Prvýkrát to nevyšlo, skúsime znova. Slovensko stále chce vodíkové autobusy a nové čerpačky
Slovenská inovačná a energetická agentúra naďalej obstaráva vodíkové autobusy aj ďalšie čerpacie stanice na vodík. Zrušené bolo len verejné obstarávanie na zabezpečenie jedného autobusu na vodíkový pohon, ktorý sa mal využívať počas prezentačných podujatí národného projektu Žiť energiou. Všetky ostatné verejné obstarávania naďalej pokračujú, rovnako ako aj všetky avizované vodíkové aktivity SIEA.
Verejné obstarávanie, predmetom ktorého je nájom dvoch autobusov na vodíkový pohon, je stále aktívne. Lehota na predkladanie ponúk je do 21. júna 2022. Rovnako pokračuje aj verejné obstarávanie dvoch čerpacích staníc, z ktorých jedna by mala byť v Trenčianskom a druhá v Košickom kraji, ako aj tretej tzv. mobilnej vodíkovej čerpacej stanice.
„Jediné, čo bolo zrušené, je verejné obstarávanie, v ktorom SIEA požadovala zabezpečenie autobusu na vodíkový pohon spolu s ďalšími súvisiacimi službami. V tomto prípade mal úspešný uchádzač zabezpečiť aj vodiča, prezentátora, ktorý by autobus a jeho technické náležitosti prezentoval počas podujatí, a tiež krízové tankovanie vodíkového paliva. V stanovenej lehote na predkladanie ponúk však SIEA nedostala žiadnu ponuku. To ale rozhodne neznamená, že Slovensko nebude mať vodíkový autobus, ako odznelo v niektorých médiách. My stále veríme, že sa nám podarí autobusy obstarať a že to budú prvé lastovičky, ktoré nám ukážu, ako by mohla vyzerať ekologická, moderná a pritom veľmi efektívna hromadná doprava na Slovensku,“uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.
S efektivitou vodíka je to otázne
O vodíkových technológiách sa hovorí ako o ideálnej náhrade spaľovákov pri nákladnej doprave či MHD. Slovenská firma Mobility-Innovations Production nedávno predstavila náš prvý vodíkový autobus, ktorý dokonca dostal zelenú od Európskej únie.
Spoločnosť autobus prezentuje ako ekologický dopravný prostriedok so skvelou spotrebou, no ak sa na ňu pozrieme detailnejšie, zistíme, že spotreba tohto autobusu v skutočnosti vôbec nie je taká skvelá, ako na papieri.
Vodík v doprave skrátka nie je efektívny
Aj tento príklad dokazuje, že v súčasnosti je najefektívnejším typom pohonu elektrina. Ako sme uviedli v staršom článku z oficiálneho predstavenia autobusu od MIP, jeho spotreba dosahuje 3,2 kg vodíka na 100 km.
Vodíkový palivový článok s výkonom 30 kW pritom dobíja 70 kWh batériu, ktorá následne napája elektromotor s výkonom 125 kW. Nádrž na vodík má kapacitu 10,5 kg, takže plne nabitý a natankovaný autobus dokáže prejsť úctyhodných 400 km.
Zatiaľ naozaj všetko vyzerá ružovo, no ak si spotrebu vodíka prepočítame na elektrickú energiu, zistíme, že ak by bol autobus čisto elektrický, bol by podstatne efektívnejší. Energetická hustota 1 kg vodíka je podľa Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) 33 kWh elektrickej energie. Ak teda tento autobus spotrebuje 3,2 kg vodíka na 100 km, spotrebuje 105,6 kWh elektrickej energie na 100 km.
To je aj na veľký 68-miestny autobus extrémne veľa. Pre porovnanie môžeme uviesť príklad z nášho staršieho článku, kde sme sa pozreli na spotrebu veľkých elektrických ťahačov.
Napríklad elektrický ťahač Scania disponuje výkonom až 295 kW, krútiacim momentom 2 200 Nm a batériou s inštalovanou kapacitou 300 kWh. Ťažná kapacita tohto nákladiaku je 29 ton.
Rátajme, že pri najlepšom je z 300 kWh batérie využiteľných 280 kWh energie a automobilka udáva dojazd na úrovni 250 km. V takomto prípade je priemerná spotreba niečo málo cez 110 kWh/100 km. To je takmer identická spotreba, ako pri vodíkovom autobuse s menej než polovičným výkonom a menej než polovičným maximálnym zaťažením.
Pomysleným „posledným klincom do rakvy“ je výroba vodíka, ktorá v súčasnosti vôbec nie je ekologická. Väčšina vodíka sa totiž vyrába pri rafinácii ropy a plynu. Zdá sa teda, že skutočne efektívne a ekologické nasadenie vodíkových technológií do dopravy je ešte na míle ďaleko.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
Nabiješ ho rekordne rýchlo, do Európy už čoskoro príde revolučný elektromobil s dojazdom 870 km
Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická nehoda v krajskom meste: Dve osoby zrážku neprežili
Skrytá hrozba, o ktorej netušíš: 60 % ľudí trpí chronickým zápalom, dá sa ľahko zvrátiť
Polícia láka Slovákov na 5-tisícové príspevky. Pridať sa môžeš aj ty, strážcov zákona je stále málo
Doma ju má každý: Legendárna značka po 25 rokoch končí v Európe. Firma na globálnej úrovni vyhlásila bankrot
Vedci odkrývajú fascinujúce tajomstvo snov. Títo ľudia stratili schopnosť zažívať nočné dobrodružstvá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Stojí len 3 000 eur a má minimálnu maximálku. Čínske „Porsche“ vyzerá luxusne, no tam to končí
-
- Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Stojí len 3 000 eur a má minimálnu maximálku. Čínske „Porsche“ vyzerá luxusne, no tam to končí
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
- Musk si pohneval Európu. Minister susednej krajiny vyzval občanov, aby bojkotovali Teslu
TikTok stále čelí tlaku zo zákona. Microsoft môže zachrániť aplikáciu možným pádom
Slováci môžu byť pokojní. Dodávky plynu na tento rok sú garnatované
Konečne vieme dôvod konca doby ľadovej. Takéto niečo vedci vôbec nečakali
Ošiaľ pokračuje: Nový čínsky rival ChatGPT pripravil technologických gigantov o miliardy dolárov
Európe sa míňa plyn. Objem zásobníkov výrazne klesol, Slovensko má niekoľko možností
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická nehoda v krajskom meste: Dve osoby zrážku neprežili
Skrytá hrozba, o ktorej netušíš: 60 % ľudí trpí chronickým zápalom, dá sa ľahko zvrátiť
Polícia láka Slovákov na 5-tisícové príspevky. Pridať sa môžeš aj ty, strážcov zákona je stále málo
Doma ju má každý: Legendárna značka po 25 rokoch končí v Európe. Firma na globálnej úrovni vyhlásila bankrot
Vedci odkrývajú fascinujúce tajomstvo snov. Títo ľudia stratili schopnosť zažívať nočné dobrodružstvá
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené