Ďalší úspech vodíkového Slovenska. Pre EÚ schválili náš vodíkový autobus, na jednu nádrž prejde stovky km
Zdá sa, že slovenské firmy to s vodíkovými dopravnými prostriedkami pre hromadnú prepravu osôb myslia naozaj vážne. Po prototype autobusu od spoločnosti Rošero Bus, ktorý vznikol v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach, dnes vodíkový autobus predstavil aj technologický startup Mobility-Innovations Production (MIP) z Orechovej Potône.
Má mať dojazd až 400 kilometrov na jedno natankovanie vodíkovej nádrže, k čomu podľa výrobcu prispieva „rekordne nízka spotreba“ 3,2 kg vodíka na 100 km a unikátna ultraľahká karoséria z kompozitných materiálov.
Slováci to so svojím modelom myslia naozaj vážne, firma MIP už totiž dokončila certifikačný proces, ktorý jej autobus umožní predávať v krajinách Európskej únie. Určený bude pre mestskú hromadnú dopravu a do roka 2025 by malo z výrobných liniek u nás schádzať až 250 autobusov ročne. Firma zároveň nie je v tomto segmente žiadnym nováčikom, dodala už aj elektrický autobus, ktorý vozí turistov v Demänovskej doline.
Prezradili viac o technických parametroch
8-metrový autobus s priestorom pre maximálne 68 cestujúcich (19 má miesto na sedenie) však možno považovať za „hybridný“. Na pohon totiž využíva elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonom 125 kW a krútiacim momentom 1 019 Nm, ktorý je napojený na dvojicu akumulátorov s celkovou kapacitou 70 kWh, čo je kapacita porovnateľná s moderným osobným elektromobilom. Na takýto čisto elektrický pohon by však autobus prešiel len 100 kilometrov.
Do sústavy je preto pridaný vodíkový palivový článok od kanadskej firmy Loop Energy, ktorý počas jazdy batérie priebežne nabíja výkonom až 30 kW. Energiu na to získava chemickou reakciou kyslíka a vodíka – kyslík získava z okolitého vzduchu a vodík z prídavných vysokotlakových nádrží o celkovej kapacite 10,5 kg. Výsledok takejto práce je plne bez emisií, ak pominieme čistú vodu a teplo.
Kompozitná karoséria má mať životnosť cez 40 rokov, čo však pochopiteľne výrazne prekonáva životnosť iných súčiastok a výbavy autobusu. Výrobca tým však zdôrazňuje unikátnosť nevodivej a nehorľavej konštrukcie odolnej voči korózii.
Konštrukcia je modulárna, autobus teda môže prísť v troch verziách s rôznym počtom dverí či sedadiel. Štandardom je klimatizácia s tepelným čerpadlom a prídavným výmenníkom, v ktorom sa rekuperuje zvyškové teplo získané pri premene vodíka na elektrickú energiu.
Spolupráca firiem z piatich krajín
Dodávateľ vysokotlakového vodíkového systému vrátane nádrží a ventilov je americká spoločnosť Luxfer Gas Cylinders, homologizáciu vykonal český TÜV SÜD. Vydaním európskeho typového schválenia je autobus možné okamžite prihlásiť do premávky v hociktorej krajine akceptujúcej európsku homologizáciu.
Smelé sú aj plány Slovákov na tento rok. MIP plánuje vyrobiť v 40 kusov svojej elektrickej a vodíkovej verzie autobusu. V krátkom čase chcú spustiť aj plnohodnotnú výrobu s plánom vyrobiť 100 kusov ročne v roku 2023 a 250 kusov do roku 2025. Pre plnohodnotnú sériovú výrobu spoločnosť počíta s novými výrobnými priestormi, ideálne v regióne Hornej Nitry. Investorom vo firme je aj spoluzakladateľ antivírusovej firmy Rudolf Hrubý, uvádza firma v tlačovej správe.
Dopĺňanie vodíka do nádrží za ideálnych podmienok trvá necelých 10 minút. V prípade núdze je možné autobus naďalej dobíjať aj z elektrickej siete.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Aktuálne: Najväčší kryptopodvodník histórie pozná trest
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené