Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Keď automobilka GMC ohlásila, že na trh prinesie elektrický model legendárneho Hummeru, okamžite sa strhlo množstvo diskusií ohľadom pripravovanej novinky. Už klasické Hummery sú pomerne ťažké, no v prípade elektromobilu váhu výrazne navyšujú batérie. Ako píše InsideEVs, Hummer EV bude niekoľkotonové monštrum, na ktoré ti už nepostačí vodičák skupiny B.

Hummer EV je prezentovaný ako osobné auto, respektíve pickup, a tak by ťa zrejme nikdy nenapadlo zamýšľať sa nad tým, či ho kvôli jeho váhe vôbec budeš môcť šoférovať. Podľa dostupných informácií si ho minimálne u nás na Slovensku len tak ľahko nezašoféruješ.

NEPREHLIADNI
Elektrický Hummer dostane ešte jednu špeciálnu verziu, parametrami rúbe poriadne vysoko

S vodičákom skupiny B vieš riadiť vozidlo s hmotnosťou do 3,5 tony, no pohotovostná hmotnosť Hummeru EV sa vyšplhala až na 4,1 tony, informuje MotorAuthority. Elektromobil od GMC tak nebude robustný iba na pohľad, ale aj čo sa týka váhy. Automobilka si však takéto „prestrelenie“ môže dovoliť, v USA totiž môžu vodiči s bežným vodičákom šoférovať autá až do hmotnosti 4,5 tony.

Obrovská váha ale so sebou prináša komplikácie. O nedostatok výkonu sa strachovať nemusíme, toho má Hummer EV požehnane. Tri elektromotory s výkonom 1000 koní a krútiacim momentom 15 600 Nm sa starajú o zrýchlenie z 0 na 100 km/h už za 3 sekundy. Otázkou ale je, ako takúto „masu“ rýchlo a efektívne zastaviť.

Odborníci sú v obavách

Práve vysoká hmotnosť trápi viacero bezpečnostných úradov. Sean Kane, prezident spoločnosti Safety Research & Strategies, sa obáva, že auto s takouto obrovskou hmotnosťou a výkonom bude vôbec problematické udržať na ceste.

V nesprávnych rukách (tým myslel mladých neskúsených vodičov) môže byť Hummer EV extrémne nebezpečný aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Navyše výkonné auto častokrát človeka nabáda k rýchlejšej jazde, tým sa znižuje čas dostupný na reakciu pri krízovej situácii a zvyšuje sa pravdepodobnosť nehody. Pri väčšom aute je obvykle dlhšia aj brzdná dráha, no toto nie vždy platí a závisí to od kvality bŕzd alebo pneumatík.

GMC

Obávať sa vraj nemusíme

Automobilka tvrdí, že akékoľvek obavy v spojitosti s bezpečnosťou Hummeru EV sú zbytočné. Vozidlo je síce ešte stále vo vývoji, a tak automobilka nemôže poskytovať detaily o dĺžke brzdnej dráhy a podobných vlastnostiach, no podľa vyjadrení dodrží Hummer EV všetky bezpečnostné limity.

GMC.com

Sme zvedaví, aké skóre dosiahne v bezpečnostných testoch, keďže k dobrému výsledku by mu mohla pomôcť aj plejáda asistentov, ako napríklad automatické brzdenie pred chodcom, poloautonómne parkovanie, systém udržiavania v jazdnom pruhu či signalizácia mŕtveho uhla.

Jedno je ale isté, ak si si na Hummer EV, ktorého cenovka má mimochodom začínať na sume 65 000 €, robil zálusk, nezabudni si spraviť aj vodičák skupiny C, pretože s tým klasickým si u nás nevystačíš.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú