Olympijské autonómne autá končia, zranili slepého paralympijského športovca
Olympijské hry sú obrovskou udalosťou nielen pre športovcov, ale aj pre rôzne technologické spoločnosti, ktoré svojimi riešeniami prispievajú k lepšiemu fungovaniu samotných hier. Tento rok vo významnej miere prispela aj automobilka Toyota, ktorá na hrách uviedla svoje autonómne vozidlá e-Palette.
Tie slúžia na prepravu športovcov v rámci olympijskej dediny. Po kurióznom incidente so športovcom však musí automobilka tieto vozidlá stiahnuť z prevádzky, informoval portál Electrek.
Autonómne technológie napredujú raketovým tempom, no v praxi zatiaľ využívame maximálne tretiu úroveň autonómneho riadenia. Prvou automobilkou, ktorá získala homologizáciu na tretiu úroveň autonómneho riadenia, je Honda.

Systém Honda Sensing Elite, ktorý spĺňa požiadavky tretej úrovne autonómneho riadenia, dostal vlajkový model Honda Legend. Povolenie využívať tento systém zatiaľ získal automobil iba na japonskom trhu, no v priebehu najbližších rokov sa určite dostane aj do Európy.
Štvrtá úroveň má stále svoje muchy
Autonómne vozidlá automobilky Toyota, ktoré v olympijskej dedine prevážali športovcov, disponujú až štvrtou úrovňou autonómneho riadenia. Toyota do prevádzky nasadila až 20 takýchto vozidiel a dozor nad ich jazdou vykonával operátor, ktorý bol schopný na diaľku prevziať kontrolu nad vozidlom.
Až doposiaľ zvládali tieto vozidlá všetky dopravné situácie bez najmenších komplikácií, no počas paralympijských hier sa jedno z vozidiel zrazilo so športovcom, ktorý bol zrakovo postihnutý.

Podľa vyjadrení automobilky vozidlo e-Palette prišlo ku križovatke v tvare T, kde ho následne operátor na diaľku otočil. Následne malo vozidlo v rýchlosti 1 až 2 km/h vraziť do nevidiaceho športovca.
NEPREHLIADNI
Nie elektrifikácia, ale autonómne riadenie bude revolúciou áut
Aj keď sa zdá zdá byť táto rýchlosť nízka, vozidlo je predsa len ťažšie ako človek a športovcovi tak spôsobilo ľahšie poranenia. Ten bol podľa informácií portálu Reuters prevezený do nemocnice na ošetrenie, po ktorom ho ihneď prepustili domov.
Aj tento incident tak dokazuje, že samoriadiace technológie majú ešte stále svoje muchy a v špecifických prípadoch môžu veľmi ťažko kooperovať s ľuďmi, najmä s tými, ktorí majú zrakové či iné postihnutie.

Rekciou automobilky bolo okamžité stiahnutie všetkých vozidiel z prevádzky. Športovci na paralympijských hrách si teraz budú musieť nájsť nový spôsob, ako sa budú presúvať v rámci komplexu. Automobilka zároveň spustila vyšetrovanie celého incidentu, okrem vyšetrovania v súčinnosti s tamojšou políciou spúšťa aj vlastné interné prešetrovanie.
Autonómne riadenie bude „gamechanger“
Mnohí považujú nástup elekromobility za najväčšiu revolúciu automobilového priemyslu za posledné desaťročia. Netreba však zabúdať, že veľké automobilky aktívne pracujú aj na technológiách autonómneho riadenia, ktoré podľa odborníkov prinesú skutočnú revolúciu v osobnej doprave.

„Táto zmena transformuje odvetvie viac, než elektromobily či elektrifikácia,“ vyjadril sa k téme autonómneho riadenia CEO Volkswagenu, Herbert Diess v rozhovore pre Bloomberg.
K plne autonómnej jazde je to ešte dlhá cesta
Za priekopníka v autonómnej jazde je považovaná práve Tesla, no ani najnovšia verzia „autopilota“, ktorý už zvláda jazdu bez zásahu vodiča takmer vo všetkých situáciách, ešte nie je licencovaná, aby ju vodič mohol používať bez dohľadu nad autom. Aj samotná automobilka neustále upozorňuje, že ich autopilot je stále v beta verzii a vodič tak musí dávať pozor a v prípade potreby prevziať riadenie.

Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Novú reformu pocítia tisíce rodín: Jeden z príspevkov stúpne na 1 010 eur. Pellegrini podpísal zmeny

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h
PREMIUMVykoľajenia vlakov nie sú náhoda. Ferencei: Železnicu brzdí dlh 2 miliardy eur, všetky vlády majú „maslo na hlave“ (ROZHOVOR)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Novú reformu pocítia tisíce rodín: Jeden z príspevkov stúpne na 1 010 eur. Pellegrini podpísal zmeny

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h
PREMIUM
