Popularita elektrických kolobežiek nabrala v posledných rokoch ohromnú silu. Okrem toho, že si tieto dopravné prostriedky kupujú bežní ľudia, do miest sa čoraz viac dostávajú takzvané zdieľané služby s elektrickými kolobežkami. Mestá by však pre ekológiu mohli spraviť ďaleko viac, ak by tieto služby neposkytovali, tvrdí nová štúdia.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Je to paradox, že v minulosti sa hovorilo o prechode od spaľovacích motorov k takzvaným „zeleným“ spôsobom pohonu vozidiel. Tak sa teda začali objavovať elektrické autá a neskôr sa elektrifikácia dotkla aj bežných dopravných prostriedkov, ako sú bicykle či kolobežky. Ako píše Engadget, práve kolobežky žnú v súčasnej dobe obrovský úspech a ich zdielané služby sa rozrastajú do miest už aj na Slovensku.

Nová štúdia však tvrdí, že tieto kolobežky nie sú tak ekologické, ako si možno myslíš. Samozrejme, elektrická energia je v podstate „zelený“ zdroj energie, ktorý sa dá získavať aj z obnoviteľných zdrojov, no to, čo robí kolobežky „neekologickými“ sú práve samotné komponenty a fabriky, ktoré ich vyrábajú.

Ako píše TheVerge, štúdia z Univerzity v Severnej Karolíne naráža na fakt, že ľudia, ktorí jazdia na elektrickej kolobežke miesto svojho auta či mopedu si myslia, že robia pre planétu maximum, čo sa ekológie týka. Zabúdajú však na to, koľko emisií a odpadu sa vyprodukuje pri výrobe takejto kolobežky, a preto by bolo omnoho ekologickejšie sadnúť na klasický bicykel alebo ísť pešo.

Jeremiah Johnson, autor tejto štúdie, sa vo svojej práci zameral na takzvaný „životný cyklus“ elektrickej kolobežky, ktorý začína samotnou výrobou, pokračuje jej prevádzkou a samozrejme končí likvidáciou. Vo svojej štúdii dospel k záveru, že jazda na elektrickej kolobežke je síce šetrnejšia k životnému prostrediu ako jazda autom, no ak by ľudia v dostatočnom množstve využívali verejnú dopravu v podobe autobusu na frekventovanej trase, bolo by to omnoho ekologickejšie, ako by mal každý z týchto ľudí jazdiť na vlastnej kolobežke.

Prieskum medzi ľuďmi v tejto štúdii navyše ukázal, že ak by nemohli využívať elektrické kolobežky, až 49 % opýtaných by šlo na bicykli, zvyšok by zvolil jazdu autom alebo autobusom a 7 % opýtaných by v takomto prípade radšej nikam nešlo.

Zobraziť celú galériu (0)
Elektrické kolobežky sú v Prahe veľmi obľúbené, li.me

Johnson vo svojej štúdii navrhuje niekoľko možných riešení problému. Jedným z nich je, že napríklad v USA sa až 64 % elektrickej energie vyrába z fosílnych palív. Keby sa prešlo čisto na „zelenú“ produkciu energie, bola by jazda na elektrických kolobežkách omnoho ekologickejšia. Ďalším riešením môže byť zvýšenie životnosti samotnej kolobežky. Tu sa bavíme predovšetkým o zvýšení životnosti batérie, ktorej likvidácia enormne zaťažuje životné prostredie.

To, že elektrické kolobežky nie sú úplne „zelené“ si však už dávnejšie uvedomili aj samotní výrobcovia. Práve spoločnosť Lime začala pracovať na novej fabrike v San Franciscu, ktorá bude mať nulovú produkciu emisií pri výrobe kolobežiek. Taktiež chce na výrobu používať recyklované materiály, čo tiež veľkým dielom prispeje k ekologickosti vyrobenej kolobežky.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie informácie zo sveta technológií

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.

O autorovi
Mário Šimovič
Som študentom vysokej školy, obor aplikovaná informatika. Medzi moje záľuby patrí šport, hudba a takisto skúšanie nových zariadení a gadgetov.