Nikto nešoféroval auto. Dvaja ľudia zomreli pri hrozivej nehode Tesly so zapnutým autopilotom, znovu odhalila obrovskú nezodpovednosť ľudí
Nezodpovednosť niektorých ľudí nepozná hraníc a takéto správanie vedie častokrát k tragickému záveru. Maximálne nezodpovedná bola aj dvojica, ktorá tragicky zahynula po nehode Tesly, podľa úradov však nešoféroval ani jeden z nich, na šoférovanie totiž využívali autopilota, informuje portál The Verge.
Podľa záchranných zložiek a vyšetrovateľa pri včerajšej nehode v okrajovej časti Houstonu v Texase tragicky zahynuli dvaja ľudia po nehode elektromobilu Tesla. Ten ihneď po náraze do stromu zachvátil požiar, čo mohlo byť príčinou smrti tejto dvojice. Ako dodáva portál CNBc, vo vozidle Tesla Model S z roku 2019 sa viezli dvaja muži vo veku 59 a 62 rokov.
NEPREHLIADNI
Čísla hovoria jasne, autopilot Tesly je spoľahlivejší, než ľudský vodič
Hasičom trvalo 4 hodiny, než sa im podarilo požiar dostať pod kontrolu. Žiaľ, opäť sa teda potvrdilo, že ak požiar zachváti batériové vozidlo, uhasiť ho je extrémne náročné a ak sa z neho po nehode pasažieri nedokážu dostať po vlastných a najmä ihneď, takmer s určitosťou to skončí tragicky.
Po tom, čo sa záchranným zložkám nedarilo dostať požiar pod kontrolu, pokúšali sa získať radu aj od samotnej Tesly, no či sa odpovede dočkali, zrejmé nie je. Tesla totiž zrušila svoje tlačové oddelenie a všeobecne sa s ňou akokoľvek spojiť je aktuálne veľmi ťažké.
Auto nikto nešoféroval
Najsmutnejšie na tomto prípade je, že k tragédii došlo iba kvôli nezodpovednosti oboch pasažierov. Záchranné zložky zistili, že auto vo vysokej rýchlosti zišlo z cesty po tom, čo nezvládlo zákrutu a narazilo do stromu. Na sedadle vodiča však nikto nesedel, jeden z pasažierov sedel na mieste spolujazdca a ten druhý na zadných sedadlách. Zatiaľ však nie je potvrdené ani to, či v čase nehody auto jazdilo v režime autopilota, respektíve so zapnutou funkciou FSD.
Two men killed after Tesla that may have been in autonomous driving or self driving mode didn’t adhere to a curve, slammed into a tree then burst into flames in the Woodlands, officials say. Firefighters say they had to call Tesla to figure out how to oust the blaze. @KPRC2 pic.twitter.com/nmhDxKeTHT
— Deven Clarke (@KPRC2Deven) April 18, 2021
Nehody spojené s nezodpovedným a nesprávnym využívaním autopilota sa hromadia, no táto je prvá, ktorá skončila tragicky. Otázne je, kto za túto nehodu prevezme zodpovednosť a či sa to nejako dotkne aj Tesly, respektíve ich funkcie Full Self-Driving.
Automobilka totiž neustále zdôrazňuje, že systém nie je autonómny a pri jeho využívaní je potrebná neustála pozornosť vodiča, no podľa odborníkov Tesla túto pozornosť nekontroluje dostatočne dôkladne.
Požiar elektromobilu ako najväčší strašiak
Ak sa chytí horieť batéria elektrického auta, väčšinou neexistuje šanca na jej uhasenie. V batérii sa totiž stále nachádza energia a aj po prípadnom uhasení hrozí veľké riziko znovuvznietenia. Ešte minulú rok sme písali o prípade z Nemecka, kde podobným spôsobom po náraze do stromu uhorelo mladé, len 19-ročné dievča. Hasičom sa takisto nedarilo dostať požiar pod kontrolu a dievča z vraku vytiahli až po tom, čo batérie úplne vyhoreli.
Slovensko na hasenie elektromobilov pripravené nie je
Téme hasenia elektromobilov na Slovensku sme sa veľmi detailne venovali v tomto článku. Horenie batérie elektromobilu môže trvať aj niekoľko hodín a ešte aj po takom čase hrozí, že sa batéria znovu vznieti. Dokonca sú známe prípady, kedy sa akumulátor po uhasení vznietil po 22 hodinách. S touto problematikou sme sa obrátili na Prezídium Hasičského a záchranného zboru, ktoré nás vo svojej odpovedi informovalo, že hasiči pri takýto požiaroch využijú aj ťažkú techniku.
„Postup pri likvidácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom. Rozdiel je však v dĺžke eliminácie požiaru. Pri spaľovacích motoroch je možné požiar zlikvidovať v priebehu pár minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu môže trvať niekoľko desiatok minút až hodín.
Ďalším riešením je ponorenie vozidla prostredníctvom ťažkej techniky do kontajneru s vodou, a to aj na niekoľko dní,“ informovala redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného oddelenia Prezídia Prezídium HaZZ.
S podobnými prípadmi sme sa pritom doteraz stretli pri viacerých nehodách v zahraničí, kedy museli hasiči ponoriť elektromobil do veľkej nádrže s vodou a čakať na uhasenie požiaru.
Posted by Brandweer Midden- en West-Brabant on Monday, March 25, 2019
Na otázku, akú techniku by pri takomto zásahu využili hasiči na Slovensku, sme však odpoveď nedostali. V skutočnosti totiž nie je stále stanovený ani presný postup, ktorý by hasiči využili pri dopravnej nehode a požiaroch elektromobilov.
„V súvislosti so zásahmi pri požiaroch a dopravných nehodách elektromobilov je vytvorená pracovná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity vo Zvolene, ktorej cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií a požiarov elektromobilov.
Momentálne sa vypracováva metodický list, v ktorom bude stanovený postup pri hasení požiaru a pri dopravnej nehode elektromobilu,“ dodala v odpovedi pre redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
Ceny klesajú, zvrat sa blíži. Výmena batérie elektromobilu bude čoskoro lacnejšia ako oprava spaľováku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené