Šanca na vodík stále žije. Máme úplne nový spôsob jeho výroby aj z kanalizácie
Osud vodíka ešte nie je úplne spečatený. Jeho najväčšou výzvou je ekologickosť výroby, ku ktorej je priemysel opäť o veľký krok bližšie.
Ako totiž informuje portál New Atlas, expertom sa podarilo vyvinúť novú metódu na extrakciu vodíka z odpadových plynov, ktoré sú vedľajším produktom ropných rafinérií.
Využijú nepríjemne zapáchajúci plyn
Pre jedinečnú extrakciu vodíka vedci použili nepríjemne zapáchajúci plyn sulfán, známy tiež ako sírovodík, ktorý je vedľajším produktom ropných rafinérií, pričom je produkovaný vo veľkých množstvách a jeho spracovanie inými spôsobmi je pomerne drahé. Nová metóda je však celkom jednoduchá a navyše aj veľmi sľubná, keďže tím zodpovedný za jej vývoj tvrdí, že dokáže byť zisková.
Dnešné metódy vyžadujú zmiešanie sulfánu so vzduchom pri teplote nad 800 °C a následne sériu kondenzátorov, ohrievačov a katalyzátorov, pričom výsledkom je síra a voda.
Síru je síce možné predať, avšak proces je komplikovaný a energeticky nesmierne náročný, čo z environmentálneho hľadiska nie je nikdy dobrou správou, vysvetľujú v novej štúdii.
Oveľa užitočnejšia metóda tímu z Rice University však väčšinu energetických nárokov tej pôvodnej eliminuje a vodík so sírou sa jej darí získavať aj tak. Emisie sulfánu navyše môžu vyústiť do vysokých pokút a keďže je jeho eliminácia klasickými metódami nákladná, nový prístup môže byť pre množstvo firiem nesmierne užitočným.
Nevídaná metóda
Nový proces sprevádza prach oxidu kremičitého, ktorý slúži ako katalyzátor a je zmiešaný s nanočasticami zlata s rozmermi len milióntin milimetra. Práve tieto častice zohrávajú dôležitú úlohu, keďže reagujú na špecifickú vlnovú dĺžku svetla a vystreľujú elektróny s krátkou životnosťou, ktoré narážajú do atómov sulfánu a rozdeľujú ich na vodík a síru.
Potrebujeme zelený vodík
Vodík má v porovnaní s klasickými akumulátorovými elektromobilmi niekoľko výhod, problémom je ale jeho výroba. Drvivá väčšina tejto látky totiž pochádza z fosílnych palív a jej použitie v automobiloch dokáže byť podobne škodlivé, ako klasické spaľovacie motory.
Čo je skutočne zaujímavé, je ale fakt, že tento proces nepotrebuje žiadnu elektrickú energiu a miesto toho si vystačí so slnečným žiarením. Rovnako tak ale funguje aj pri umelom svetle a s nízkymi energetickými nákladmi je tak možné čistiť nielen odpadové plyny rafinérií, ale tiež zbavovať kanalizačné systémy nepríjemného zápachu a naraz tak získavať materiály, ktoré sú v priemysle potrebné.
Vodík je totiž možné použiť ako palivo pre vodíkové elektromobily, ktoré ho prostredníctvom palivových článkov premieňajú na elektrickú energiu a vodnú paru. Faktom však je, že takto získaný vodík nie je práve „zeleným“ a vo svojej podstate stále pochádza najmä z fosílnych palív, čo je najväčším problémom vodíka v elektromobilite. Keďže je ale eliminácia sulfánu potrebná a tento proces veľmi jednoduchý, je škoda takto získaný materiál nevyužiť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Medveď vystrašil rybára v obľúbenej rekreačnej oblasti: Obce bijú na poplach, poľovníci sú v teréne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP