S príchodom autopilota, respektíve pokročilého asistenta jazdy od Tesly sa začala vynárať otázka a obavy z toho, že by ľudia mali zveriť svoje životy do rúk „obyčajného“ počítača. Ako sa však ukázalo, autopilot Tesly je omnoho bezpečnejší a menej „chybový“, než ľudský vodič. O téme informoval portál Electrek.

Ľudský faktor je vec, ktorá môže za drvivú väčšinu dopravných nehôd a tie často končia tragicky. Problémom pri ľuďoch ako vodičoch je, že častokrát precenia svoje schopnosti. Človek má prirodzene dlhší reakčný čas, ako počítač a takisto aj vzdialenosť iných vozidiel od toho svojho môže iba odhadnúť, kdežto počítač s rôznymi senzormi ju vie veľmi presne určiť a dokonca dokáže vypočítať aj rýchlosť vozidla, ktoré sa napríklad blíži ku križovatke.

Tesla

Vďaka týmto dátam by mal byť technicky počítač, teda autopilot, neomylný, no z času na čas sa stane, že aj senzory alebo program, ktorý celý systém riadi, takpovediac zblbne, čo zväčša tiež vedie k dopravnej nehode.

Spoľahlivejší než človek

Ako ale uvádza Tesla na svojom webe, už od roku 2018, kedy začala s autopilotom experimentovať, zbiera rôzne údaje o jeho využívaní, z čoho dnes vychádzajú naozaj zaujímavé závery. Americká automobilka tvrdí, že pri zapnutom autopilotovi a bezpečnostných systémoch registruje jednu dopravnú nehodu každých 6,74 milióna kilometrov.

Pri využívaní autopilota bez bezpečnostných funkcií  registruje v 1. kvartáli 2021 nehodu každých 3,29 kilometra. Akonáhle vodiči Tesiel jazdia bez akýchkoľvek asistentov či autopilota, stanú sa účastníkmi nehody každých 1,57 milióna kilometrov.

Pre porovnanie, dopravný úrad v USA udáva, že priemerne sa stane dopravná nehoda každých 778 tisíc kilometrov. Z toho vychádza, že využívanie autopilota v kombinácii so všetkými bezpečnostnými funkciami Tesly je takmer 10-krát bezpečnejšie a spoľahlivejšie, než „ľudský faktor“ a jeho prípadné zlyhanie.

Na koľko sú ale tieto dáta relevantné, je otázne. Autopilot Tesly sa totiž prevažne využíva pri jazde na diaľnici, kde kilometre ubiehajú podstatne rýchlejšie a kde je nehodovosť všeobecne nižšia, než v mestách a na okreskách.

NEPREHLIADNI
Dlhoročný súdny spor Tesly s bývalým inžinierom je konečne urovnaný. Ukradla jej čínska automobilka autopilota?

Práve mestá sú miestom najčastejších kolízií a v tomto prostredí je ešte aj autopilot Tesly takpovediac „zelenáč“. Tesla ale dôrazne upozorňuje, že ich funkcia Full Self-Driving ešte nie je plnohodnotným autopilotom a musí sa využívať pri plnej pozornosti vodiča. K úplne autonómnej jazde sa však pomaly, ale isto blíži.

Jazdu diaľnicou zvláda na jednotku

Nadšenci z Youtube kanálu Whole Mars Catalog, ktorí FSD, teda plne autonómny autopilot testujú pravidelne, zverejnili časozberné video cesty Modelu 3 Performance zo San Francisca do Los Angeles. Počas viac ako 600 kilometrovej cesty boli potrebné dve zastávky na dobitie batérií, informuje Whole Mars na svojom webe.

Systém, ktorý niektoré situácie zvláda lepšie ako človek, o čom sme informovali v tomto článku, prešiel celú trasu zo San Francisca do Los Angeles bez jediného zásahu vodiča. Cestu späť zvládol znovu takmer bezchybne, šofér zasiahol do riadenia iba jedenkrát, keď sa vyhol neporiadku na vozovke. Okrem tohto jediného zásahu prešla Tesla viac ako 1000 km bez zásahu človeka.

Samozrejme, beta verzia plne autonómneho riadenia stále nie je úplne dokonalá. Počas cesty sa vyskytli rôzne udalosti, ktoré by šofér riešil úplne inak, ako príklad spomenul bezdôvodné zmenenie jazdného pruhu.

Stále je čo zlepšovať

Vodiči sa na cestách môžu stretávať s rôznymi situáciami, kedy na vozovku vbehne zviera alebo sa pred autom nachádza nejaká prekážka. Mnohé testy už doteraz ukázali, ako sú moderné autá schopné predvídať a reagovať na všelijaké prekvapenia. V novom videu z YouTube kanálu Lowlifemike si vodič Modelu 3 otestoval či dokáže jeho Tesla so svojimi funkciami zabrzdiť pred prekážkou, psom alebo človekom na ceste, informoval portál Insideevs.

Podobné bezpečnostné testy už vykonali aj viaceré agentúry, ktoré overujú bezpečnosť vozidiel na cestách a ich pripravenosť na rozličné situácie. Tentokrát však išlo o „domáci“ test, v ktorom si chcel majiteľ nového Modelu 3 overiť či je jeho auto natoľko bezpečné, aby zabrzdilo pred psom, kužeľom a človekom na ceste. Testovanie prebiehalo so zapnutým aj s vypnutým Autopilotom.

Hoci Tesla vybavuje svoje elektromobily sofistikovaným systémom, ukázalo sa, že reakcie na situácie na cestách môžu závisieť od konkrétnych podmienok. Pri testovaní boli objekty nehybne na ceste alebo vhodené do dráhy pred Teslu počas jazdy. Reakcie vozidla však neboli vo všetkých prípadoch rovnaké. Celý priebeh testovania nájdeš v priloženom videu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú