OFICIÁLNE: S bežným vodičákom B si zašoféruješ aj auto ťažšie ako 3,5 tony, pod jednou podmienkou
Nástup elektrických áut si vyžaduje zmenu nie len v zmýšľaní a spôsobe jazdenia motoristov, ale v určitých prípadoch musí dôjsť aj k zmene zákonov. Práve to sa u nás aktuálne deje. Ako informuje TASR, vláda pristúpila k novele cestného zákona a okrem iného zahŕňa aj zmenu maximálnej hmotnosti vedeného vozidla s vodičákom skupiny B.
Elektromobily sú ťažie, tento fakt nie je žiadnym tajomstvom. Zatiaľ čo hmotnosť áut so spaľovacími motormi sa pohybuje v rozmedzí od 1 000 kg až po 1,7 tony, pri väčšine elektromobilov na 1,7-tonách iba začíname.
Samozrejme aj medzi autami so spaľovacím motorom sa nájdu kúsky, ktoré svojou pohotovostnou hmotnosťou prevyšujú 2 tony, napríklad Mercedes triedy S. Jeho elektrická alternatíva, model EQS, však svojou hmotnosťou prekračuje 2 500 kg. Na prepravu osôb a nejakej batožiny tu stále zostáva dostatočná rezerva, aby si hmotnosťou neprekročil 3,5 tony, no pri určitej skupine áut sa to môže stať veľmi jednoducho.

Takou skupinou sú elektrické dodávky a na tento problém sme nedávno narazili aj my pri teste Peugeotu e-Expert. Auto by podľa nášho názoru unieslo aj viac než 1,2 tony, ktoré sme mohli podľa „techničáku“ do dodávky naložiť, no podľa zákona by sme už prekročili maximálnu hmotnosť na šoférovanie s vodičákom skupiny B.
Na podobný problém sme narazili aj pri vlečení karavanu elektrickým VW ID.4 GTX, nakoľko hmotnosť 3,5 tony by podľa starého zákona nemohla prekročiť celá súprava, teda karavan spolu s vozidlom.
Vláda prichádza s riešením a maximálnu dovolenú hmotnosť pri vozidlách s alternatívnymi typmi pohonu zvýšila z 3,5 tony až na 4,25 tony.
Novela rieši prakticky všetky komplikácie
Novelou zákona vláda prakticky vyriešila všetky komplikácie spojené s elektromobilitou v tomto smere. Batéria elektrického auta zväčša váži okolo 600-700 kg, takže ak máš doma karavan s hmotnosťou 1,2 tony a ťaháš ho napríklad s VW Touareg, po novom ho už budeš môcť zapriahnuť aj za také ID.4 GTX bez toho, aby si prekročil maximálnu hmotnosť súpravy.
Novela určite prispeje aj k vyššej popularite elektrických dodávok, pri ktorých bola pre mnohých potenciálnych záujemcov limitom práve ich nosnosť. Len pre porovnanie, nedávno testovaný Peugeot e-Expert má maximálne užitočné zaťaženie 1275 kg, zatiaľ čo klasická spaľovacia odnesie v nákladnom priestore 1 400 kg.

Rozdiel to nie je na prvý pohľad veľký, no v niektorých prípadoch, najmä v nákladnej doprave môže hrať vyššia nosnosť niečo málo cez 100 kg skutočne veľkú rolu.
V neposlednom rade si budeš môcť s B-čkovým vodičákom na Slovensku zašoférovať aj ohromný Hummer EV, ktorého prevádzková hmotnosť sa vyšplhala až na 4,1 tony. Automobilka si však takéto „prestrelenie“ mohla dovoliť, v USA totiž môžu vodiči s bežným vodičákom šoférovať autá až do hmotnosti 4,5 tony.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

AKTUÁLNE: 44 prémiových staníc je teraz úplne zadarmo. Veľký operátor spustil akciu

Slováci si musia dávať obrovský pozor. Ak v domácnosti zakúriš týmto, riskuješ pokutu 5 000 eur

Vyrobí teplo aj chlad a ušetrí peniaze. Inovatívna technológia na Slovensku žne úspech, v Európe ju ignorujú

Obľúbený operátor rozdá Slovákom AI mobily a tablet za 1 €. Má len jedinú podmienku

Podceňovaná „technológia" šetrí Slovákom peniaze. Je zdravá a znižuje výdavky na energie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Neurochirurg, ktorý pracuje 12 hodín denne, varuje: Tvoj autopilot vedie k vyhoreniu. Týchto 5 návykov ťa vráti späť

Tragédia na bratislavskom sídlisku. 49-ročného muža našli mŕtveho v kríkoch

Matovič rozmiestnil v parlamente handry na miesta poslancov Hlasu: „Vybrali si, že chú byť Ficovými handrami“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
Katastrofa pre Teslu: Európania náhle prestali kupovať jej autá, sú za tým zaujímavé dôvody
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Neurochirurg, ktorý pracuje 12 hodín denne, varuje: Tvoj autopilot vedie k vyhoreniu. Týchto 5 návykov ťa vráti späť

Tragédia na bratislavskom sídlisku. 49-ročného muža našli mŕtveho v kríkoch

