Prvýkrát to nevyšlo, skúsime znova. Slovensko stále chce vodíkové autobusy a nové čerpačky
Slovenská inovačná a energetická agentúra naďalej obstaráva vodíkové autobusy aj ďalšie čerpacie stanice na vodík. Zrušené bolo len verejné obstarávanie na zabezpečenie jedného autobusu na vodíkový pohon, ktorý sa mal využívať počas prezentačných podujatí národného projektu Žiť energiou. Všetky ostatné verejné obstarávania naďalej pokračujú, rovnako ako aj všetky avizované vodíkové aktivity SIEA.
Verejné obstarávanie, predmetom ktorého je nájom dvoch autobusov na vodíkový pohon, je stále aktívne. Lehota na predkladanie ponúk je do 21. júna 2022. Rovnako pokračuje aj verejné obstarávanie dvoch čerpacích staníc, z ktorých jedna by mala byť v Trenčianskom a druhá v Košickom kraji, ako aj tretej tzv. mobilnej vodíkovej čerpacej stanice.
„Jediné, čo bolo zrušené, je verejné obstarávanie, v ktorom SIEA požadovala zabezpečenie autobusu na vodíkový pohon spolu s ďalšími súvisiacimi službami. V tomto prípade mal úspešný uchádzač zabezpečiť aj vodiča, prezentátora, ktorý by autobus a jeho technické náležitosti prezentoval počas podujatí, a tiež krízové tankovanie vodíkového paliva. V stanovenej lehote na predkladanie ponúk však SIEA nedostala žiadnu ponuku. To ale rozhodne neznamená, že Slovensko nebude mať vodíkový autobus, ako odznelo v niektorých médiách. My stále veríme, že sa nám podarí autobusy obstarať a že to budú prvé lastovičky, ktoré nám ukážu, ako by mohla vyzerať ekologická, moderná a pritom veľmi efektívna hromadná doprava na Slovensku,“uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.
S efektivitou vodíka je to otázne
O vodíkových technológiách sa hovorí ako o ideálnej náhrade spaľovákov pri nákladnej doprave či MHD. Slovenská firma Mobility-Innovations Production nedávno predstavila náš prvý vodíkový autobus, ktorý dokonca dostal zelenú od Európskej únie.
Spoločnosť autobus prezentuje ako ekologický dopravný prostriedok so skvelou spotrebou, no ak sa na ňu pozrieme detailnejšie, zistíme, že spotreba tohto autobusu v skutočnosti vôbec nie je taká skvelá, ako na papieri.
Vodík v doprave skrátka nie je efektívny
Aj tento príklad dokazuje, že v súčasnosti je najefektívnejším typom pohonu elektrina. Ako sme uviedli v staršom článku z oficiálneho predstavenia autobusu od MIP, jeho spotreba dosahuje 3,2 kg vodíka na 100 km.
Vodíkový palivový článok s výkonom 30 kW pritom dobíja 70 kWh batériu, ktorá následne napája elektromotor s výkonom 125 kW. Nádrž na vodík má kapacitu 10,5 kg, takže plne nabitý a natankovaný autobus dokáže prejsť úctyhodných 400 km.
Zatiaľ naozaj všetko vyzerá ružovo, no ak si spotrebu vodíka prepočítame na elektrickú energiu, zistíme, že ak by bol autobus čisto elektrický, bol by podstatne efektívnejší. Energetická hustota 1 kg vodíka je podľa Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) 33 kWh elektrickej energie. Ak teda tento autobus spotrebuje 3,2 kg vodíka na 100 km, spotrebuje 105,6 kWh elektrickej energie na 100 km.
To je aj na veľký 68-miestny autobus extrémne veľa. Pre porovnanie môžeme uviesť príklad z nášho staršieho článku, kde sme sa pozreli na spotrebu veľkých elektrických ťahačov.
Napríklad elektrický ťahač Scania disponuje výkonom až 295 kW, krútiacim momentom 2 200 Nm a batériou s inštalovanou kapacitou 300 kWh. Ťažná kapacita tohto nákladiaku je 29 ton.
Rátajme, že pri najlepšom je z 300 kWh batérie využiteľných 280 kWh energie a automobilka udáva dojazd na úrovni 250 km. V takomto prípade je priemerná spotreba niečo málo cez 110 kWh/100 km. To je takmer identická spotreba, ako pri vodíkovom autobuse s menej než polovičným výkonom a menej než polovičným maximálnym zaťažením.
Pomysleným „posledným klincom do rakvy“ je výroba vodíka, ktorá v súčasnosti vôbec nie je ekologická. Väčšina vodíka sa totiž vyrába pri rafinácii ropy a plynu. Zdá sa teda, že skutočne efektívne a ekologické nasadenie vodíkových technológií do dopravy je ešte na míle ďaleko.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené