Nová štúdia všetkých prekvapila. Elektrické kolobežky zďaleka nie sú ekologické a výrazne zaťažujú životné prostredie
Popularita elektrických kolobežiek nabrala v posledných rokoch ohromnú silu. Okrem toho, že si tieto dopravné prostriedky kupujú bežní ľudia, do miest sa čoraz viac dostávajú takzvané zdieľané služby s elektrickými kolobežkami. Mestá by však pre ekológiu mohli spraviť ďaleko viac, ak by tieto služby neposkytovali, tvrdí nová štúdia.
Je to paradox, že v minulosti sa hovorilo o prechode od spaľovacích motorov k takzvaným „zeleným“ spôsobom pohonu vozidiel. Tak sa teda začali objavovať elektrické autá a neskôr sa elektrifikácia dotkla aj bežných dopravných prostriedkov, ako sú bicykle či kolobežky. Ako píše Engadget, práve kolobežky žnú v súčasnej dobe obrovský úspech a ich zdielané služby sa rozrastajú do miest už aj na Slovensku.
Nová štúdia však tvrdí, že tieto kolobežky nie sú tak ekologické, ako si možno myslíš. Samozrejme, elektrická energia je v podstate „zelený“ zdroj energie, ktorý sa dá získavať aj z obnoviteľných zdrojov, no to, čo robí kolobežky „neekologickými“ sú práve samotné komponenty a fabriky, ktoré ich vyrábajú.
Ako píše TheVerge, štúdia z Univerzity v Severnej Karolíne naráža na fakt, že ľudia, ktorí jazdia na elektrickej kolobežke miesto svojho auta či mopedu si myslia, že robia pre planétu maximum, čo sa ekológie týka. Zabúdajú však na to, koľko emisií a odpadu sa vyprodukuje pri výrobe takejto kolobežky, a preto by bolo omnoho ekologickejšie sadnúť na klasický bicykel alebo ísť pešo.
Jeremiah Johnson, autor tejto štúdie, sa vo svojej práci zameral na takzvaný „životný cyklus“ elektrickej kolobežky, ktorý začína samotnou výrobou, pokračuje jej prevádzkou a samozrejme končí likvidáciou. Vo svojej štúdii dospel k záveru, že jazda na elektrickej kolobežke je síce šetrnejšia k životnému prostrediu ako jazda autom, no ak by ľudia v dostatočnom množstve využívali verejnú dopravu v podobe autobusu na frekventovanej trase, bolo by to omnoho ekologickejšie, ako by mal každý z týchto ľudí jazdiť na vlastnej kolobežke.
Prieskum medzi ľuďmi v tejto štúdii navyše ukázal, že ak by nemohli využívať elektrické kolobežky, až 49 % opýtaných by šlo na bicykli, zvyšok by zvolil jazdu autom alebo autobusom a 7 % opýtaných by v takomto prípade radšej nikam nešlo.
Johnson vo svojej štúdii navrhuje niekoľko možných riešení problému. Jedným z nich je, že napríklad v USA sa až 64 % elektrickej energie vyrába z fosílnych palív. Keby sa prešlo čisto na „zelenú“ produkciu energie, bola by jazda na elektrických kolobežkách omnoho ekologickejšia. Ďalším riešením môže byť zvýšenie životnosti samotnej kolobežky. Tu sa bavíme predovšetkým o zvýšení životnosti batérie, ktorej likvidácia enormne zaťažuje životné prostredie.
To, že elektrické kolobežky nie sú úplne „zelené“ si však už dávnejšie uvedomili aj samotní výrobcovia. Práve spoločnosť Lime začala pracovať na novej fabrike v San Franciscu, ktorá bude mať nulovú produkciu emisií pri výrobe kolobežiek. Taktiež chce na výrobu používať recyklované materiály, čo tiež veľkým dielom prispeje k ekologickosti vyrobenej kolobežky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ 8 z 10 Slovákov pohorí už na druhej otázke: Dokáž, že patríš k elite a zvládneš náročnú výzvu z biológie
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
Headlineri Pohody nevystúpia, organizátori už majú náhradu. Poznáme jej meno
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Cintulov kamarát prehovoril pred súdom: V minulosti mal napadnúť riaditeľa učilišťa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP