PROBLÉM: Najmenej bezpečné auto za posledných 10 rokov je elektromobil. Prečo má také hrozivé výsledky?
Nový elektromobil Renault Zoe z modelového roku 2020 nedávno prešiel bezpečnostným testom Euro NCAP. Výsledok crashtestu je maximálne prekvapivý, nie však v pozitívnom slova zmysle. Zoe je totiž najmenej bezpečné auto, aké organizácia Euro NCAP testovala za posledných viac ako 10 rokov.
Testom nedávno prešla aj nová elektrická Dacia Spring. Nakoľko toto auto spadá do segmentu malých mestských presúvadiel, neočakávali sme v teste bezpečnsoti príliš vysoké hodnotenie.
To sa koniec koncov aj potvrdilo a Dacia Spring získala jednu hviezdičku z možných piatich. Čo je však obrovským prekvapením, Spring si v tomto teste stále viedol lepšie, než podstatne drahší Renault Zoe, ktorý sa dá považovať za plnohodnotný elektromobil aj na dlhšie trasy.
Zoe totiž dosiahol katastrofálne výsledky a nedostal ani jednu hviezdičku, čím sa zaradil do veľmi úzkej skupiny najmenej bezpečných vozidiel, ktoré organizácia za posledných viac ako 10 rokov testovala.
Testy zahŕňajú rôzne typy nárazu
Bezpečnostné testy sú, pochopiteľne, prevádzané pri rýchlostiach, ktoré sa dosahujú prevažne v meste, teda okolo 50 až 60 km/h. Ak dôjde k nárazu pri diaľničnej rýchlosti bez akéhokoľvek brzdenia, spoľahlivo ťa neochráni azda ani ten najbezpečnejší automobil na svete.
NEPREHLIADNI
Totálne zlyhanie a bezpečnostné riziko na cestách. Elektrická Dacia získala mizerné hodnotenie v crash testoch
Test Euro NCAP zahŕňa napríklad čelný náraz vozidla do statickej bariéry s plnou šírkou vozidla pri rýchlosti 50 km/h.
Ďalej je to čelný náraz do pohyblivej bariéry s 50 % šírkou vozidla, pričom sa obe pohybujú proti sebe rýchlosťou 50 km/h. Súčasťou testu je aj bočný náraz vozidla do stojacej pevnej bariéry pri rýchlosti 32 km/h a bočný náraz deformovateľnej bariéry do dverí vodiča, ktorá sa pohybuje rýchlosťou 60 km/h a simuluje nárazy na križovatkách.
Zlyháva vo všetkých smeroch
Vďaka čomu si teda Zoe vyslúžil tak mizerné hodnotenie? Tých dôvodov je hneď niekoľko. Organizácia Euro NCAP hodnotí štyri kategórie – ochranu dospelých pasažierov, ochranu detí, ochranu chodcov a bezpečnostné systémy.
Renault Zoe v nich dosiahol nasledujúce percentuálne hodnotenie:
- Ochrana dospelých – 43 %
- Ochrana detí – 52 %
- Ochrana chodcov – 41 %
- Bezpečnostné systémy – 14 %
Tie najbezpečnejšie vozidlá, ktoré v teste dostávajú päť hviezdičiek z piatich, získavajú v jednotlivých kategóriách priemerné hodnotenie od 80 % do 90 % a vo výnimočných prípadoch dokonca prekonajú aj skóre 90 %.
Chýba množstvo bezpečnostných prvkov
Elektromobilu s cenovkou od 32 000 € chýbajú aj také základné bezpečnostné prvky, ako napríklad predpínanie bezpečnostných pásov na zadných sedadlách či kolenný airbag pre vodiča a spolujazdca.
Pri bočnom náraze sú znova poriadne chránení len pasažieri vpredu, no nachádza sa tu iba čelný airbag pre oblasť hrudníka. Pri čelnom náraze došlo na figurínach k devastačným poškodeniam stehenných kostí a v prípade vodiča aj k masívnym poškodeniam hrudníka.
Ako uvádza Euro NCAP v správe k testu, bočný náraz zvládol Zoe relatívne dobre, no pri náraze zozadu utrpeli figuríny devastačné poškodenia v oblasti krku kvôli slabo prepracovaným sedadlám a opierkam hlavy.
V ochrane detí získal Renault Zoe najlepšie hodnotenie, no ani v tomto prípade nie je bezpečnosť najmenších pasažierov úplne stopercentná. Problémom je tiež zistenie, že airbag spolujazdca sa nedá vypnúť a detská sedačka tak nemôže byť umiestnená na prednom sedadle.
Ak budeš v pozícii chodca a uvidíš, že sa na teba rúti Renault Zoe bez hlučného spaľovacieho motora, radšej utekaj z cesty. Prakticky po celej šírke auta sa nachádza zóna, ktorá spôsobí chodcom pri náraze devastačné zranenia panvy.
Ochrana hlavy chodcov a cyklistov pri náraze je priemerná, no aj tu sa nájdu veľmi slabé miesta. Zoe má aj systém detekcie zraniteľných účastníkov premávky, no nakoľko sa jedná o príplatkovú a nie štandardnú funkciu, organizácia tento systém nezapočítala do celkového hodnotenia.
Čo sa týka bezpečnostných systémov, tie získali iba 14 %, čo je absolútne najhorší výsledok zo všetkých testovaných kategórií. Vo vozidle sa prakticky nachádza iba systém sledovania bezpečnostných pásov, tempomat, obmedzovač rýchlosti, no a na záver systém udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý navyše funguje tak mizerne, že získal 0 bodov.
Horšie je na tom len málo vozidiel
Nula hviezdičiek v teste Euro NCAP doposiaľ získali iba tri vozidlá. Renault Zoe sa tak pridal k dvojici Fiatov, konkrétne ide o modely Panda z roku 2018 a Punto z roku 2017.
Rozhodne ale ide o najmenej bezpečný elektromobil, aký si aktuálne môžeš zakúpiť. Zaskočil nás najmä chabý výsledok v kategórií bezpečnostných asistentov, keďže táto trieda vozidiel obvykle ponúka všetko, čo automobilky majú. Veríme, že pri lepšom hodnotení v tejto kategórii by Zoe získal aspoň jednu hviezdičku z piatich.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vyzerá ako UFO a vyvinie rýchlosť 400 km/h. Inžinier Tesly ukázal stroj, ktorým budeme cestovať v roku 2028
Tesla dostala silnú konkurenciu. Nový elektromobil od Sony a Hondy má unikátne parametre, poznáme cenu
VIDEO: Zišiel by sa na slovenských cestách. Športiak od BYD sám preskočí výmole, nezastavia ho ani klince
Porsche elektromobilom neverí. Bude naďalej vyrábať spaľováky, spolieha sa na palivo budúcnosti
Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci vedome zneužívajú systém oddlženia. Zbankrotovalo 18-ročné dievča či 12-ročný chlapec (EXPERTI)
„Na Slovensku sme stále zaťažení teóriou.“ Radka a Rebeka študujú na prestížnej univerzite v Írsku (PREHĽAD)
8 z 10 Slovákov stroskotá na druhej otázke. Zisti, či poznáš slovenské pamiatky UNESCO (KVÍZ)
Nový rebríček najbohatších ľudí planéty prekvapuje. Na 3. mieste je muž, ktorému majetok raketovo vzrástol o 62,6 miliardy eur
Slováci, ktorí menia svet: Toto sú startupy pútajúce pozornosť zahraničných investorov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
- Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
- Zaskočili celý svet. Trh elektromobilov si podmaňuje značka elektroniky, má agresívny plán na rok 2025
- Porsche elektromobilom neverí. Bude naďalej vyrábať spaľováky, spolieha sa na palivo budúcnosti
-
- Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
- Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
- Rozhoduje kľúčový faktor. Veľké testy ukázali, ktoré elektromobily strácajú v zime najmenej dojazdu
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
- Nabíja sa úplne sama. Prelomová technológia poráža klasické batérie a dosahuje rekordnú efektivitu
- Pilier našej ekonomiky je v ohrození. Slovensko zavádza najvyššiu daň z transakcií v regióne
Dokážu dekódovať mozgové vlny. Vedci vyvinuli tetovanie, ktoré vie odhaliť neurologické ochorenia
Nadvláda Elona Muska sa končí. Jeho úhlavný konkurent pošle do vesmíru raketu už o pár dní
Apple reaguje na ostrú kritiku. Nová aktualizácia vyrieši veľký nedostatok AI
Vedci prehodnotili dôležitý fakt. Pluto mohlo vzniknúť úplne inak, ako si doteraz mysleli
Biden podpísal dôležitý zákaz. USA nebude môcť ťažiť ropu na dôležitom území
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci vedome zneužívajú systém oddlženia. Zbankrotovalo 18-ročné dievča či 12-ročný chlapec (EXPERTI)
„Na Slovensku sme stále zaťažení teóriou.“ Radka a Rebeka študujú na prestížnej univerzite v Írsku (PREHĽAD)
8 z 10 Slovákov stroskotá na druhej otázke. Zisti, či poznáš slovenské pamiatky UNESCO (KVÍZ)
Nový rebríček najbohatších ľudí planéty prekvapuje. Na 3. mieste je muž, ktorému majetok raketovo vzrástol o 62,6 miliardy eur
Slováci, ktorí menia svet: Toto sú startupy pútajúce pozornosť zahraničných investorov
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené