžu nastať.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
VIDEO Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
Legendárna Tatra dostáva ekologický pohon. Prichádza prvá vodíková verzia
Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
Slovenská polícia presedlá na bavoráky. Do služby pripadlo cez 30 BMW s batériami
Slovensko si duplo, bojuje proti Euro 7. Odhalený dokument ukazuje, ako by nás norma zruinovala
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
- Legendárna Tatra dostáva ekologický pohon. Prichádza prvá vodíková verzia
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
-
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
- Volkswagen nedokáže Číňanom konkurovať. Na každom elektromobile prerába obrovskú sumu
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
Do roku 2045 musia byť všetky budovy v Nemecku klimaticky neutrálne
Takmer dve tretiny áut v tejto európskej krajine spĺňajú najprísnejšie emisné normy EÚ
Mesto Kremnica chce na kúrenie v niektorých budovách využívať solárnu energiu
Šetrenie ťa poriadne naštve. Slováci prídu o ďalší obsah zo známej streamovacej služby
Väčšie fotovoltické elektrárne by mali byť aj pre domácnosti, upozornil odborník
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené