Nový problém elektromobilov, ich prepravu zakázali na trajektoch. Boja sa požiaru
Elektromobily čoraz viac narážajú na svoj zásadný problém. Ako informuje BusinessPortal Norwegen, ich lodnú prepravu zakázala prvá európska firma, ktorou je nórska dopravná spoločnosť Havila Kystruten. Hlavnou príčinou sú pritom práve požiare elektrických áut, ktoré sú nepredvídateľné a nesmierne problematické, keďže ich hasenie je takmer nemožné.
Nielen čisto elektrické
Práve požiare a ich intenzita sú pomerne častou kritikou elektrických áut s veľkými batériami, pričom faktom je, že horia oveľa menej často, než autá so spaľovacími motormi alebo s hybridným pohonom. Intenzita požiaru ale môže byť taká obrovská, že je táto vlastnosť považovaná za jednu z hlavných nevýhod elektromobilov.
Začiatkom minulého roka napríklad zachvátil požiar obrovskú loď Felicity Ace, na ktorej palube sa nachádzalo približne 4 000 áut. Z nich 1 100 tvorili autá značky Porsche, medzi ktorými sa nachádzali aj elektromobily Taycan s veľkými a výkonnými akumulátormi. Aj keď nemuseli byť elektromobily príčinou požiaru, po ich zachvátení plameňmi poriadne narástla jeho intenzita.
Havila Kystruten ale nezakázala len prepravu čisto elektrických automobilov s veľkými akumulátormi, ale, ako píše portál Ferry Shipping News, tiež hybridné autá a vodíkové elektromobily. Zákaz sa týka trajektov tejto spoločnosti, ktorá sa takto rozhodla na základe analýzy. Ako vysvetľuje Havila Kystruten v tlačovej správe, celkové zmeny sa v niektorých prípadoch týkajú aj naloďovania a vyloďovania áut so spaľovacími motormi, pre ktoré vyhradili špecifické prístavy – ku kompletnému zákazu ich prepravy ale nedošlo.
Odolnejšie batérie
Revolučné batérie s minimalizovaným rizikom požiaru predstavili napríklad vedci zo Stanfordskej univerzity. Hlavnou ingredienciou týchto špičkových batérií je materiál na báze polyméru, ktorý tvorí elektrolyt a zabezpečuje jeho funkciu aj pri vysokej teplote bez toho, aby došlo k požiaru.
Je nutné konať
Bezpečnosť je prvoradá a takýto krok nie je neoprávnený. Jedná sa ale o jasný signál, že je nutné konať a nielen prísť s inovatívnym riešením prepravy elektromobilov a hasenia ich požiarov, ale tiež s akumulátormi, ktoré sú voči požiarom odolnejšie, prípadne horia oveľa slabšie. Na takomto vývoji pracuje niekoľko technologických spoločností a vedcov. Aj keď prišli s niekoľkými inováciami, do masovej výroby sa zatiaľ nijak vážnejšie nedostali.
Či sa k takémuto zákazu prihlásia aj ďalšie prepravné spoločnosti je zatiaľ otázne. Nórsko je v oblasti elektromobility najpokročilejšou krajinou v Európe a aj bez vládneho zákazu sa jej podarilo takmer úplne zbaviť predajov nových áut so spaľovacími motormi.
Z krokov Nórska sa môže učiť celý svet, keďže nedokazuje len to, že je čosi také možné, ale ukazuje aj nevýhody, na ktoré je nutné sa pripraviť a riešiť ich – či už je to bezpečnosť pri preprave alebo nabíjacia infraštruktúra.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené