Nový problém elektromobilov, ich prepravu zakázali na trajektoch. Boja sa požiaru
Elektromobily čoraz viac narážajú na svoj zásadný problém. Ako informuje BusinessPortal Norwegen, ich lodnú prepravu zakázala prvá európska firma, ktorou je nórska dopravná spoločnosť Havila Kystruten. Hlavnou príčinou sú pritom práve požiare elektrických áut, ktoré sú nepredvídateľné a nesmierne problematické, keďže ich hasenie je takmer nemožné.
Nielen čisto elektrické
Práve požiare a ich intenzita sú pomerne častou kritikou elektrických áut s veľkými batériami, pričom faktom je, že horia oveľa menej často, než autá so spaľovacími motormi alebo s hybridným pohonom. Intenzita požiaru ale môže byť taká obrovská, že je táto vlastnosť považovaná za jednu z hlavných nevýhod elektromobilov.
Začiatkom minulého roka napríklad zachvátil požiar obrovskú loď Felicity Ace, na ktorej palube sa nachádzalo približne 4 000 áut. Z nich 1 100 tvorili autá značky Porsche, medzi ktorými sa nachádzali aj elektromobily Taycan s veľkými a výkonnými akumulátormi. Aj keď nemuseli byť elektromobily príčinou požiaru, po ich zachvátení plameňmi poriadne narástla jeho intenzita.
Havila Kystruten ale nezakázala len prepravu čisto elektrických automobilov s veľkými akumulátormi, ale, ako píše portál Ferry Shipping News, tiež hybridné autá a vodíkové elektromobily. Zákaz sa týka trajektov tejto spoločnosti, ktorá sa takto rozhodla na základe analýzy. Ako vysvetľuje Havila Kystruten v tlačovej správe, celkové zmeny sa v niektorých prípadoch týkajú aj naloďovania a vyloďovania áut so spaľovacími motormi, pre ktoré vyhradili špecifické prístavy – ku kompletnému zákazu ich prepravy ale nedošlo.
Odolnejšie batérie
Revolučné batérie s minimalizovaným rizikom požiaru predstavili napríklad vedci zo Stanfordskej univerzity. Hlavnou ingredienciou týchto špičkových batérií je materiál na báze polyméru, ktorý tvorí elektrolyt a zabezpečuje jeho funkciu aj pri vysokej teplote bez toho, aby došlo k požiaru.
Je nutné konať
Bezpečnosť je prvoradá a takýto krok nie je neoprávnený. Jedná sa ale o jasný signál, že je nutné konať a nielen prísť s inovatívnym riešením prepravy elektromobilov a hasenia ich požiarov, ale tiež s akumulátormi, ktoré sú voči požiarom odolnejšie, prípadne horia oveľa slabšie. Na takomto vývoji pracuje niekoľko technologických spoločností a vedcov. Aj keď prišli s niekoľkými inováciami, do masovej výroby sa zatiaľ nijak vážnejšie nedostali.
Či sa k takémuto zákazu prihlásia aj ďalšie prepravné spoločnosti je zatiaľ otázne. Nórsko je v oblasti elektromobility najpokročilejšou krajinou v Európe a aj bez vládneho zákazu sa jej podarilo takmer úplne zbaviť predajov nových áut so spaľovacími motormi.
Z krokov Nórska sa môže učiť celý svet, keďže nedokazuje len to, že je čosi také možné, ale ukazuje aj nevýhody, na ktoré je nutné sa pripraviť a riešiť ich – či už je to bezpečnosť pri preprave alebo nabíjacia infraštruktúra.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Už 300 rokov vzdorujú modernému svetu: Amiši žijú bez smartfónu či elektriny, mladých nepresvedčí ani „Rumspringa“
Elitného exšéfa tímu NAKA zadržala inšpekcia. Jeho obvinenie má súvisieť s Ficom
Neprepichuj pľuzgiere a zabudni na ľad: TOP 5 overených tipov na spálenú kožu. Väčšina Slovákov robí presný opak
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP