Elektromobilita je jasným krokom do budúcnosti automobilového priemyslu. Na tomto sa zhodujú mnohé spoločnosti, vizionári či vlády. Kedy ale elektromobily definitívne nahradia spaľováky? V tomto smere padajú rôzne termíny, no šéf spoločnosti CATL verí, že posledný spaľovák sa predá najneskôr v roku 2035, informuje portál CnEVpost.

CATL je je najväčším výrobcom batérií na svete, takźe ak by v priebehu najbližších 13 rokov elektromobily skutočne definitívne nahradili autá so spaľovacími motormi, určite by sa nesťažoval.

Mnoho automobiliek sa vďaka svojim plánom na ukončenie výroby a predaja spaľovákovs týmto odhadom prekýva. V prípade vyspelých trhov, kam patrí Európa a aj Slovensko, dokonca plánujú ukončiť predaj áut so spaľovacími motormi ešte skôr.

Trend je jasne daný

„Trend je jasne daný,“ povedal šéf CALT, Ni Jun na Svetovom ekonomickom fóre vo Švajčiarsku. S jeho slovami rozhodne súhlasíme, nakoľko elektrina v autách je rozhodne pohonom budúcnosti, no dnes je podľa nás ešte príliš skoro hovoriť o tom, kedy sa predá posledné spaľovacie auto.

Audi (úprava redakcie)

Európa zvažuje úplný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi najneskôr do roku 2035, takisto Čína v súčasnosti investuje nemalé prostriedky do rozvoja a popularizácie áut na alternatívne pohony.

Netreba však zabúdať na menej rozvinuté trhy, kde môže nástup elektromobility trvať ešte veľmi dlho. Napríklad aj koncern VW bude svoje spaľováky v takýchto krajinách predávať dovtedy, kým to bude nutné. Podobne sú na tom aj iné veľké automobilky a koncerny.

Každý má ten svoj „koniec spaľovákov“

O tom, že v súčasnosti sa ešte rozhodne nedá presne predpovedať, kedy sa na Zemi predá posledné osobné auto so spaľovacím motorom, svedčia aj vyjadrenia ďalších veľkých osobností automobilového priemyslu.

Transformácia koncernu Stellantis na elektrické autá postupne predznamenáva definitívny koniec spaľovacím motorom, ktoré prestanú schádzať z výrobnej linky Peugeotu už od roku 2030. Týmto cieľom tak spoločnosť predbehne aj návrh EÚ, ktorý hovorí o ukončení predaja spaľovákov po roku 2035.

Unsplash / FonTech

Volkswagen plánuje v roku 2030 predávať viac ako 70 % elektromobilov, Renault až 90 % a Ford chce na konci desaťročia predávať už iba elektrické vozidlá. Švédska automobilka Volvo taktiež plánuje, že do roku 2030 budú všetky jej autá plne elektrické. Pripája sa tak k rastúcemu počtu automobiliek, ktoré chcú do konca tohto desaťročia skončiť s produkciou áut využívajúcich fosílne palivá.

Dôležitá bude cena, Nissan sľubuje revolúciu

Elektromobil je však vo väčšine prípadov ešte stále drahší než spaľovák. Táto rovnica platí najmä pri „ľudových“ autách strednej a nižšej triedy.

Problémom sú batérie, respektíve ich cena. Nissan však prisľúbil, že prinesie elektromobil lacnejší než spaľovák už do 6 rokov. Spojí sa pritom s NASA a spoločne vyvinú revolučnú batériu.

Nissan / Pixabay

Parametre batérie novej generácie dnes vyzerajú ako sci-fi, no tak to predsa pár rokov dozadu vyzeralo aj so smartfónmi, ktoré si dnes môže dovoliť naozaj každý. Spojenie veľkej japonskej automobilky, agentúry NASA a celého radu univerzít má priniesť výsledky práve do spomenutých 6 rokov.

Nová batéria Nissanu bude až 2-krát energeticky hustejšia, ľahšia, menšia a v neposlednom rade podstatne lacnejšia. Využívať pritom bude menej vzácnych kovov, no jej najsilnejšou zbraňou je bezpochyby tzv. pevný elektrolyt.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP