OFICIÁLNE: S bežným vodičákom B si zašoféruješ aj auto ťažšie ako 3,5 tony, pod jednou podmienkou
Nástup elektrických áut si vyžaduje zmenu nie len v zmýšľaní a spôsobe jazdenia motoristov, ale v určitých prípadoch musí dôjsť aj k zmene zákonov. Práve to sa u nás aktuálne deje. Ako informuje TASR, vláda pristúpila k novele cestného zákona a okrem iného zahŕňa aj zmenu maximálnej hmotnosti vedeného vozidla s vodičákom skupiny B.
Elektromobily sú ťažie, tento fakt nie je žiadnym tajomstvom. Zatiaľ čo hmotnosť áut so spaľovacími motormi sa pohybuje v rozmedzí od 1 000 kg až po 1,7 tony, pri väčšine elektromobilov na 1,7-tonách iba začíname.
Samozrejme aj medzi autami so spaľovacím motorom sa nájdu kúsky, ktoré svojou pohotovostnou hmotnosťou prevyšujú 2 tony, napríklad Mercedes triedy S. Jeho elektrická alternatíva, model EQS, však svojou hmotnosťou prekračuje 2 500 kg. Na prepravu osôb a nejakej batožiny tu stále zostáva dostatočná rezerva, aby si hmotnosťou neprekročil 3,5 tony, no pri určitej skupine áut sa to môže stať veľmi jednoducho.
Takou skupinou sú elektrické dodávky a na tento problém sme nedávno narazili aj my pri teste Peugeotu e-Expert. Auto by podľa nášho názoru unieslo aj viac než 1,2 tony, ktoré sme mohli podľa „techničáku“ do dodávky naložiť, no podľa zákona by sme už prekročili maximálnu hmotnosť na šoférovanie s vodičákom skupiny B.
Na podobný problém sme narazili aj pri vlečení karavanu elektrickým VW ID.4 GTX, nakoľko hmotnosť 3,5 tony by podľa starého zákona nemohla prekročiť celá súprava, teda karavan spolu s vozidlom.
Vláda prichádza s riešením a maximálnu dovolenú hmotnosť pri vozidlách s alternatívnymi typmi pohonu zvýšila z 3,5 tony až na 4,25 tony.
Novela rieši prakticky všetky komplikácie
Novelou zákona vláda prakticky vyriešila všetky komplikácie spojené s elektromobilitou v tomto smere. Batéria elektrického auta zväčša váži okolo 600-700 kg, takže ak máš doma karavan s hmotnosťou 1,2 tony a ťaháš ho napríklad s VW Touareg, po novom ho už budeš môcť zapriahnuť aj za také ID.4 GTX bez toho, aby si prekročil maximálnu hmotnosť súpravy.
Novela určite prispeje aj k vyššej popularite elektrických dodávok, pri ktorých bola pre mnohých potenciálnych záujemcov limitom práve ich nosnosť. Len pre porovnanie, nedávno testovaný Peugeot e-Expert má maximálne užitočné zaťaženie 1275 kg, zatiaľ čo klasická spaľovacia odnesie v nákladnom priestore 1 400 kg.
Rozdiel to nie je na prvý pohľad veľký, no v niektorých prípadoch, najmä v nákladnej doprave môže hrať vyššia nosnosť niečo málo cez 100 kg skutočne veľkú rolu.
V neposlednom rade si budeš môcť s B-čkovým vodičákom na Slovensku zašoférovať aj ohromný Hummer EV, ktorého prevádzková hmotnosť sa vyšplhala až na 4,1 tony. Automobilka si však takéto „prestrelenie“ mohla dovoliť, v USA totiž môžu vodiči s bežným vodičákom šoférovať autá až do hmotnosti 4,5 tony.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vláda chystá likvidačný zákon. Ak prejde, pokute sa už nikdy nevyhneš
Máš doma staré konzoly a elektroniku? Slováci majú unikátnu možnosť sa jej zbaviť a zarobiť stovky eur
Konsolidácia po slovensky. Policajti dostanú „herné“ počítače za 4500 €, cena nedáva žiaden zmysel
Majstrovstvá sveta v hokeji sú tu. Takto si zápasy Slovenska pozrieš úplne zadarmo (+ROZPIS)
AKTUÁLNE: Jedna z najdôležitejších služieb Slovákov hlási masívny výpadok, nefunguje nič
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na slovenský trh mieri nová automobilka. Slovákom ponúkne lacné mestské auto aj SUV s dojazdom 950 km
Winkler: Vallo robí iba predzáhradky a kvetinky, mesto vyhlásilo križiacku výpravu voči všetkým autám
Zo zabudnutej štvrte Bratislavy vzniká nové miesto na bývanie. Neuveríš, ako sa mení táto časť mesta
Matej sám vybudoval firmu s obratom 1,59 milióna eur: „Za miliónovými tržbami je veľa práce, nie je to vôbec jednoduché“
Kandidátku na starostku zastrelili počas živého prenosu. Medzi obeťami bola aj jej dcéra
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
Bombová hrozba na palube. Letisko Charleroi v Belgicku uzavreli
EÚ poslala Muskovi stovky miliónov. Kritici hovoria o škandále
Polárna žiara na Jupiteri mení jas každú sekundu. Webbov teleskop odhalil nevídaný jav
Plány na fúziu s Hondou zlyhali. Nissan sa snaží o obnovu po strate 4 miliardy eur
Ministerstvo vnútra hlási úspech digitálnych dokladov. Slováci ich používajú denne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na slovenský trh mieri nová automobilka. Slovákom ponúkne lacné mestské auto aj SUV s dojazdom 950 km
Winkler: Vallo robí iba predzáhradky a kvetinky, mesto vyhlásilo križiacku výpravu voči všetkým autám
Zo zabudnutej štvrte Bratislavy vzniká nové miesto na bývanie. Neuveríš, ako sa mení táto časť mesta
Matej sám vybudoval firmu s obratom 1,59 milióna eur: „Za miliónovými tržbami je veľa práce, nie je to vôbec jednoduché“
Kandidátku na starostku zastrelili počas živého prenosu. Medzi obeťami bola aj jej dcéra
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené