Prvá veľká obeť elektromobilového trhu je tu, známa firma vyhlasuje bankrot
Trh s elektromobilmi má v Spojených štátoch amerických prvú veľkú obeť, ktorou sa stala známa a navyše prekvapivo skúsená spoločnosť Proterra. Tá sa zameriavala na výrobu elektrických autobusov a teraz ohlasuje bankrot aj napriek množstvu zmlúv s rôznymi spoločnosťami, pričom firma mala dokonca podporu aj prezidenta USA, informuje portál TechCrunch.
Elektromobily nemajú vyhraté
I keď prebieha elektrifikácia automobilovej a hromadnej dopravy v prakticky všetkých pokročilých krajinách a zapájajú sa do nej aj starí a známi výrobcovia áut, elektromobily nemajú ani náhodou vyhraté a firmy, ktoré sa zaoberajú výlučne týmto odvetvím, sa musia mať na pozore. Udržať sa na tomto trhu nie je, obzvlášť v tomto období, jednoduché.
Proterra mala uzavreté kontrakty až so 135 dopravnými agentúrami a podarilo sa jej dodať už vyše 1 000 elektrických autobusov, avšak napriek tomu sa jej nepodarilo ani po takmer 20 rokoch svojej existencie vykázať zisk, píše Electrek. Bez najmenších pochybností firme neprospela ani pretrvávajúca ekonomická situácia, keďže musela čeliť nedostatku komponentov, poklesu dopytu kvôli pandémii koronavírusu a teraz aj inflácii.

Spoločnosť Proterra naštartovala svoje pôsobenie v roku 2004, pričom za ňou stáli aj firmy ako Daimler a podporil ju dokonca aj terajší prezident Joe Biden. Napriek množstvu zákazníkov firma zisk nevykázala a jej existencia visí na vlásku. Aj keď síce hlási bankrot, nie je všetko stratené.
Ťažko aj v Európe
Firmy pôsobiace v oblasti elektromobility to nemajú jednoduché ani v Európe. Napríklad spoločnosť Lightyear, ktorá chcela vyrábať vzhľadovo lákavé elektromobily s dojazdom až 1 000 km vďaka solárnym panelom na streche a kapote, postihol krach už po pár týždňoch.
Možno ju zachrániť
Proterra sa dostala do vážnych problémov, avšak ešte stále má možnosť na reorganizáciu, pôžičku, prípadne pokračovanie v prevádzke s novým plánom, ktorý musí schváliť súd. Aj keď Proterra nie je jediná firma zaoberajúca sa elektromobilitou, ktorá je v problémoch, jej prípad je špecifický.
Mnohé podobné firmy zlyhajú kvôli nízkym predajom alebo ešte skôr, než svoj produkt uvedú na trh. Proterra však, ako sme spomínali, dodala vyše 1 000 elektrických autobusov, expandovala rôznymi smermi a začala vyvíjať vlastné batériové systémy, ktoré sa zase dostali do mnohých iných vozidiel, prevažne nákladných a namontovala aj nabíjacie stanice pre nákladné elektromobily s celkovým výkonom až vyše 100 MW.

Časťou problému sú aj spomímané dopravné agentúry, ktoré sú v USA závislé na štátnych financiách, čo môže dodávateľom spôsobovať problémy napríklad kvôli napätým rozpočtom. Kontrakty podpísané v roku 2021 napríklad firme nič nezarobili, keďže v dobe dodania, v roku 2022, peniaze z kontraktu nepokryli ani výrobné náklady.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia

Hybridy prekvapili najhorším výsledkom. Vedci zbúrali zabudnutý mýtus o elektromobiloch

Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

Slováci si za balíky zo Sheinu či Temu priplatia. EÚ zavádza novú povinnú daň na malé zásielky

„Je im to jedno.“ Ukrajinský veliteľ opísal taktiku, ktorá stojí za úspechom ruskej elitnej jednotky Rubicon

Cena elektriny už nebude rovnaká pre všetkých: Kto minie málo, zaplatí výrazne menej
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
Slovensko spustilo prvú kvantovú komunikačnú linku. Buduje sa národná sieť, ktorá znemožní odpočúvanie
Ochrana zákazu vraj posilní ekonomiku EÚ. Európska krajina stojí pevne za zákazom spaľovákov
Slovensko zaostáva za V4 aj Európou: Zelená energetika stojí
Výsledky štúdie šokovali ľudí. Mládež trávi na sociálnych sieťach menej času než pred rokom
Trump tlačí na médiá. Chce ovládnuť správy a dosadiť vlastných ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

Slováci si za balíky zo Sheinu či Temu priplatia. EÚ zavádza novú povinnú daň na malé zásielky

„Je im to jedno.“ Ukrajinský veliteľ opísal taktiku, ktorá stojí za úspechom ruskej elitnej jednotky Rubicon

