Nóri milujú elektromobily a prepisujú rekordy, ich predaje boli v roku 2020 vyššie ako predaje spaľovákov
Čo sa týka elektromobility, spomedzi európskych krajín ide Nórsko skutočným príkladom. Svedčia o tom aj predaje elektromobilov za rok 2020, v krajine sa ich predalo viac, ako vozidiel so spaľovacími motormi, informuje portál Engadget.
Až 54 % všetkých nových predaných áut v Nórsku za uplynulý rok bolo čisto elektrických, vyplýva to zo štatistiky cestného úradu. Do tohto podielu však nie sú zahrnuté plug-in hybridné a hybridné vozidlá, ktoré sa tiež predávali veľmi dobre.
Nóri naozaj milujú elektromobily, o čom svedčí aj masívny pokles predajov dieselových automobilov v tejto severskej krajine. Ešte v roku 2011 tvorili naftové autá až 75,7 % všetkých predajov, v roku 2020 to bolo už len 8,6 %, informuje Reuters.
Z celkového počtu 141 412 predných áut bolo presne 76 786 čisto elektrických. Dokonca už aj v toku 2019 bol pomer čisto elektrických áut a vozidiel so spaľovacími motormi (kam radíme aj hybridy) v pomere takmer 1:1.
Ako oficiálne uvádza cestný úrad v Nórsku, suverénne najpredávanejším automobilom bol Audi e-tron, za rok sa ich predalo viac ako 7000. Hneď za ním sa umiestnil Volkswagen Golf (4500 predaných kusov za rok) a tretiu priečku obsadil Hyundai Kona, s počtom viac ako 3200 vozidiel predaných za uplynulý rok. Tesla Model 3 sa umiestnil až na siedmom mieste s viac ako 2000 predanými vozidlami.
Nórsko je hlavným európskym trhom pre elektromobilitu
Ukážkový prístup k elektromobilite zo strane Nórska im otvára aj širšie možnosti v tejto oblasti. Ak sa niektorá z automobiliek chystá vstúpiť na európsky trh, práve tou pomyselnou „vstupnou bránou“ býva zväčša Nórsko.
Dôkazom toho je napríklad vstup čínskej automobilky BYD na európsky trh a prvou krajinou, kde sa bude ich SUV Tang EV predávať, je práve Nórsko. Elektromobily si získali v Nórsku obrovskú popularitu najmä vďaka podpore štátu, ktorá neprichádza vo forme dotácií, ale vo forme benefitov, ako napríklad oslobodenie od poplatku za registráciu, poplatkov za diaľnice, no najmä oslobodenie od vysokej DPH.
Čerešničkou na torte je možnosť nabíjania zdarma či jazda vyhradenými pruhmi pre elektromobily. Ak sa ale pozrieme na nás, ani my na tom nie sme úplne najhoršie.
Ďalšie kolo dotácií aj u nás
Sieť nabíjacích staníc na Slovensku je už pomerne rozsiahla, sťažovať sa preto na ich nedostatok alebo slabé pokrytie už nemôžeme. Elektromobily sú však stále o niečo drahšie, ako ich alternatívy so spaľovacími motormi, no štátne dotácie na nákup elektromobilov a hybridov robia aj z týchto vozidiel cenovo zaujímavé kúsky.
Nedávno sme priniesli článok, kde štát vyhlásil, že v budúcnosti sa dočkáme ďalšieho kola dotácií. Tieto prostriedky chce minister Sulík získať z eurofondov, no témou sa budú zaoberať najskôr koncom tohto roka.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
Izrael má futuristické riešenie pre elektromobily. Budú sa dobíjať bezdrôtovo a za jazdy
Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
Najrýchlejší Model Y v histórii prichádza aj k nám. Takáto je cena modelu Perfomance pre Slovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Putin je blízko veľkému víťazstvu. Ruský Gazprom a Čína sa dohodli na výstavbe historického plynovodu
Slovensko patrí medzi najchudobnejšie krajiny EÚ. Až 51,3 % slovenských domácností žije pod hranicou európskej chudoby
Pokuta až 1 300 eur. Chorvátsko zavádza veľkú zmenu na diaľniciach, zasiahne aj Slovákov
„Jem ako šesťročné dieťa,“ hovorí 95-ročný Warren Buffett. McDonald’s a Coca-Colu považuje za svoj elixír vitality
„Ak si nemôžete dovoliť 15-ročnú hypotéku, tak ani dom.“ Finančná koučka rozbíja ilúziu o vlastnom bývaní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
-
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
-
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
Fico to povedal Putinovi jasne: Slovensko má s ruskými energiami jasný plán, spomenul aj USA
Známy podvod opäť terorizuje celé Slovensko. Podvodníci chcú pripraviť ľudí o úspory zákerným spôsobom
Populárna športová TV aj filmová špecialita. Slovenská služba sprístupnila zákazníkom prémiové kanály
Slovensko nedokáže opraviť kľúčovú elektráreň už 10 rokov. Cena jej opravy exponenciálne stúpa
AKTUÁLNE: ZSSK hlási veľký výpadok. Nefungujú jej viaceré dôležité služby
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP