Prvýkrát to nevyšlo, skúsime znova. Slovensko stále chce vodíkové autobusy a nové čerpačky
Slovenská inovačná a energetická agentúra naďalej obstaráva vodíkové autobusy aj ďalšie čerpacie stanice na vodík. Zrušené bolo len verejné obstarávanie na zabezpečenie jedného autobusu na vodíkový pohon, ktorý sa mal využívať počas prezentačných podujatí národného projektu Žiť energiou. Všetky ostatné verejné obstarávania naďalej pokračujú, rovnako ako aj všetky avizované vodíkové aktivity SIEA.
Verejné obstarávanie, predmetom ktorého je nájom dvoch autobusov na vodíkový pohon, je stále aktívne. Lehota na predkladanie ponúk je do 21. júna 2022. Rovnako pokračuje aj verejné obstarávanie dvoch čerpacích staníc, z ktorých jedna by mala byť v Trenčianskom a druhá v Košickom kraji, ako aj tretej tzv. mobilnej vodíkovej čerpacej stanice.
„Jediné, čo bolo zrušené, je verejné obstarávanie, v ktorom SIEA požadovala zabezpečenie autobusu na vodíkový pohon spolu s ďalšími súvisiacimi službami. V tomto prípade mal úspešný uchádzač zabezpečiť aj vodiča, prezentátora, ktorý by autobus a jeho technické náležitosti prezentoval počas podujatí, a tiež krízové tankovanie vodíkového paliva. V stanovenej lehote na predkladanie ponúk však SIEA nedostala žiadnu ponuku. To ale rozhodne neznamená, že Slovensko nebude mať vodíkový autobus, ako odznelo v niektorých médiách. My stále veríme, že sa nám podarí autobusy obstarať a že to budú prvé lastovičky, ktoré nám ukážu, ako by mohla vyzerať ekologická, moderná a pritom veľmi efektívna hromadná doprava na Slovensku,“uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.
S efektivitou vodíka je to otázne
O vodíkových technológiách sa hovorí ako o ideálnej náhrade spaľovákov pri nákladnej doprave či MHD. Slovenská firma Mobility-Innovations Production nedávno predstavila náš prvý vodíkový autobus, ktorý dokonca dostal zelenú od Európskej únie.
Spoločnosť autobus prezentuje ako ekologický dopravný prostriedok so skvelou spotrebou, no ak sa na ňu pozrieme detailnejšie, zistíme, že spotreba tohto autobusu v skutočnosti vôbec nie je taká skvelá, ako na papieri.
Vodík v doprave skrátka nie je efektívny
Aj tento príklad dokazuje, že v súčasnosti je najefektívnejším typom pohonu elektrina. Ako sme uviedli v staršom článku z oficiálneho predstavenia autobusu od MIP, jeho spotreba dosahuje 3,2 kg vodíka na 100 km.
Vodíkový palivový článok s výkonom 30 kW pritom dobíja 70 kWh batériu, ktorá následne napája elektromotor s výkonom 125 kW. Nádrž na vodík má kapacitu 10,5 kg, takže plne nabitý a natankovaný autobus dokáže prejsť úctyhodných 400 km.
Zatiaľ naozaj všetko vyzerá ružovo, no ak si spotrebu vodíka prepočítame na elektrickú energiu, zistíme, že ak by bol autobus čisto elektrický, bol by podstatne efektívnejší. Energetická hustota 1 kg vodíka je podľa Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) 33 kWh elektrickej energie. Ak teda tento autobus spotrebuje 3,2 kg vodíka na 100 km, spotrebuje 105,6 kWh elektrickej energie na 100 km.
To je aj na veľký 68-miestny autobus extrémne veľa. Pre porovnanie môžeme uviesť príklad z nášho staršieho článku, kde sme sa pozreli na spotrebu veľkých elektrických ťahačov.
Napríklad elektrický ťahač Scania disponuje výkonom až 295 kW, krútiacim momentom 2 200 Nm a batériou s inštalovanou kapacitou 300 kWh. Ťažná kapacita tohto nákladiaku je 29 ton.
Rátajme, že pri najlepšom je z 300 kWh batérie využiteľných 280 kWh energie a automobilka udáva dojazd na úrovni 250 km. V takomto prípade je priemerná spotreba niečo málo cez 110 kWh/100 km. To je takmer identická spotreba, ako pri vodíkovom autobuse s menej než polovičným výkonom a menej než polovičným maximálnym zaťažením.
Pomysleným „posledným klincom do rakvy“ je výroba vodíka, ktorá v súčasnosti vôbec nie je ekologická. Väčšina vodíka sa totiž vyrába pri rafinácii ropy a plynu. Zdá sa teda, že skutočne efektívne a ekologické nasadenie vodíkových technológií do dopravy je ešte na míle ďaleko.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
Z 0 na 100 za 2,5 sekundy a bez kvapky benzínu. Ferrari odhalilo brutálne parametre svojho prvého EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Sieť drogérií dm sťahuje z predaja nebezpečný výrobok. Môže spôsobiť hnačky a vracanie
„Z tatranského tigra sme sa stali zmäteným mačiatkom,“ varuje expert. Slováci sedia na historickom objeme peňazí
Existuje alternatíva voči vláde? Prieskum ukázal, že Slovensko je rozdelené, prekvapili najmä voliči Hlasu
Hororový večer v Bratislave: Plamene zachvátili bytovku, požiar si podľa starostu vyžiadal jednu obeť
Pellegrini prvýkrát prehovoril o pôžičke od sestry. „Nie je oligarcha. Som rád, že mi mohla požičať“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
Dátové centrá miznú pod vodou. Čína objavila spôsob, ako znížiť spotrebu energie o 90 %
Toto nemá ešte nikto. Kia spúšťa technológiu, ktorá ukáže pravdu o batérii EV v reálnom čase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP