Vedci zo Stanfordskej univerzity prišli s jedinečným riešením, ktoré nás môže zbaviť horiacich elektromobilov, informuje portál Interesting Engineering. Pre výrobu špeciálnych batérií pritom stačil jeden dôležitý materiál, ktorý od základov zmenil ich vlastnosti a spravil ich oveľa bezpečnejšími.

Nový typ elektrolytu

Hlavnou ingredienciou týchto špičkových batérií je materiál na báze polyméru, ktorý tvorí elektrolyt a zabezpečuje jeho funkciu aj pri vysokej teplote bez toho, aby došlo k požiaru. Pri klasických batériách používaných v moderných elektromobiloch existuje riziko, že dôjde po dosiahnutí privysokej teploty k požiaru, ktorého hasenie je veľmi problematické. Pri horení takéhoto komponentu navyše dochádza k produkcii pomerne veľkého množstva toxických výparov.

Tím sa síce v štúdii zameral primárne na batérie využívané v menších elektronických zariadeniach, avšak tvrdí, že je možné túto technológiu aplikovať aj na batérie využívané v autodoprave. Nehorľavý elektrolyt sa pritom vedci snažili vyvinúť celé desaťročia a tento nový objav, ktorého výsledky vedci prezentovali v štúdii zverejnenej prostredníctvom portálu Matter, predstavuje zásadný krok vpred v akumulátorových technológiách.

aiways

Nové zloženie však neprináša len zvýšenú bezpečnosť, ale dokonca aj výkon. Pri vyšších teplotách totiž nedochádza k vyparovaniu elektrolytu a počas testov dokázala batéria fungovať aj pri teplotách na úrovni 100 °C, čo môže byť pri klasických batériách smrteľné.

Hasenie je takmer nemožné

Práve problematika hasenia v prípade elektromobilov spôsobuje, že pri ich požiaroch elektromobilov dochádza k veľkým škodám na majetku. Len nedávno napríklad došlo k požiaru áut s veľkými batériami, ktorý skončil zničením 48 úplne nových vozidiel.

Obzvlášť slaný elektrolyt

Kým klasický elektrolyt na báze polyméru je tvorený približne z 50 % soľou, v tomto prípade dosahuje tento podiel až 63 %, čím sa z neho stáva jeden z najslanších elektrolytov svojho druhu. Nejedná sa síce o prvý nehorľavý elektrolyt, avšak zásadnou výhodou je práve jeho konzistencia a zloženie, vďaka čomu má potenciál byť použitý v existujúcich systémoch.

Mazda

Aj keď sú často elektromobily práve pre svoje požiare kritizované, v skutočnosti horia oveľa menej často, než autá so spaľovacími motormi. Zo štatistík vyplýva, že najhoršie z hľadiska požiarov sú na tom hybridné vozidla. Na každých 100-tisíc hybridov zachvátili požiare v priemere až 3474 z nich. Hneď za hybridmi nasledujú autá so spaľovacími motormi, kde v prepočte na 100-tisíc vozidiel zachváti požiar až 1 530 kusov.

V Česku dokonca spôsobia elektromobily zvýšenie cien parkovného v garážach, keďže je nutné budovy špeciálne zabezpečiť. Požiar veľkého elektrického akumulátora je predsa len oveľa drastickejší, než požiar klasického auta a aj keď k nim nedochádza tak často, dokážu napáchať poriadne škody.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú